Rävsändare

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Rävsändare brukar ju som "anropssignal" heta MOE, MOI och MOS om de är tre till antalet.

Vad kommer MO ifrån och vad står det för? Vad brukar vara normal effekt i rävarna och vilka tider i sändning respektive paus brukar man ha. Jag har inte letat på nätet ännu.

Det kanske finns någon på forumet som har deltagit i rävjakter och vet mer och ja, ni som brukar klämma fram länkar och diverse kommentarer får naturligtvis
göra det...:D
 
Tack Micke!

Jag letar vidare efter vad MO står för och hur det har tillkommit.
 
Last edited:
Hej Bjarne,
Som jag minns det, var skälen att det dels är lättare att pejla på långa teckendelar, dels att rävarna skall vara identifierbara för jägare utan fullständiga kunskaper i telegrafimottagning.

73,
Kjell, SM6CPI - PB3SM
 
Ok Kjell. Jag undrar om det inte hette MO innan det fanns sändaramatörer utan telegrafikunskaper, men jag kan ha fel. Tänkte mest på att min egen beaconsändare kan förses med en annan pic-krets för rävjakt.
 
Vi har fler kretsar, så vi byter bara ut beacon-pic:en till räv-pic:en
 
Bjarne
sök upp SM5IQ:s hemsida på nätet. Alf är ju vår svenske pionjär på området och han har lagt upp en hel del historik om hur rävjakt startade, dels de första brittiska försöken och dels hur rävjakten utvecklades i Sverige.

Det är en fantastisk skatt Affe har sparat och det är en mycket vänlig herre som tidigare hjälpt mig med material till föredrag i ämnet. Bl.a. en film från en rävjakt på femtiotalet som är mycket rolig.

Mycket av Affes material är för övrigt oerhört humoristiskt och entusiasmerande.

/Lasse
 
>>Jag undrar om det inte hette MO innan det fanns sändaramatörer utan telegrafikunskaper

Bjarne, det fanns skickliga rävjägare, som inte alls var sändareamatörer, på 60-talet, vilket är så långt som mitt minne sträcker sig i den riktningen. MO kom i varje fall med när man enades om gemensamma regler inom IARU Region 1. Jag tror att SM5BZR, Tobbe, var SSA:s representant där.

Kjell
 
Tack för informationen grabbar. Jag ska kolla upp SM5IQ.
När SM7KHF/Lennart (SK) var som mest aktiv i NSRA så verkade han som räv med en 80m sändare vissa helger. Det var nästan alltid bara jag och Sigge/SM7EJ som gav oss ut för att leta upp Lennart.

NSRA för tyvärr en tynande tillvaro just nu. När det begav sig och Rediar/SM7ANL (SK) styrde med järnhand så hände det lite av varje. Mats/SM7PKP (ordf) försöker dock göra så gott det går utan klubblokal, all heder åt honom.

Jag sneglar med avund på KRAS, men vet samtidigt vad som krävs för en dylik verksamhet.

Lasse, jag ska ta ett snack med min kompis SM7UWR/Björne och de i NSRA det berör och se om det finns intresse för att bedriva lite rävjakt. Rävsaxar finns det klubben.

Tack för all respons!
 
Ok Kjell. Jag undrar om det inte hette MO innan det fanns sändaramatörer utan telegrafikunskaper, men jag kan ha fel.

I de större "rävolutionära" organisationerna på 60- och 70-talen som SRJ (Stockholms Rävjägare) och GRJ (Göteborgs Rävjägare) var en ganska påtaglig del av deltagarna icke-telegrafikunniga.
SM och NM vanns vid ett par tillfällen av rävjägare som varken var sändar- eller lyssnaramatörer.

Principen bakom MOE MOI osv. var att man pejlade på de långa teckendelarna, och höll reda på "rävens" ordningsnummer via de korta.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
("låg räv" några gånger i början av 70-talet i ÖSA)
 
Tack Karl-Arne!

Det var ungefär som jag hade tänkt.
 
Last edited:
Som aktiv inom GRJ kan jag meddela att ca hälften av de aktiva är icke-amatörer. Vi är totalt 10-15 aktiva och situationen är ungefär liknande i SRJ fast de är kanske något fler.
Det verkar som om en del av icke-amatörerna kommer från vanlig orientering i någon form och är starka löpare. Det brukar vara jämnt blandat amatörer/ickeamatörer i toppstriden.

MOE etc sänds i ganska långsam takt, 40-takt eller långsammare kanske, just för att kunna pejla bra på de långa teckendelarna, men jag vet inte varifrån de tecknena kommer.

73 de Erik SM6RXZ
 
MOE, MOI, MOS, MOH och MO5 har som sista skrivtecken en till fem korta teckendelar
för att det ska vara enkelt att pejla på de långa teckendelarna och för att enkelt hålla
ordning på sändningsföljden m.h.a. de korta teckendelarna.
Detta för de olika rävarna sände på samma frekvens "i tur och ordning".

När det blev populärt(?) med upp till 10 rävar samtidigt på samma frekvens så ändrade
man till MO1 - MO5 för de första fem och det blev MO6 - M0 för de påföljande.

Till detta kan vi även räkna in områdets speciella egenskaper.
Vet vissa ställen i östra Storstockholm som var nästan omöjliga att pejla i!
Det var reflexer, utdämpning och samtidigt stora höjdskillnader och massor av små sjöar.
Snårigt, risigt och "välfödda" nässlor "var bara förnamnet".
Lärde mig på en golfbana NV om Saltsjöbaden att man INTE ostraffat springer nerför på
blött gräs!
Tala om PLATT fall!
 
Förlåt, jag glömde visst lite.
En rävsändare brukade ha en effekt på mindre än 5W.
det är ju verkligt korthåll (under 5 km) som gäller,
däremot så styrs alla sändarna av en "lådegen" referens-
oscillator för att inte börja sända "i antennen på varandra".

Lådan brukar ha sändare, avstämning, ackumulator, tryck-
knapp för manuell sändning och antenntråd.

Ibland kunde rävläggaren maskera räven verkligt bra!
En gång blev jag tvungen till korspejling på nollavstånd
för räven låg inne i en granstubbe under lite mossa!
Märkligt nog var blå låda lättare att "försvinna" än grön!
 
Back
Top