Receiver?

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Varför kallar man dagens förstärkare (HI-FI anläggningar) för receiver?
Det är visserligen en mottagare med en kraftfull förstärkare.....men hallå, vart är vi på väg ( Inte på spåret)
 
Är det en trådlös(mottagare)som du syftar till!? Wireless eller unplugged!! Kör du unplugged?? - Kanske kan vara det som menas i samanhanget..

/Sven.
 
Tror att språkbruket, som mest finns bland försäljare och av imponerade kunder, innebär att att det är en inbyggd mottagare i förstärkaren.

Visst är det urspårat på något sätt men de har nog någon "formula" att få det rätt igen ;)
 
Vi pratar lite olika saker här.

HIFI-förstärkare i den mening som jag tror du avser FBJ är ju en vanlig två-kanals förstärkare, till den kunde man förr köpa en mottagare för FM rundradio, en radioreceiver alltså, i mer moderna lådor och kompaktsystem vart radiodelen till slut ofta inbyggd tillsammans med kassettband eller CD-spelare.

I hembions begynnelse började det dyka upp flerkanals AV-receivers (AV=audio/video) med "sifferkoder" såsom 5.1 där femman avser en högtalare i varje hörn och en i mitten, ofta under TV:n och .1 avser en subbas för de låga mullrande frekvenserna under, säg, 80Hz.
Idag finns det 9.1 receivers.

Uttrycket recevier syftar nog mest i det här fallet till att AV-receivern kan ta emot signaler från ett flertal olika källor (inklusive den inbyggda radiomottagaren) och muxa/koda om/distribuera ut signalerna till utenheter såsom TV eller projektor och högtalare.

Receiver i hifi-sammanhang betyder radiomottagare,
men i AV-sammanhang inte specifikt radiomottagare utan kan lika gärna vara en videokälla så som en DVD-spelare.

Ordet receiver betyder ju bara just mottagare, det har ju i sig inget med radio att göra, det sköter prefixet om.
 
FBJ:s länk ledde till en förstärkare med inbyggd FM-mottagare.
receiver
Kanske någon missade det?

Ungefär samma språkliga utveckling som mobiltelefonerna fått. Idag är dessa bärbara datorer i stort sett.
Dessutom med katastrofalt dålig ljudkvalité vid telefonbruk.
 
Last edited:
FBJ:s länk ledde till en förstärkare med inbyggd FM-mottagare.
receiver
Kanske någon missade det?

I stort sett alla AV receivers för hemmabiobruk har inbyggd radiodel, för radiolyssning duger måhända en vanlig radiomottagare.

Ungefär samma utveckling som mobiltelefonerna fått. Idag är dessa bärbara datorer i stort sett.
Dessutom med katastrofalt dålig ljudkvalité vid telefonbruk.

Med ett välinstallerat hembiosystem av god kvalitet råder mycket bra ljudåtergivning.
Jag vill inte kalla AV-receivers för en dålig utvecklig, snarare en ändamålsenlig utveckling.

Själv när jag inget intresse för flerkanals HIFI, jag håller mig helst till två kanaler och rörförstärkare,
jag är således en "riktig hifi-lyssnare" för att återknyta till "riktig-"debatten :D
 
Jag menade förstås att mobiltelefonerna hade fått dålig ljudkvalité, inte förstärkarna. :)
Har nu editerat mitt förra inlägg, jag skrev lite konstigt...
 
Last edited:
Vad jag minns så var praxis från början att förstärkaren hette just "förstärkare" eller "amplifier". Sedan kunde man ansluta en eller flera "programkällor" som stod för själva innehållet varav en kunde vara en AM- och/eller FM-radio med linjeutgång, eller en "tuner".

Med åren började man bygga ihop "tuner" och "förstärkare" och då hade cirkeln slutits till den ursprungliga "träradioapparaten" av 40/50-talssnitt.

Men en någon så simpel beteckning som denna kunde man inte använda, utan modeordet "receiver" importerades.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Receiver

Uttrycket, på engelska, tillkom för länge sedan för att beteckna en hifi-förstärkare med inbyggd radiodel. Jag hade en sådan från Roland med 2 x 100 W förstärkare på 70-talet. Höljet var klätt med träimitation ;).

Kjell PB3SM - SM6CPI
 
Ja, stereoförstärkare med inbyggd radiomottagare, och så har det hetat så länge jag minns. Inget att oroa sig över! :)
 
Det är ju lite lustigt att man kallar radiomottagaren för "tuner".
Men när den har en kraftigare LF-del får den heta "reciever"...
 
Ursprungligen skriven av SM7CZR
Ungefär samma utveckling som mobiltelefonerna fått. Idag är dessa bärbara datorer i stort sett.
Dessutom med katastrofalt dålig ljudkvalité vid telefonbruk.
Själv när jag inget intresse för flerkanals HIFI, jag håller mig helst till två kanaler och rörförstärkare,
jag är således en "riktig hifi-lyssnare" för att återknyta till "riktig-"debatten :D
Snart dags för en mobiltelefon med rör, eller hur?
Varmt och gott i fickan på vintern med.
// Åke
 
Tackar för alla kommentarer och synpunkter, det blir nog en 2.1 receiver eftersom det är ljudkvalitén och inte surroundljudet som är av intresse.

Fick en trevlig föreläsning av en ovanlig säljare
 
Låter som ett klokt val att välja kvaliten! Vi har lite svårmöblerat för att få till en bra surroundanläggning. Och vi människor har ju bara två öron, vanligtvis. Vid TV:n, satellitmottagaren och den optiska skivspelaren kör vi en rejäl NAD stereoförstärkare med hyfsade golvhögtalare ur Dali Suite-serien. Kompletterade efter ett tag med en s.k. sub-bas. Den gör ingen större nytta då vi lyssnar på musik, men väl då det är jordbävningsfilmer på gång! :)
Sture
 
Back
Top