Regenerativ mottagare av junk

SA7CNG

Well-Known Member
En enkel HF mottagare gick att sätta ihop av lite junk jag hade liggande, och fungerar förvånansvärt bra. Byggd efter denna länk http://homepage.ntlworld.com/lapthorn/regen2.htm Transistorn är bytt till en J113, och järnpulverkärnan är större.

Den tar in ca 5-10MHz, nackdelen är att vridkondensatorerna är lite för stora så finjusteringen är svår. Ett par mindre och utväxlade är beställda. En annan förbättring är att försöka montera en högtalare och en LM386, när man vrider på regenereringskondensatorn hamnar man lätt i rundgång som tär på hörseln med öronsnäckan.


DSC_0615.jpg
 
Bot mot för stor vridkonding som gör det svårt att fininställa: Seriekoppla VK'n med en fast kondensator och parallellkoppla sedan "paketet" med en annan fast kondensator. Efter lite labbande med de fasta kondingarna går det att få hela det önskade kapacitansområdet fördelat på vridkondingens 180 grader. Prövade detta i samband med ett VFO-bygge.
 
Jag har nu gjort ett försök att sätta i en LM386 audioförstärkare och en högtalare, med inkopplingspunkten för audiosignalen där hörluraren sitter. Det verkar dock inte ha slagit väl ut, förstärkaren blir en del av kretsen och jag får bara in brus. Volymknappen påverkar regenerationen, och fungerar inte riktigt som det är tänkt.

DSC_0627.jpg
 
Kan det vara så att LF-förstärkaren har för låg inimpedans och lastar ned mottagarkretsen? Kristall-örluraren som du (att döma av bilden) använde från början har ju en synnerligen hög impedans.
73
SM0APK Stig
 
Hej går det inte att klämla in en fet transistor där imellan som en impedansomvandlare som typ 2N3819 eller J300 eller
det kanske går att hitta någon koppling på nätet som är
färdig

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Jag har nu gjort ett försök att sätta i en LM386 audioförstärkare och en högtalare, med inkopplingspunkten för audiosignalen där hörluraren sitter. Det verkar dock inte ha slagit väl ut, förstärkaren blir en del av kretsen och jag får bara in brus. Volymknappen påverkar regenerationen, och fungerar inte riktigt som det är tänkt.

DSC_0627.jpg
Det kan bero på att du får medkoppling och därigenom själsvängning genom matningspänningen.
Ett sätt att testa om det är fallet är att separera matningen till LM386 och till regen. Tex mata regen med ett batteri men LM386 från ett nätaggregat. Jord ihopkopplade.
Om det avhjälper problemet så har du lite avkopplingsjobb att göra.
Tex 100ohm i serie med matning till regen och sen 100uF +100nF+100pF till jord.
 
Back
Top