Rappelfri VHF-antenn!

SM7HPD

Well-Known Member
Hej alla!
Noterade ikväll en intressant antenn på Tradera.
En skivkoneantenn för frekvensområdet 100-160 MHz.
Dessutom tål den starka vindar och inget rappel.

VHF- anenn på Tradera. Amatörradio | Amatörradio | Hemelektronik

Speciellt avsaknaden av rappel i en antenn, framkallar
min nyfikenhet. Kanske är detta svaret på returnloss/SWR-problematiken. :rolleyes:

Nå, är det värt 500 kr för denna skapelse?

/Hans

(Tänkte annars rappel = rappakalja)
 
Hej alla!
Noterade ikväll en intressant antenn på Tradera.
En skivkoneantenn för frekvensområdet 100-160 MHz.
Dessutom tål den starka vindar och inget rappel.

VHF- anenn på Tradera. Amatörradio | Amatörradio | Hemelektronik

Speciellt avsaknaden av rappel i en antenn, framkallar
min nyfikenhet. Kanske är detta svaret på returnloss/SWR-problematiken. :rolleyes:

Nå, är det värt 500 kr för denna skapelse?

/Hans

(Tänkte annars rappel = rappakalja)

Jag hade ju inte betalat 500:- för en antenn som ser ut som den suttit i saltsyre regn i 10 år.
 
Well, kulören på antennen är nog så nära original man kan komma...men annars vete tusan...

/Lasse
 
har du behov av en 100-160 antenn så är den kanske ett alternativ.

Du får jämföra 500+175 i frakt= 675 kr med andra alternativ.

Är det bandbredden du vill åt så tror jag den kan ses som prisvärd och garanterat hållfast.

Är det "bara" för 2m du ska ha en antenn kanske en hemgjord dipol är att föredra. Finns kanske en gammal TV-antenn att återvinna aluminium från? Om man vill vara lite ekonomisk. Men framför allt för att ha byggt den själv.

/Lars
 
Last edited:
En sak till om den där antennen.
Den har högst sannolikt en HN chassiehona för anslutning av matarledningen. En specialkontakt som din feeder alltså behöver utrustas med för att du ska kunna koppla in antennen. Kolla med auktionisten före ev. bud!
 
Noterade att forumets medlemmar inte verkade förstå ironin med den rappelfria antennen.:confused:

Behövde jag personligen denna typ av antenn, blev det i så fall ett hembygge. Har tillgång till alla typer av mekanisk bearbetning på firman och egen instrumentpark för intrimning av densamma.

Ha en trevlig eftersommar!:)

/Hans
 
Då kanske du kunde förklara ironin?

I övrigt tycker jag du fick seriösa svar på egentliga frågan.
 
Då kanske du kunde förklara ironin?

I övrigt tycker jag du fick seriösa svar på egentliga frågan.

Ironin rörde sig väl om vad en rappelfri antenn är.
Det undrar i alla fall jag vad det är för parameter...


"96 % rappelfri"
 
Då vågar även jag lite skamset och ödmjukt erkänna att jag förstår inte "rappelfri"??? Och om det är ironiskt.
Men frågar man inte så får man ju aldrig veta.

de
SM4FPD
 
Jag ber att få instämma helt och fullt med Institutet för språk och folkminnen. Både jag och XYL härstammar från en by på gränsen mellan Bjurholms och Nordmalings kommuner och intill gränsen mellan Västerbottens och Västernorrlands län i nordöstra Ångermanland. Ordet rappel (med "tjockt" l) är där en lika naturlig del av dialekten som orden måsta (vara tvungen att) och he (motsvarar det engelska ordet put).

Slut på lektionen!

/ n' Göstha
 
Last edited:
Men antennen såg ju ändå robust ut?
För mig betyder rappel skrammel, glapp, lös, skramlande.
Men även skräpgrejer.
Men "rappelfri" kan ju då inte betyda skräpgrejer, skärpgrejerfri? Däremot skrammefri.
elelr helt enkelt robust.

Kanske läge att bygga en rappelmätare för antenner. Med rappliga torioider och rappliga germaniumdioder. Samt en rappefri mA mätare, drivs då med rappelfria alkaliska 9 volt batterier.

de
Roy
 
Men antennen såg ju ändå robust ut?
För mig betyder rappel skrammel, glapp, lös, skramlande.
Men även skräpgrejer...
Det kan också betyda rejält krånglig att montera ihop, t.ex. beroende på onödigt många "osorterade" delar.

/ Göstha
 
CITAT:
"Rappel hör ihop med verbet rappla vars huvudbetydelse tycks vara 'skramla, skrälla, bullra, föra oväsen'. Den är känd från Jämtland, Härjedalen, Småland, Skåne och alldeles särskilt från Dalarna och Blekinge. I dessa två landskap förekommer också betydelsen 'babbla, prata strunt', men innebörden 'prata' har belagts i olika uttryck även på andra håll; särskilt i uttrycken rappla upp 'rabbla upp' och rappla på 'tala hastigt eller oavbrutet' samt uttryck av typen rappla och prata".

Jag hade aldrig hört ordet förrän nu, trots att jag bott i Skåne i hela mitt liv.
Är det inte konstigt?
Rabbla är dock vanligt här...:D:D

/ Ingvar
 
... alldeles särskilt från Dalarna och Blekinge. I dessa två landskap förekommer också betydelsen 'babbla, prata strunt', men innebörden 'prata' har belagts i olika uttryck även på andra håll; särskilt i uttrycken rappla upp 'rabbla upp' och rappla på 'tala hastigt eller oavbrutet' samt uttryck av typen rappla och prata"...
Den betydelsen finns inte i den dialekt jag är hemmastadd i. Ordet rappel används alltid i nedsättande bemärkelse. Babbel är välkänt, både som substantiv och verb, och jag har kanske inte undgått smittan ... ;)

/ Göstha
 
OK den Norrländska betydelsen torde det väl vara då den som sålde hörde hemma där. Då blir tolkningen av annonsörens antennomdöme, för mig, att detta ska ses som kvalitetsantenn som man inte kan förvänta sig mekaniska problem med. Vilket den med all säkerhet är om man betänker ursprungskundens kravspec.

Fattar ändå inte det ironiska...
 
Nån som vet vad rappel betyder i Frankrike??...Denna skylt hittade jag på Champs-elysée för några år sen..
73 de Johan
 

Attachments

  • paris2.jpg
    paris2.jpg
    92,8 KB · Views: 112
Back
Top