"Raketradio"

SM4FPD

Well-Known Member
Här finns en raketradio till salgs: rakettradio på Tradera. Technica & Nautica | Samlarsaker
Nu är jag lite nostalgisk, och jag borde inte vara ensam.
I tidigt 60 tal var jag redan då lite radiointresserad, det såldes då små japanska kristallmottagare, Hobby Förlaget Borås Clas Olsson etc. Som 11 -13 åring var givetvis detta en dröm, en raketradio....Avstämmning skedde genom att dra sprötet på raketen upp och ner vilket då drog en kärna upp genom spolen i raketen.
Det fanns även liknande kristallmottgare med mer "seriöst " yttre. Dvs liten låda.
När så veckopengen växt till sig var det dags att köpa en.
Det blev kristallmottagaren med seriöst utseende trots raketradion.
I affären i Karlstad hörde man mellanvågsändaren som fanns i Karlstad och det blev affär. Minns inte priset men åtskilliga veckopengar var det. Godis o chips var det itne tal om.
Hemma i Hagfors var det däremot inte mycket att höra. Men med lite längre antenner och jord, hördes trots allt utländska mellanvågsstationer.
Början till radiointresset.
Nej jag skall inte bjuda på raketradion, men ni andra som blir nostalgiska kanske gör det.
 
Jo en dylik radio fanns hos mig oxo. Jag kommer ihåg att jag bytte sprötet mot en gängad skruv så det blev lite lättare att ställa in olika stn. Inte ens då kunde man hålla sig från att modifiera "allt". :)

Leif
 
Back
Top