Reaktansnomogram

SA0CLI

Well-Known Member
Hej!

Jag vet inte om det är så många som använder reaktansnomogram nu för tiden, men jag tyckte att det verkade som en bra idé, och jag har skapat en egen version skriven i Postscript och med Ghostscript konverterad till PDF.

Filen innehåller fem olika nomogram med olika frekvensomfång, två av dem har några av de vanligare amatörrradiobanden markerade i ljusgrönt.

Om någon tror sig kunna ha nytta av detta, eller har tankar och idéer om hur det kan förbättras, så kommentera gärna.

View attachment flcz-01.pdf
 
Den typen av hjälpmedel ger en mycket bra känsla för storleksordningar, och i det praktiska livet är det _det_ som räknas.
 
Det är bra att sådant nyproduceras.

Nomografi håller på att bli en "utdöd konstart".

Dessutom börjar mina reaktansnomogram på insidan av pärmarna hos
Terman och General Radio-katalogen från 1947 att bli lite nötta.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för uppmuntran. Är det något jag skall ändra för att göra det mer användbart?

Det första jag såg var i fjärde upplagan av ELFYMA-tabellen, Hälsingborgs Litografiska Aktiebolag 1967, Erik Ingelstam och Stig Sjöberg. En kollega, SM0FNT, har den boken och visade mig nomogrammet. Det verkade vettigt och använbart, så när jag ändå höll på att återskapa Smith-diagram i Postscript (ännu inte färdigt) gav jag mig på detta nomogram också. Senare har jag sett detta nomogram användas i några ganska nya sammanhang, däribland fjärde utgåvan av Keysights Impedance Measurement Handbook från 2014.

En av anledningarna att jag ägnar tid åt att koda detta nomogram, och kanske än mer Smith-diagram, i Postscript är att jag vill öka min förståelse för dem. För att skriva ett program som skapar ett diagram underlättar det en hel del om jag förstår diagrammet i fråga.
 
Back
Top