Radiotystnad rekommenderas?

SM5MX

Well-Known Member
Dagens sommarpratare i P1, professorn i teoretisk fysik Ulf Danielsson, lägger inför sitt program ut en del funderingar här:

Dagens sommarpratare i P1: Andra civilisationer känner redan till vår existens - Artikel av Ulf Danielsson - Newsmill

Han citerar bl a Stephen Hawking:
"Bör vi vara rädda för utomjordingar? Stephen Hawking är det i alla fall. Han menar att vi bör göra allt för att dölja vår existens. Risken är annars att de kommer hit och hänsynslöst plundrar jorden på alla resurser så fort de får nys om var vi håller hus."

och säger längre fram:
"Och att skicka ut egna signaler? Det gör vi redan. I över hundra år har vi läckt ut radiosignaler i rymden vilket innebär att vi redan avslöjar vår existens för ett växande antal stjärnsystem på allt större och större avstånd. Och vi kan inte göra någonting åt det."

Försåvitt inte någon börjar skärskåda oss sändaramatörer - särskilt oss contesters - när verkligheten en gång s a s tränger sig på. För att det finns utomjordingar visste t o m "Salon Gahlin" i DN en gång i världen:

"Det finns säkert intelligenta varelser på andra planeter. Annars hade de kommit hit för länge sen".

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Jag läste just en artikeln om detta på Newsmill. Skrämmande information. Nu gäller det för oss alla att snabbt dra ner effekten eller skaffa EH-antenner hela bunten.

Jag citerar ett stycke från Newsmill; "I över hundra år har vi läckt ut radiosignaler i rymden vilket innebär att vi redan avslöjar vår existens för ett växande antal stjärnsystem på allt större och större avstånd. Rent statistiskt ligger förmodligen de flesta miljoner eller kanske miljarder år före oss i utvecklingen. Det skriver ULF DANIELSSON, professor i teoretisk fysik."

Om nämnda utomjordningar ligger miljoner, ja kanske t o m miljarder år före oss i utvecklingen när det gäller radiomottagning hur kommer det då sig att de inte ens nått fram till Marconis experiment när det gäller sändning. Fler intressanta frågor uppstår.

Har utomjordningarna tillgång till radiosändare?

Innebär utvecklingen att nämnda utomjordingar kommit till insikt att vi som sänder ut radiosignalerna även har tillgång till radiomottagare och därför tillämpar radiotystnad.

Eller kör de redan men låg effekt och EH-antenner?

Var har nämnde professor skaffat sig dessa sensationella upplysningar om radiotrafiken som bevisligen äger rum bara är enkelriktad, d v s det som förr kallades blindsändning. Statistik.

Undrar om utomjordningarna också körde contest i tidernas begynnelse innan de utvecklade sig och sin teknik till enbart mottagning?


/Bengt
 
Bengt,

Jag känner mig inte särskilt medskyldig till eventuellt kommande invasioner från andra planeter. OK, jag släpper också ut signaler i rymden. Eftersom jag oftast bara kör contests på 160 meter, låter jag i o f s signalerna gå upp till jonosfären - sen litar jag på att de kommer ner igen.

Men det finns ju andra som sysslar med annat, jag nämner inga namn.....

Beträffande dina övriga frågor ber jag att få hänvisa till professor Danielssons prat i P1 om 2 minuter.

Kanske kommer ÖB sen att damma av sitt "En svensk tiger".

73,
Rolf
SM5MX
 
Mest troligt är nog att radiotystnaden tyder på att ett anfall har varit nära förestående de senaste 115 åren. 100 burkar ärtsoppa i källaren kan vara bra att ha. :)

/Arne
 
Anledningen till att ET:s släktingar inte svarar på ett CQ är att det tar 4 år för signalen att nå närmsta stjärna. Risken är att den som la ut sitt CQ inte ligger kvar på samma frekvens och lyssnar 8 år efter sitt anrop :)
 
Jag får nog podda professorn i efterhand. Just nu är jag för splittrad.

Jag vet inte om USA forfarande håller på och skickar signaler rätt ut i rymden med enkla budskap, i hopp om att andra civilisationer skall kunna tyda dem och kanske t o m svara. Jag minns ett försök på 60-talet, när man skickade iväg ett meddelande på något sätt som borde gå att tyda av utomjordingar. Det innehöll bl a en avslöjande bild av en man och en kvinna framifrån och ett sifferbudskap som skulle tolkas som något som var gemensamt för solsystemet, vätets våglängd eller något sådant

I en "cartoon" i Time Magazine såg man sedan två mänskliga varelser stående i något slags månlandskap, propert klädda i kostym och slips respektive klänning. Mannen kommenterade den just mottagna bilden från Tellus med orden "They look exactly like us, except they don't wear clothes".

Att man sedan aldrig fick något svar tror jag berodde på att USA i sin siffergrej med vätets våglängd felaktigt utgick ifrån att andra planeter ännu inte skulle ha "gone metric".

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Vår civilisation har enorma möjligheter att "gömma" sig i det galaktiska bruset och den kosmiska bakgrundsstrålningen. På de frekvenser som är mest av intresse, VHF och låga UHF ligger himlens brustemperatur på c:a 100 K, och bakgrundsstrålningen motsvarar 3 K. Det finns alltså en gräns för
hur svaga signaler som kan tas emot. För en antenn utan riktverkan motsvarar 3 K en mottagen signal
av c:a -193 dBm/Hz, och 100 K -180 dBm/Hz.

Om vi antar att man avsöker himlen med en antenn med 10 dB förstärkning (en öppningsvinkel av 60 grader eller en absorptionsyta av 0,1 m2) och letar efter signaler i 1 GHz området med en bandbredd av 1 MHz så motsvarar det en minsta effekttäthet av 0,5*10E-15 W/m2.

För att få en sådan effekttäthet på det avstånd som finns till vår närmaste stjärna, c:a 3*10E12 km
krävs en utstrålad effekt på c:a 1 MW, om mottagarantennen pekar mot "kall himmel". Ett mer realistiskt antagande är att brustemperaturen är 100 K, och då går det åt 30 MW.

Den sammanlagrade effekten hos jordens TV-sändare torde överstiga detta med flera 10-potenser,
vilket gör att upptäcktssannolikheten ökar, men det är i ett kosmiskt perspektiv ändå osannolikt att det
ska finnas en civilisation som samtidigt råkar rikta ett radioteleskop just åt detta håll, lyssna i rätt frekvensområde, dra slutsatser om innehållet och slutgiltigen bestämma sig för att åka hit.
Resan tar som bekant några årtionden även om de kan resa med nära ljusets hastighet.

Naturlagarna, som de uttrycks i Maxwells ekvationer och Einsteins relativitetsteori, gäller överallt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Karl-Arne,

Tack för ditt inpass, som icke helt oväntat faktiskt bringar viss ordning i denna rätt vidlyftiga diskussion. Man får ju t o m visst perspektiv på vad Stephen Hawking påstår om utomjordingarnas avlyssning av oss, enligt professor Danielsson.

Stephen Hawkings berömda bok "A Brief History of Time" brukar ju kallas "Världens mest olästa bok", d v s "alla" har den - men ytterst få har läst den; jag hinner nu inte läsa mitt eget ex i all hast innan jag gör detta inlägg. Stephen Hawking må vara ett snille på det han håller på med, men jag tillåter mig ändå tvivla en smula på att han har de detaljerade kommunikationstekniska samband som du relaterar helt klara för sig. Sådana detaljerade kunskaper inom detta specialområde hade förmodligen inte Einstein heller. Jag menar faktiskt vad jag säger.

Du nämner:
>>Naturlagarna, som de uttrycks i Maxwells ekvationer och
>>Einsteins relativitetsteori, gäller överallt.

Som jag antyder ovan, har jag alltså inte läst mitt eget ex av "A Brief History of Time". Däremot har jag läst "Lifemanship" av Stephen Potter. Därför vågar jag mig på att bemöta dina rader med ett välvilligt
"Karl-Arne, jag skulle inte bli förvånad om det låg en hel del i vad du påstår". :)

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Om nämnda utomjordningar ligger miljoner, ja kanske t o m miljarder år före oss i utvecklingen när det gäller radiomottagning hur kommer det då sig att de inte ens nått fram till Marconis experiment när det gäller sändning.

Man kan ju tänka sig att de befinner sig på ett avstånd av miljoner, ja kanske t o m miljarder ljusår... Då borde jag kunna höra deras första stapplande försök om jag slår på min radio just nu ;-)

73,
Jonas/SM5PHU
 
Albert Einstein och Stephen Hawkins är fysiker, och som sådana inte speciellt intresserade av de praktikaliteter som vi ingenjörer handskas med.

Diskussionen om möjligheterna att kontakta andra civilisationer härstammar ursprungligen från 1920-talet när man formaliserade de lagar som styr vågutbredning i fria rymden. Dansk-amerikanen Harold Friis skrev en uppsats i "Bell System Technical Journal" där han pekade på möjligheterna för rymdkommunikation, och den satte fart på diskussionerna.

Varken Friis, Einstein eller Hawkins har behövt bekymra sig om de praktiska aspekterna av rymdkommunikation, som att himlavalvet uppvisar en mycket stark variation av brustemperaturen beroende dels på frekvens och dels vart man riktar teleskopet. Orsakerna till detta fick i stället ingenjörerna Grote Reber, Karl Jansky samt professor John R. Pierce och i synnerhet hans doktorand Olof Rydbeck reda ut.

Att det i teorin är möjligt att kontakta andra stjärnsystem har varit känt sedan åtminstone 40-talet,
och att dimensionera ett kommunikationssystem för att kontakta våra kollegor i Alfa Centauri
var ett ganska vanligt "tentamenstal" i Rymdkommunikationskursen på CTH.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Är det rimligt att tro att alla naturlagar är "upptäckta" nu och just nu?

En "bra fråga".

Inget har hittills kommit fram som motbevisar postulatet om
"ljushastighetens invarians" vilket är fundamentet i Einsteins speciella relativitetsteori.

Vi har däremot lyckats visa att alla hittills observerade fysiska lagar låter sig inordnas i denna teori. Färder i farter överstigande ljushastigheten skulle därmed vara fundamentalt omöjliga, i varje fall i "vårt" universum.

Däremot kan kvantfysikerna tänka sig existensen av ett godtyckligt antal parallella universa,
där naturlagarna har en annan formulering. Dock kan man nog utesluta kontakt mellan dessa.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Däremot kan kvantfysikerna tänka sig existensen av ett godtyckligt antal parallella universa,
där naturlagarna har en annan formulering. Dock kan man nog utesluta kontakt mellan dessa.

Det finns forskare bl.a. Andrei Linde som arbetat mycket med att universum består av flera dimensioner, där vi lever i en av dessa dimensioner. Vidare skulle det ge en fingervisning om varför det är så svårt att tänka sig universum som "oändligt". Det är svårt att formulera tankar kring dimensioner utanför de av oss kända. Dessutom har flera fört fram svarta hål som en tänkbar kanal mellan olika dimensioner...

CQ CQ CQ ny dimension kanske blir ett nytt anrop i framtidens radiosport. ;)
 
Notera att radioastronomerna mäter i K eller Jansky. 1Jy = 1E-26 W/(kvadratmeter*Hz).
Den som är intresserad kan gå in på Wikipedia.

Jansky - Wikipedia, the free encyclopedia

Normalt har man idag såpass höga känsligheter tack vare korrelatorer att man kan mäta i mJy eller tom uJy.

Det är inte mycket...
 
20-talet var också en tid av stor teknikoptimism.

Efter att ha studerat den tidiga litteraturen om rymdkommunikation bestämmer sig två radioamatörer, Elser och Mathers, att 1928 instifta ett pris för den första amatörradiokontakten mellan Jorden och Mars.
An award that's still awaiting a winner

Priset väntar fortfarande efter över 80 år på att delas ut i sin monter i ARRL:s museum.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Underrymdskommunikation

Vi får inte glömma att vi har ju tekniker som "underrymdskommunikation" :D
(engelska: subspace communication)
Då kan vi i realtid ha kommunikation över ljusårs avstånd!

Ja visst sjutton - Det var ju ifrån någon Sci-Fi serie.. Haha!

Men... Man ska aldrig säga aldrig... Science-Fiction har ju blivit Science förr. ;)
 
Om man vet vad för slags signal man letar efter går det att öka känsligheten på en mottagare oerhört, genom t.ex. korrelation. Dock kräver det "a priori"-kunskaper om signalen som söks.

Vi kan bara spekulera i om, och i så fall hur, en annan civilisation söker igenom radiospektrum.
Tanken att använda överallt förekommande molekylresonanser, som vätelinjen på 1420 MHz, som någon form av gemensam standard är tilltalande.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top