Räddningsverkets RDS-EW varningsmottagare

SM7DLK

Well-Known Member
Någon som har erfarenhet av Räddningsverkets RDS-EW varningsmottagare? Jag har två exemplar av denna mottagare och båda uppvisar samma problem. Mottagaren kan plötsligt stänga av och displayen visar ”dålig mottagning”. Mottagare verkar ha dålig känslighet. Oftast kommer mottagningen tillbaka efter en sund. Det stör mig….

Innan jag gräver innanför skalet, finns det någon som har tillgång till teknisk dokumentation etc. ?
 

Attachments

  • 18F374F8-B72C-4380-B435-127EF6F22D9D.jpeg
    18F374F8-B72C-4380-B435-127EF6F22D9D.jpeg
    1,9 MB · Views: 29
Samma bekymmer med intermittent bortfall för RDS-signalen uppträdde när jag mätte med differentiell GPS förr. Jag fick för mig att signalen var så smal att den fadade ur emellanåt samt att, som du skriver, känsligheten hos mottagaren var dålig, trots att jag hade en extern antenn. Naturligtvis var bekymret större ju längre från fm-sändaren man kom, men även i skog i närheten av sändaren var det problem med intermittenta tapp av signalen. Den där grunkan du har verkar ha nån funktion som reagerar när så sker, det skedde aldrig med utrustningen jag använde, där fick man hålla ögonen på en slags digital s-meter.
 
Back
Top