Rätt riktning

Skardi

Member
Börjar spåra ur lite här så nu vill jag att ni sansar mig ;)
Har en fackverksmast inköpt begagnad nästan gratis som jag ska upp med min ta33 + en hemknåpad 6m i.
Den är 18m + 18m hissbar(triangel i triangel) sen blir mitt topprör ca3m till. Nu har jag fått för mig att jag ska styra hissen inifrån. Har en elwinch för ändamålet så det är inga problem. Håller på att labba med en absolutgivare så jag kan läsa av exakt höjd hela tiden. (i pc´n, används till vanliga nya personhissar). Staglinor till den undre sektionen är ju inga problem men till den hissbara vill man ju inte gå ut o justera vid hissning/sänkning så nu har jag ritat på ett motvikts system. Men som sagt känner att det börjar spåra ur. Ska jag kanske nöja mig med 18m + topp och då ha en 18m till att sätta upp nått annat kul i?

Gasa eller bromsa? ;)

Det beror på ;)

Beroende på till exempel hur ditt fundament ser ut. Jag kör 21m Versatower ostagat med TH6DXX, 13 ele LFA+2 för 2m och 5 ele OWA yagi för 6m. Men då har jag fyra kubik betong i backen. Och ganska vindskyddat. 18 meter räcker långt, men säg 30 meter räcker längre ;). Då gäller det att ha koll på både fundament och staglinor, för att inte nämna vindlast.

Problemet med en elektrisk vinsch är inte själva kontrollen av upp/nerfunktionen, utan faktiskt det faktum att du kan slita av koaxialkablar och styrkablar, om du har otur. Själv planerar jag att bygga en utliggare som går väl fritt från masten vid hissning, så att kablarna inte råkar fastna och slitas av. Synd på dyra koaxer, om man har sönder dem.

mvh
Kai

Hmmmm.

Låter som om fundamentet är för klent, vill jag påstå. Eller det sitter kanske på berg. Du bör ha minst en meter långa gängstänger i fundamentet. Då blir en halvmeter lite för lite... Men som sagt, jag har inte sett antennplatsen.

Om du ska staga, så kan du gott bygga fullhöjd, det skulle jag gjort. Och sen är det bara att sätta upp lite beamar :D

73 de Kai

Hmmmm.

Låter som om fundamentet är för klent, vill jag påstå. Eller det sitter kanske på berg. Du bör ha minst en meter långa gängstänger i fundamentet. Då blir en halvmeter lite för lite... Men som sagt, jag har inte sett antennplatsen.

Om du ska staga, så kan du gott bygga fullhöjd, det skulle jag gjort. Och sen är det bara att sätta upp lite beamar :D

73 de Kai

Där fundamentet ska gjutas är det berg. Har borrat ner ca 40cm gängstänger(M20). Totala vikten ink de 2 antenner jag tänkte ha i den är ca 110kg.
Blir nog fullhöjd till nästa år men då vill jag nog fixa botten rotor av hela masten så man kan fylla den med massa godis ;)

Att sitta inne och hissa 18m mast utan att ha full koll på kinkande staglinor och koaxer låter inte som en bra ide. Självklart går det säkert mha kabelsläpkjedjor, skyddsrör och motvikter, men det är enklare och stå brevid och kolla.
Enklare konstruktion ger fler timmar till radiokörande. :)
Som sagt är fast stagad mast det bästa, om man inte väljer en liten tippbar versa-typ för experimenterande. Många är de som tänkt ha hissbar mast för att sänka vid stormvarning. I praktiken sover man eller är på jobbet vid stormbyn eller så kärvar wire/winch/spärrar just då...

Last edited:
Att sitta inne och hissa 18m mast utan att ha full koll på kinkande staglinor och koaxer låter inte som en bra ide. Självklart går det säkert mha kabelsläpkjedjor, skyddsrör och motvikter, men det är enklare och stå brevid och kolla.
Enklare konstruktion ger fler timmar till radiokörande. :)
Som sagt är fast stagad mast det bästa, om man inte väljer en liten tippbar versa-typ för experimenterande. Många är de som tänkt ha hissbar mast för att sänka vid stormvarning. I praktiken sover man eller är på jobbet vid stormbyn eller så kärvar wire/winch/spärrar just då...

Jag sa ju att det spårat ur en del hehe. Nu vart det en fast mast på ca 23m. Fundamentet fixat idag ;) .
Svetsat platta för rotor och stödlager, borrat hålen och monterat dem också. Svetsade en bottenplatta till masten med justeringar samt fällnings funktion. I morgon blir det till att montera wire till stagen och fundera ut förankringspunkter. Sen tycker jag ni kommer och hjälper mig att resa den :D

Tänk till flera gånger och räkna på krafterna innan du tiltar upp en lång mastsektion. Det är lätt att knäcka/kröka en mast om man belastar den fel. Du vill nog inte bli känd för "Lutande tornet i Läggesta" ;)

Back