1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Ramantenn

Discussion in 'Antenner och master' started by SM4WII, Dec 30, 2019.

1. SM4WII

SM4WII Well-Known Member

Försökte för några år sedan att bygga en ramantenn för VLF-LF. Främst för mottagning av Grimeton.
    Hade lite funderingar på att försöka förbättra den då jag har på känn att den är långt från optimal.
    Slängde faktiskt ihop den helt på känn utan några direkta förkunskaper vilket skulle kunna påverka resultatet.
    Man kan fråga sig om den är rätt kopplad till att börja med? Borde man göra annorlunda?
    Gjorde även en lite mindre prototyp innan, minns inte riktigt hur mottagningen blev på den längre.

Attached Files:

2. SM4WII

SM4WII Well-Known Member

Kom på att jag hade en liten film från när jag testade den mot ryska sändaren på 18,1 kHz.

3. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Det finns en lindningsmetod som minimerar kapacitansen mellan varven.
    Detta gör att SRF höjs så att loopen kan användas högre upp i frekvens.
    https://www.electronics-tutorials.com/basics/mobius-winding.htm

Jag hade en bild på en sådan antenn men nu är det tydligen omöjligt att hitta den på nätet.
    Man börjar linda det mittersta varvet och flyttar tråden växelvis från sida till sida efter varje varv.

4. SM4WII

SM4WII Well-Known Member

Aha! Kanske skulle man haft annan tråd också? Jag hörde på med 0,5 mm2 flertrådig kopplingssladd.
    Har jag kopplat in den rätt då?

5. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Jo det ser rätt ut.
    Det dyra och fina alternativet är att använda litz-tråd men jag vet helt ärligt inte om det ger någon förbättring.

Share This Page