radiovänlig Led / Xenon?

SA2CEM

Well-Known Member
Är det nån som testat arbetsbelysning med LED som inte stör så fruktansvärt i närområdet?
biltema har ett gäng intressanta Led armaturer: Arbetsbelysning - Biltema men jag tvivlar på att dom är störningsfria.

Xenon räknar jag nästan ur bilden då ALLA jag testat (både billiga kina kit och dyra philips/osram/bosch mfl lyktor) stör aldeles för mkt.
dock inte mitt originalmonterade xenon på bilen som varken stör på kortvåg eller vhf av någon anledning.

eller kanske någon lyckats avstöra xenon med lyckat resultat?
 
Har Biltemas 38-745 monterat i masten på båten. Jag har inte märkt några störningar på varken 2m eller marin VHF. Hur det är på HF vet jag inte. Bra drag är det i led-arna i alla fall.

Arbetsbelysning - Biltema
 
Biltemas arbetsbelysning "10-30/36 V. Ström ansluts enkelt till utgående kabel (20cm). OBS! Kabeln får INTE kortas"
Utgör 20cm kabel strömregleringen?
 
I ett annat forum, tror det var nåt skogsforum så kommenterade en säljare av liknande dyrare led-lampor som påstod att kabeln är fukttätad och att det inte gick att reklamera en fuktskadad lampa om kabeln var kortad...

I samma forum diskuterades det även att både rund-radion och kommunikationsradion i yrkesfordonen fick kraftig försämring av mottagningen efter att det monterats xenon och/eller led belysning.
Lösningen på det forumet var att överge kommunikationsradion till förmån för GSM och rundradion ersattes med Mp3 spelare... :eek:
 
jag bumpar upp tråden då den fortfarande är aktuell.
har svårt att skiljas från xenon i extraljusen men faktum är att det verkar vara en omöjlighet i kombination med radio.

är det nån som har testat eftermonterat xenon som INTE stör eller har något effektivt sätt att bli av med störningarna?
I jobbet passar jag på dagligen att testa kundbilar med xenonextraljus och konverterade hel/halv-ljus och inte hittat NÅN som inte stör ut vår lokala vhf repeater tex, ännu värre är det på HF.
Märkeslyktor som NBB, Bosch, Hella mfl har en markant mindre störnivå än noname prylar men fortfarande inte acceptabelt.
konstigt nog så stör mina original xenonhalvljus på bmw:n inte ett dugg.. (iaf inte på vhf/uhf och enl. handapparaten inte märkbart på lägre frekvenser i am läge)
 
Last edited:
1. Pluspoäng noterat för de Bayerska vagnarna.

2. För många Herrans år sedan var det bekymmer med att det orginalmonterade uret i en bilmodell störde komradio. Den "permanenta serviceåtgärden" var då att klippa spänningsmatningen till uret ...

/Janne
 
Jag har stört av eftermonterad HID-xenon. Nästan i alla fall. Fick ner störningarna rejält men inte riktigt helt men dock till användbar nivå med bara tendens till störning på 2m och FM-rundradio.
För det gick det åt ferriter på alla lågspänningskablar och att skärma högspänningskabeln mellan ballast och lampa. För skärm använde jag bred jordfläta som brukar vara ett tillplattat flätat rör som man kan trycka ihop i längsriktningen och få väldigt tjock så den når om både kabel och kontakter. Det är viktigt att skärma hela vägen från ballast till lamphus och jorda skärmens ändar i både lamphus och ballast. Inte alltid detta går bra om lamphuset mest är av plast.

Problemet är att lampan är en ljusbåge, "kontinuerlig gnista", och den drivs med ca 400Hz. Detta är svårt att filtrera.

Tittar man på fabriksmonterade HID-xenonlampor så har man just skärmade kablar mellan högspänningsdel (ballast) och lampa och med anpassade skärmade lamphus.

Lycka till. Detta är inte lätt.

Mvh

Per.
 
2. För många Herrans år sedan var det bekymmer med att det orginalmonterade uret i en bilmodell störde komradio. Den "permanenta serviceåtgärden" var då att klippa spänningsmatningen till uret ...

/Janne

Detta problem hade jag med en Opel Rekord Berlina när jag just fått körkort runt 1982. Kristalloscillatorn i uret verkade gå på 8 MHz och övertoner från denna var starka. Detta slog mig nu. Konstigt att minnet från detta kan dyka upp nu utan att ha tänkt på detta en enda gång på 30 år. Man blir lite nostalgisk :)
 
Back
Top