Raspberry Pi 3 Windows 10 IoT

Lite mer kött på benen gör det lite mindre attraktivt!
Krävs Windows 10 på utvecklingsburken ..................
Kan bara köra en applikation åt gången, så där faller den tanken!
Får bli en Linux version ...................till ett kommande remote projekt för att skippa datorn i remote shacket!
 
Last edited:
Är det överhuvudtaget någon som sysslar med med ex. Raspberry eller motsvarande?
 
Är det överhuvudtaget någon som sysslar med med ex. Raspberry eller motsvarande?
Inte ännu men jag behöver en enkel server till en SDR-RX som ska anslutas till routern i stugan.
Är RPi en lämplig väg att gå?
 
Inte ännu men jag behöver en enkel server till en SDR-RX som ska anslutas till routern i stugan.
Är RPi en lämplig väg att gå?

Det är jag övertygad om!
Det enda den behöver göra är att skyffla data mellan din SDR-RX och nätet och det finns ser2net som löser det.
Jag har förhoppning att använda samma teknik för att ersätta dagens dator på remote shacket med en RPi.
Dagens dator står och tuggar energi alldeles i onödan för det lilla den skall prestera.
 
Är det överhuvudtaget någon som sysslar med med ex. Raspberry eller motsvarande?

Försökte att få till RPi för mina behov av server i stugan men det föll på att det jag inte lyckades få till den nätverksbryggning som jag behöver i min lösning.
Men det var under Linux men Win10 IoT på RPi kräver väl att du kompilerar de program du använder för det systemet med tanke på att RPi är ARM baserad?
 
Försökte att få till RPi för mina behov av server i stugan men det föll på att det jag inte lyckades få till den nätverksbryggning som jag behöver i min lösning.
Men det var under Linux men Win10 IoT på RPi kräver väl att du kompilerar de program du använder för det systemet med tanke på att RPi är ARM baserad?

Jo det stämmer med Win10 IoT men jag försöker nog med linux!

Du menar med tanke på SoftEther?

Bör det inte räcka förutsatt att man har public adress till routern att:
Routern ger RPi en fast ip.
"Forward" inkommande port till port på RPi:s IP?
 
Försökte att få till RPi för mina behov av server i stugan men det föll på att det jag inte lyckades få till den nätverksbryggning som jag behöver i min lösning.
Borde det inte gå att installera en PPTP client på RPi och sätta upp en PPTP server på hemmaplan och på det sättet få en tunnel bakom NAT?
 
Är osäker, men behöver man inte veta IP-adressen för PPTP?

Är ingen höjdare på nätverkande på Linux - men när jag höll på så fick jag intrycket att jag behövde brygga
mellan inkommande ethernet och mitt LAN (Softether), detta var inte trivialt och till sist gav jag helt enkelt
upp.

Googla på "softether on raspberry pi" så ser du hur det ska gå till - men som sagt jag gav upp det hela.

Men jag har plats (även enligt XYL) för en laptop och den har ju inbyggd batteribackup med mera så det är egentligen inte något större problem för mig.
Dessutom 3-fas säkrat med 16A.
 
Last edited:
Ja du har system som fungerar så låt det vara som det är :)
För mig är vandringen målet som ett känt äpple sa en gång, därför testar jag mina teser till det yttersta.
Saknar en massa kunskap om mycket men är vetgirig och har gott om tid att grotta ner mig i det mesta.
Kanske skulle jag köpa Norrlandsmodem och göra det enkelt för mig, men då har jag ju förlorat möjligheten att lära mig att utveckla system och mig själv:rolleyes:
 
Men det är samma med mig - inga "dumburkar" från norrland för mig heller :)

Visst skulle det vara smutt med RPi som server men tid är ingen oändlig resurs för mig så jag väljer
att arbeta med annat när jag inte fick igång det :)
 
Det var åtminstone liknande jag provade med men det var ett tag sedan så förmodligen var jag inte inne på denna sida.
Man skapar en TAP och sedan bryggar man mellan den fysiska eth-kontakten och TAP.

Det var just vad jag inte fickatt funka, kan hända jag försöker igen - men inte inom den närmaste framtiden :)
 
Last edited:
Men det är samma med mig - inga "dumburkar" från norrland
Måste få vara nyfiken nu: varför inte sådana? Är det månne detta dära att helst göra saker själv som är osaken?

Är själv inte så insatt, men har fått uppfattningen att norrlandsgänget gör bra grejjor; därför min nyfiikenhet.

73, ha det gott
 
Måste få vara nyfiken nu: varför inte sådana? Är det månne detta dära att helst göra saker själv som är osaken?

Är själv inte så insatt, men har fått uppfattningen att norrlandsgänget gör bra grejjor; därför min nyfiikenhet.

73, ha det gott

Visst så är det, man vill göra något själv också, det finns inte så mycket man idag som man kan göra själv.

Vad jag sett så är de norrländska burkarna ganska bra, i synnerhet de senare versionerna. Dum syftade
snarare på, och nu gör jag mig osams med många amatörer, användarna av dem.

Men jag är väl medveten om att jag är "dum" i andra sammanhang och väljer då färdiga lösningar istället för
att bygga/konstruera själv.

Du har rätt, det var lite elitistiskt uttryckt från min sida och jag ber om ursäkt om jag sårat någon med det!
 
Nu rullar ser2net på en RPi 3 med ansluten KX3. Anslutning från win-client fungerade perfekt.
Även mumble har installerats. Återstår att köpa och installera ett ljudkort för ljudtester.

Intresse för denna typ av projekt, verkar vara väldigt lågt om jag skall döma av responsen!
Färdiga lösningar att köpa, kanske är svaret.
 
Då jag har tillgång till ett tyst QTH följer jag tråden med intresse.
Har dock inte funderat närmare på internet-delen av det hela.
Datorprylar finns i förrådet. Får se vad det blir av dom...
 
Jag tittade lite på RemoteQTH server för ett år sedan, men hade inget behov just då. Nu har det dykt upp projekt så jag har satt upp en test på bänken som fungerar hyfsat.
Servern är en RasberryPi image som innehåller en hel del roliga saker. Bl.a. hamlib, ser2net, mqtt, nodered, rotor och relästyrning osv. Opensource och bara att ladda ner.

Robert
 
Back
Top