Räkna ut impedans mellan två ledningar?

SA7BUJ

Well-Known Member
Om ja ex vis vill göra en 50 ohms transmissionsledning av två st PVC isolerade
RK 1,5mm2 vilket avstånd skall dom ha förhållande till varandra?
Hur räknar man ut det?
 
Man kommer näppeligen under 100 ohms impedans även om man tvinnar ledarna. Isoleringen torde inte heller vara lämplig för HF.

Formel hittar man bla här:
Characteristic impedance : TRANSMISSION LINES

Egentligen ska väl avståndet mellan ledarna vara "mycket större" än ledardiametern för att formeln ska stämma, men det hjälper inte.

73, Roland SM0BRF
 
Den här kanske hjälper, är kanske i princip som Roland hänvisade till....
 

Attachments

  • ladder.jpg
    ladder.jpg
    23,8 KB · Views: 388
... förutsatt att ledarna är oisolerade!

I annat fall kommer även isoleringens tjocklek och dielektricitetskonstant in i ekvationen.

/ Göstha
 
Ur en tidigare tråd:

"Formeln Zo = 276 log(2D/d) är annars en approximation som börjar gälla när 2D/d är större än c:a 10.

Den exakta formeln som gäller för alla D/d är

Zo = 120 arccosh (D/d).

För den som inte gillar inversa hyperboliska funktioner går det använda uttrycket

Zo = 120 (2ln(Sqrt(D/d-1)+Sqrt(D/d+1))-ln(2))"

Det som går att säga om isolerade trådar är att för ett givet D/d kommer impedansen att vara lägre än utan isoleringen.

Att försöka sig på att göra en 50 ohms ledning med t.ex. 2 mm tråddiameter
blir ganska vanskligt.

Avståndet mellan trådarnas centrumlinjer ska vara 2,176 mm
för luftisolering, av detta tar trådradierna upp 2 mm vilket lämnar 0,176 mm mellanrum kvar. Det blir "pilligt" att tillverka spridarna för en sådan ledning...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det jag satt och funderade på var ett sätt att stämma av en dipol.
Jag inbillar mig iallafall att en avstämd antenn är bättre än en tuner (det kanske inte är så?).
Jag gjorde en snabb skiss på hur jag menar, ändarna hänger via isolatorer i vikter eller kanske fjädrar, i mitten har man sedan två hjul som dipolbenen går in i därefter bildar trådarna en transmissionsledning ner till en koax vidare till transcievern. Avståndet mellan ledningarna är det jag ville räkna på.
Men man inser ju direkt att 50ohm inte kommer att fungera men kanske 450ohm skulle gå bättre och sedan en balun innan koaxen.
För att sedan stämma av antennen flyttar man delen där trådarna sitter fast upp och ner och på så vis ändra längden på dipolbenen. Kanske med en motor.
Jag kommer förmodligen aldrig att tillverka en sådan det var bara en tanke.
Kanske finns det någon som sett något liknande?
 

Attachments

  • bild.jpg
    bild.jpg
    88,7 KB · Views: 97
Inte dumt som ide´, men kanske invecklat i praktiken. Kolla den komersiella SteppIR:
Steppir, Inc – Antennas for Amateur Radio and Industry
Här används band av en koppar-berylliumlegering med hål som körs ut och in i glasfiberarmerade plaströr med hjälp av en stegmotor. Denna styrs av en enhet i shacket. På så sätt kan samma antenn användas från t ex 40 till 6 meters våglängd. I Yagiantennerna anpassas de olika elementen optimalt för de olika banden etc.

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Back
Top