Rapport från 2 m aktivitetstesten den 6/12

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
I tisdags deltog jag några timmar i 2 m aktivitetstesten för att undersöka huruvida det skulle vara möjligt att etablera radiokontakter med vågtyp A3 och gamla grejor anno 1960-tal.

Den hembyggda sändaren består av X-TAL OSC x 3 ECC88, FD 5763 samt PA QQE03/12. Uteffekt c:a 7 W A3 skärmgallermodulering och 10 W A1. Kristallstyrd på 144.297 kHz. Antenn 8 element Yagi på 23 m höjd. Mottagare Elfa-konverter med tre rör samt en Collins R-388/URR. En typisk amatörstation som den kunde se ut på 60-talet.

Resultat A3 TELEFONI:

SM7WW JO65OR
SM7RGA/P JO65KV
OZ6TY JO55XE

Resulat A1 TELEGRAFI:

SA6AIN/6 JO68TD
SK6IF JO58QI
SM6FIQ JO68CD
SM7IPB JO65QR

Att köra kristallstyrt fungerade men en VFO skulle naturligtvis underlätta och ge betydligt fler kontakter. En motstation klagade på att sändaren gav en kraftig "ton i ljudet" vilket man ju kan få om en AM-sändning avlyssnas i SSB-läge. Längsta förbindelse blev 31 mil och det får man vara nöjd med.

Tyvärr är aktiviteten på den seriösa delen av 2 m bandet noll mellan testerna och två veckors enträget "allmänt anropande" har gett noll förbindelser. Det blir nog till att avtala SKED och försöka förmå fler nostalgiker att satsa på vågtyp A3 - eller lägga ner projektet.

/Bengt
 
Last edited:
"lägga ner" är väl en bra idé. Räcker det inte med att ha byggt och kört några handfull QSO:n?

Eric SA5BKE
 
Jo du har naturligtvis rätt i sak Eric. Det är själva planeringen och resan som är det intressanta och tillfredsställelsen när man efter mycken möda och stort besvär kommer i mål och får kvittens på att allt fungerade som tänkt. Det är stort.

Att köra ytterligare förbindelser är per definition meningslöst för en experimenterande radioamatör. Så enkelt är det!

Nu åker sändaren "upp på hyllan" och nästa byggprojekt kan påbörjas. :rolleyes:

/Bengt
 
Hahaha, vad kul att du tar upp ämnet Bengt.

Jag och SM0VEC körde lite AM i veckan på 2m efter testen, mest för att se att allt funkade modulationsmässigt. Det var jättekul. Inte det effektivaste sättet att använda sig av Watten, men kul ändå. Plus lite bättre audiokvalitet än SSB.

Sked kör man bäst på 2m testerna genom chatt på ON4KST. Jag använder mig av MMMonVHF | Make More Miles on VHF och deras klient för chatt.

73 de Kai
 
AM är oerhört kul och minner om en tid som varit - då när allt var bättre - utan VOX. Inte så effektivt som SSB för att inte tala om CW som ger 10-15 dB fördel över telefonin.

På 70-talet kördes mycket aktivitetstest på 2 m från SK7CE här i Lund. Det var skitkul och vi unga operatörer gav verkligen järnet. Inte en sekund gick till spillo. Först med 10 W sedan med QQE06/40 i slutet som plågades till mörkröda anoder. Drygt 100 W ut till 4 x 16 element från en hög kulle öster om Lund.

Tjugo år senare byggde jag ihop en 2 W transistoriserad CW sändare och körde några sporadiska aktivitetstester på 2 m här ifrån Lund. Effekten 2 W och 8-10 element räcker precis till för att köra de stora conteststationerna högt uppe i bergen i södra DL och OK varenda test de är igång. Holland PA0 är körbart varje dag härifrån med några få watt på CW eller 10 W på SSB.

Fyren LA8VHF hörs starkt dygnet om liksom SK4MPI ligger strax över bruset, läsbarhet 3-5 med långsam QSB. Man kan nog dra en cirkel med radien 40-50 mil och alla stationer som har en någorlunda god antenn fritt placerad och 50-100 W CW/SSB är körbara alla dagar i veckan. Om dom är igång förstås - vilket dom inte är.

Ang vågtyp A3 eller AM så är vi ett litet gäng här nere som är på väg att komma igång lite mer regelbundet. Henrik SM7ZFB har byggt en enkel röriserad transceiver med batterirör och Sven SM7BZX håller just nu på att skrämma liv i sitt hembygge från 1957. Den hemmabyggda mottagaren från samma tidsperiod, bestyckad med klockskala har han kvar och den är redan igång och hör ungefär lika bra som min Elfa-konverter som har NF 6.5 dB uppmätt på en HP brusfaktormeter häromveckan.

Risken finns att vi AM:are blir betraktade som radiokufar men å andra sidan så lär det finnas pensionärer som med jämna mellanrum dammar av sina trampemopeder från 50- och 60-talen och far runt i byn utan att skämmas. Vad är värst... För att inte tala om alla veteranbilsfantaster som iklädda tidstypiska läderhuvor flyter runt på vägarna och verkligen trivs.

Kanske blir det kört några aktivitetstester till med den hembyggda sändaren. Jag skall fixa till baktonen som var starkare än den nycklade tonen beroende på att mottagaren blev överstyrd. Det var inte lätt att nyckla med omvänd medhörning och de stackars SM6-orna som kördes undrade nog vad det var för en knackigt sändande CW-filur dom fått tag på.

En 8 MHz VXO underlättar säkert också att komma rätt på "kanalen" och öka chanserna till förbindelse.

/Bengt
 
Last edited:
Jag vill nog påstå att det är många stationer igång på 2m testerna. Men med dagens smala antennlober är det ganska svårt att hitta varandra om man inte råkar peka rätt. Själv kan jag mer eller mindre släcka ut lokala stationer inom 5 mil om jag har antennen åt fel håll. Så på sätt och vis kan jag förstå att man fixar contestsked för att peka rätt samtidigt. När jag höll på under slutet av det glada 80-talet, så var det ovanligt med 2m antenner som hade bomlängder som var längre än 4m. Dessutom så fanns inga datorprogram tillgängliga för radioamatörer för att optimera loberna, vilket medförde att man hade hyfsat många sidolober som kunde fånga upp trafik vid sidan av. Idag är antennernas strålningsdiagram mycket renare, vilket automagiskt medför att man missar det som skulle hörts med äldre antenner.

Så man kan nog påstå att teknikutvecklingen i det här fallet har gjort contestandet lite svårare, men att det kompenseras med chatt osv. för att få till förutsättningar för QSO.

En annan aspekt är att många försöker köra MS under testerna också. Det tar i och för sig längre tid, men det blir ganska många km/QSO. Och då är tio lokala QSO:n poängmässigt relativt ointressanta jämfört med ett MS QSO.

Sen kan man ju fundera på om man inte ska ha någon contest som är ren single-op utan kluster, men det är ju lite mer en filosofifråga. Jag har inga problem med dagens modell, eftersom jag tävlar med mig själv. Det som driver mig är viljan att förbättra stationen tekniskt, för att på så sätt både höra mer och nå längre. Och så länge som det drivet finns, så kommer jag alltid att göra jämförelser med mig själv under ett contestår.

Slutsats. Så länge som man har kul, så kan 10 lokal-QSO:n vara lika värdefullt som en contestseger.

73 de Kai
 
Jo det hörs mängder av stationer under aktivitetstesterna. Vi här nere i södern har ju nära till SP/DL/PA0 och OZ. Men det jag efterlyser är mer aktivitet mellan testerna då den seriösa delen ligger för fäfot fullständigt öde och tyst. De få som är igång på 2 m återfinns på repeatrarna där det snackas en stund på morgonen till jobbet och en stund sen eftermiddag på väg hem.
 
Det som Bengt håller på med är "riktig amatörradio" och återkallar egna glada minnen från 70-talets första år. Att vara kristallstyrd var (och är) förvisso ett handikapp, men med tålamod och envishet gick det att komma runt detta.
En VXO blev dock ett "lyft" för mig 1971, och blir det förmodligen även för andra kristallstyrda 40 år senare.

Det riktigt tråkiga är att aktiviteten mellan testerna på "låga delen" är så liten.
100-tals värdefulla kHz ligger för fäfot, där intressanta lokal-QSO på CW,AM eller SSB med givande diskussioner om t.ex. radioteknik kunde ta plats.

I stället används det relativt sett spektrumineffektiva trafikslaget FM över repeatrar, där varje QSO tar upp två kanaler, även till förbindelser mellan fasta stationer där det redan med ganska enkla och små antenner går att få till direktförbindelser. Utvecklingen i dessa avseenden har alltså gått bakåt sedan 60/70-talen. Dessutom finns det knappast något som skapat sådan osämja mellan radioamatörer som repeaterverksamheten, där "ägandet av frekvenser" tidigt blev ett inslag.

Minns att saken tidigt påpekades av SM6CEN i QTC där han drev tesen att det inte gagnade amatörradion långsiktigt att anamma yrkesradions avlagda utrustningar och trafikprocedurer bara för att de var billiga.

Historien har gett honom rätt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jotack, som nybliven amatör för några år sen så hände det att jag åkte ner till klubbstationen och ropade CQ på eller runt 144,300, främst söderut med vår yagi. Fick aldrig något svar... Däremot har jag kört några mer långväga QSO, med enklare medel, vid "conds". Det är väl då locatorjägarna och DX:arna vaknar.

När mitt radiointresse vaknade på 80-talet fanns fortfarande bara "etern" som alternativ när det gällde att få kontakt med främmande länder eller andra likasinnade i trakten. Jag är övertygad om att jag inte är ensam om att tycka att internet och satellit-tv har tagit bort väldigt mycket av tjusningen med både amatörradio och BC-dx:ing.
 
>>>>Däremot har jag kört några mer långväga QSO, med enklare medel, vid "conds". Det är väl då locatorjägarna och DX:arna vaknar.
----

Precis så är det Fredrik. Dina motstationer är enbart intresserade av att få rapport för loggen och din locator så att rutlistan kan uppdateras. Din person, vem du är och vad du har för rigg och antenner är fullständigt ointressant.

DX-cluster och avtalade kontakter t ex via ON4KST-chatten passar utmärkt för den kategori amatörer som är amatörer för att delta i tävlingar och samla på rutor eller QSL-kort, men har naturligtvis inte ett dugg med amatörradions radiotekniska sida att göra.

De mer tekniskt intresserade amatörerna tillbringar förmodligen huvuddelen av sin tid vid labbänken och i de fall någon ny sändare behöver provas så gör de flesta nog precis som jag, ringer en kompis som jag vet har kunskap och kapacitet att göra relevanta bedömningar och ber denne lyssna på signalen eller kör några sporadiska kontakter i en test för att få bekräftelse på att allt fungerar som tänkt.

Så ser verkligheten ut och det är därför amatörbanden är stendöda mellan testerna och alla de mer seriösa testdeltagarna blir mer än lovligt irriterade om rutinerna störs med ovidkommande information om den använda sändaren och antennen. Sådan onödig information tar bara tid och tid betyder missade poäng. Stackars satar säger jag. :rolleyes:

/Bengt
 
Till alla och envar efter intresse och kapacitet :)

Jag håller inte riktigt med om att det är stendött på bandet. Jag har mottagaren på 144,300 i princip varje dag (om inte på 50,150). Och tack vare spektrumanalysatorn så ser jag hyfsat mycket trafik. Och om någon ropar CQ så svarar jag om ingen annan gör det. Om inte andra aktiviteter prioriteras. Trots allt så ska man hinna managera bättre hälft, tre barn och två katter ;) .

Och det är som vanligt, att man ska hitta några intressanta personer att snacka med. Nu har man kanske lite tur i Tjockhult, eftersom det finns relativt många som frekventerar banden, så det finns alltid någon.

Vad gäller SM7, så tror jag nog att närheten till just OZ, DL mm medför att där nere vänder man inte antennen norrut så ofta. Själv sittandes mitt i Svedala försöker jag att rikta norrut mot SM2-4, just för att köra norrut. Annars finns det nog en tendens att rikta mot ES och OH här i Stockholm.

Jag håller dock med om att det inte är så tight att köra sina contest-QSO:n att man inte skulle hinna med att berätta lite om sin station, i alla fall när det gäller QSO:n med god signalstyrka.

Jag har också observerat SSB-ringar på 2m i Mälardalen, vilket är riktigt kul. Jag brukar lyssna när jag har tid. Dock så har jag inte alltid något att tillföra i den pågående diskussionen, men man får ändå tillfälle att testa sin mottagare.

Repeateranvändande i tid och otid är dock oskickligt nyttjande av amatörradion anser jag. Ibland blir man glad när man hör direkt-QSO på 2m FM, och då blir jag lite glad, eftersom man utnyttjar spektrat effektivare. Repeatrar bör köras från mobila stationer och över längre avstånd. Inte för samtal till nästa stadsdel... Och sitter man med en handapparat och gummipinne, så skulle man kanske tänka sig att orka knåpa ihop en koaxialdipol till handjagaren, så att man får direktkontakt.

Det var ytterligare ett par korvören i debatten...

73 de Kai
 
Jag har inte funnit någon SSB-trafik på 2 m här nere i Skåne utöver när det är test eller goda konditioner. Då kan jag nämna att jag lyssnat regelbundet och ofta den senaste månaden. Företrädelsevis kvällstid. Det finns säkert en del som har passning på 144.300 och ibland hörs någon tysk eller holländare ropa CQ.

Utöver repeatertrafiken som är sparsam så finns det en handfull simplex "FM-ringar" med grupper om 2...5 deltagare i varje. Några svenska och några danska. Ett par av dessa kör på fasta tider varje kväll medan några andra verkar vara mer sporadiskt aktiva.

Den allmänt låga aktiviteten räcker inte till för att nå upp till den kritiska massan som behövs för att trafiken skall bli självgående och ev öka på sikt. Under de senare åren har flera försök gjorts för att "övertala" både gamla och nya amatörer att komma igång på SSB även mellan testerna men utan framgång. De som har ett visst intresse av att köra radio utan hjälp av repeater tycker att FM är bekvämare då ljudkvaliteten ofta är bättre. Att räckvidden är betydligt längre på SSB är inget argument längre eftersom huvuddelen av utövarna inte värderar distansen på samma sätt som förr. Man är primärt intresserad av att hålla kontakt med sina närmaste kompisar.

Få nya amatörer som inte primärt är intresserade av tester investerar i horisontella Yagi-antenner för att köra "vanliga" QSO eftersom repeatrarna gör det möjligt att täcka stora geografiska områden även med bärbara handapparater och gummipinne.

Det är märkligt att aktiviteten sjunkit så lågt med tanke på att hela regionen i sydvästra Skåne inklusive Köpenhamn och stora delar av Själland faktiskt ligger inom räckhåll för en 10 W FM station med 1/4-vågs GP på villataket. Ännu bättre hade det gått på SSB med lite större antenner...

Men som sagt, när det är aktivitetstest så finns inte en ledig frekvens här nere. Finner man mot förmodan en sådan så hörs bara splatter och nycklingsknäppar.

Hur är läget på västkusten och kring Göteborg - någon igång där på SSB/CW?

/Bengt
 
Bengt.

Min spontana reflektion är att här uppe hör jag avsevärt fler SM7:eek:r än SM6:eek:r.. Göteborgarna kanske inte orkar matcha oss Stockholmare ;) (JÄTTEIRONI)...

Skämt å sido, jag tror att det är som vanligt en fråga om att sälja konceptet. Många är nöjda med att köra "hela världen" med trådantenner på HF och ställer sig frågan varför man ska anstränga sig och försöka göra något liknande på VHF. För många är HF världskommunikationen och VHF något som man kör internt i klubben eller med polare. Själv försöker jag alltid ställa upp om någon behöver hjälp med att komma igång på högre frekvenser. Som du skriver, så är en horisontell Yagi ett bra sätt att komma igång. Och det brukar räcka bra med antenner som har en bomlängd på ca 2-3m. Dvs. inga monsterantenner. Jag ska kanske blogga lite om detta, och se vad man får för respons.

Summa summarum, det gäller att köra själv. Ska nog dra ett CQ efter grabbens judoavslutning.

73 de Kai

PS: Smilieyserna blev ju jätteroliga för SM7 och SM6.... hehe
 
RCL DE EQL

I förmiddags pratade jag en stund med Morgan SM6ESG och Jan SM6DVG på 80 m telefoni. Naturligtvis körde jag vågtyp A3 styrgallermodulerad AM med Wirelsess Set 19. Det visade sig att DVG hade grejor igång för 2 m så vi gjorde ett försök där vilket resulterade i ett tvåvägs A3/A3J QSO. Rapport 57 med QSB i båda riktningarna. Jan bor i Falkenbergs så det är ju ingen DX-distans precis men det visar ändå att förbindelser är möjliga bara någon är igång och vrider antennerna i rätt riktning. :)

De SM7-or du brukar höra är väl SK7MW och SM7GVF kan jag tro. Båda mycket aktiva och med bra utrustning. Förutom fyren SK4MPI som hörs konstant här i Lund så hörs flera starka SM4-or i testerna och ibland SM5. Dock sällan några från SM0. Jag har helt fri horisont 360 grader härifrån och på vågtyp A1 hade det säkert gått att köra några av de större stationerna i dina trakter om man avtalat SKED.

/Bengt
 
Hörde UU7J på 144,365 USB idag :) 2002km om man ska räkna. Tyvärr hörde han inte mig :) Lite längre än till Skåne...

73 de Kai


RCL DE EQL

I förmiddags pratade jag en stund med Morgan SM6ESG och Jan SM6DVG på 80 m telefoni. Naturligtvis körde jag vågtyp A3 styrgallermodulerad AM med Wirelsess Set 19. Det visade sig att DVG hade grejor igång för 2 m så vi gjorde ett försök där vilket resulterade i ett tvåvägs A3/A3J QSO. Rapport 57 med QSB i båda riktningarna. Jan bor i Falkenbergs så det är ju ingen DX-distans precis men det visar ändå att förbindelser är möjliga bara någon är igång och vrider antennerna i rätt riktning. :)

De SM7-or du brukar höra är väl SK7MW och SM7GVF kan jag tro. Båda mycket aktiva och med bra utrustning. Förutom fyren SK4MPI som hörs konstant här i Lund så hörs flera starka SM4-or i testerna och ibland SM5. Dock sällan några från SM0. Jag har helt fri horisont 360 grader härifrån och på vågtyp A1 hade det säkert gått att köra några av de större stationerna i dina trakter om man avtalat SKED.

/Bengt
 
Hörde UU7J på 144,365 USB idag :) 2002km om man ska räkna. Tyvärr hörde han inte mig :) Lite längre än till Skåne...

73 de Kai


Hej på er alla ...

Vi alla ville få fart på 2meters låga delen ssb

Vi i radioklubben Östra sk5lf i Linköping har en ring för alla som intresserade.
Vi har kört ca 20 gånger varje onsdag kväll vart 8-9 st men fler får plats.
att cheka in på vår ring på Onsdagar kvällar vi börjar kl :19.00

Alla som vill är välkomna att checka in:) vi bli glada om fler vill vara med :)

många av oss kör med verticaler men en annan också med riktanten
väl möt på
144.285 USB

Välkomna 73
Göran
sm5ynb
sk5lf Radioklubben Östra. OBS vi kör under sommaren också.
 
Back
Top