Regeringsuppdrag att utreda elektromagnetiska störningar

Vad gäller solkraft så verkar det ju inte störa utan de där små jä...v..larna, optimerare. Och de behövs ju inte ändå.
Så förbudet skulle ha räckt med att förbjuda sådana.
Alla vet ju att solceller kan orsaka stora problem för dom som arbetar på taken t.ex. vid en brand.
Solar Edge har en funktion där dom kan bryta upp strömslingan genom att skicka kommando (PLC) till alla optimerarna att stänga ner.
Denna funktion gillas av brandmännen vilket man lätt kan förstå.
Om en anläggning inte skulle behöva optimerare så anser man att denna säkerhetsfunktion är skäl nog för att montera sådana.
Detta innebär även att "hård" filtrering på samma sätt som man gör i en switchad kraft inte kan användas då detta hindrar plc-kommunikationen.
Säkerhetssystemet kan då sättas ur spel.
Solar Edge vill ogärna prata om filtering eftersom det slår ut ett av deras kanske viktigaste säljargument.
 
Alla vet ju att solceller kan orsaka stora problem för dom som arbetar på taken t.ex. vid en brand.
Solar Edge har en funktion där dom kan bryta upp strömslingan genom att skicka kommando (PLC) till alla optimerarna att stänga ner.
Denna funktion gillas av brandmännen vilket man lätt kan förstå.
Om en anläggning inte skulle behöva optimerare så anser man att denna säkerhetsfunktion är skäl nog för att montera sådana.
Detta innebär även att "hård" filtrering på samma sätt som man gör i en switchad kraft inte kan användas då detta hindrar plc-kommunikationen.
Säkerhetssystemet kan då sättas ur spel.
Solar Edge vill ogärna prata om filtering eftersom det slår ut ett av deras kanske viktigaste säljargument.
Ett billigt alternativ till denna funktionsöverföring från inomhusenhet till optimerarna, för att lösa inaktivering vid brand eller annat, kunde vara en ton (typ 1 kHz) som växelriktaren skickade ut på likströmslinan. Då kan man filtrera bort allt annat oönskat över denna 1 kHz ut ur optimeraren.

I alla fall får man "brandmansskyddet".
Men det är ju fler fantastiska funktioner PLC-kommunikationen ger... Och dem vill man säkert ha kvar som försäljningsargument.
Typ "man kan ju se status på varje panel ju..." vilket är argument nummer två när diskussionen om nödvändigheten av optimerarna förs med en som gillar dem.
 
Deras nya optimerare skall förbättras enl. info.
Dom ska nu förses med dithering / jitter.
SE kommer att försöka med allt för att få fortsätta sälja.
 
"Dithering" är en ganska ful metod för att "förbättra" EMC-prestanda.

Man sprider energin i ett bredare frekvensområde, men reducerar inte den totala emissionen. Frågan är hur mycket energin som en given smalbandig mottagare tar emot reduceras med för rimliga mängder "dithering".
 
Alla vet ju att solceller kan orsaka stora problem för dom som arbetar på taken t.ex. vid en brand.
Ja den saken kan diskuteras. Det vill säga i vilket läge och på vilket sätt de orsakar problem vid en brand.

Flera räddningstjänster har gett ut egna skrifter, med ganska likalydande text där alternativet med att stänga av uppe vid solpanelerna är populärast.

Det finns en förståelig oro för vad som kan hända om det brinner i en byggnad försedd med solpaneler. Det finns även beskrivet flera olika tänkbara scenarier om vad som kan vara farligt när det brinner i eller i närheten av en till ytan stor omgång solpaneler.

De flesta som jobbar inom räddningstjänsten har nog klart för sig att man inte går på glastak, solpaneler, om det brinner under taket. De vet troligen att blöta glasskivor är hala och så vidare.

Det som ställer till det är den där mystiska elströmmen som på känt sett inte syns eller märks förrän situationen blir riktigt obehaglig.

Här någonstans dyker bristande kunskaper om el upp i diskussionen. Jag utvecklar inte detta mer här då det riskerar att bli en ganska omfattande diskussion.

Visst är jag medveten om vad som kan inträffa vid en brand i närheten av en solpanelsanläggning, både elektriskt och fysikaliskt. Jag anser även att många av räddningstjänsternas rutiner för hantering av bränder i närheten av solpaneler är vettiga.

Jag kan bli irriterad då illa understödd fakta stundtals används används som försäljningsargument och delvis används för att späda på folks oro för det lite okända.

Nåja detta var nog en halv utvikning från ämnet.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Ja den saken kan diskuteras. Det vill säga i vilket läge och på vilket sätt de orsakar problem vid en brand.
Jag vet inte hur allvarligt det är men att det är ett säljargument kan man lätt förstå.
 
Jag är av den uppfattningen att Ditering/Spread spectrum redan är infört i alla fall på dom optimerare som sitter hos grannen. Dessa skulle ha införts i ett tidigt skede av mina anmälningar.

Vid något av de byten som gjordes försvann de kraftiga spikarna var 100/200 kHz emedan brusmattan var i princip oförändrat stark. Vid andra byten tvinnades kablaget och ferriter introducerades, något som reducerade RFI i vissa frekvensområden men oförändrat i andra. Vid någon av de sista insatserna som gjordes byttes/kompletterades anläggningen med - vad som påstods - andra ferriter. Det skulle ha handlat om att tidigare typer var felmärkta map. frekvensområdet.

För några veckor sedan var det (som vanligt) strömavbrott på Onsalahalvön och eftersom min anläggning är batteriuppbackad passade jag på att lyssna. Emedan brusnivån var angenämt svag, nästintill obefintlig, kunde man se svaga bruspucklar var 200:e kHz. Optimerarna "lever" även när en anläggning är avstängd. Det finns (eller fanns tidigare) två lägen: Ett som kunden kunde kommendera via en "app". Ett mer omfattande som kan kommenderas från tillverkares system nere i 4X4. (Undrar vad MSB skulle tycka om sådant...)

Situationen idag är att brusnivån är någorlunda svag men ändå klart noterbar med masten nervevad och antennen, 10 grader fast eleverad pekande i princip rätt in i "smeten". Vevar jag upp masten en eller två sektioner sjunker brusnivån såpass att det går hyfsat att köra DX i dom riktningar som jag har någorlunda fri horizont. Det har (faktiskt) gått att deltaga i NAC144 med nervevad mast och ändå plocka några poäng.

Passar på att berätta om att på en "marknadsinsats" som jag deltog i som åhörare blev meddelad att den då aktuella systemleverantören inte erbjöd optimerarteknologi. Som motivation angavs dålig tillförlitlighet, radiostörningar och att de solpaneler som nu erbjuds är såpass effektiva att kostnaden för optimerare inte lönar sig.
 
Förstår inte vad en rejäl väl synlig strömbrytare är för problem när det gäller att stänga av solcellerna, utan att behöva klättra på taket.
Att sätta en mass störkällor på taket och behöva appar och mobiler för att stänga av, och hoppas att det sker vid alla dessa, verkar långsökt och en konstruerad motivering för att fortsatt få sälja optimerade, Dessutom finns då inget som verifierar att det verkligen är avstängt, vilket en stor röd strömbrytare ger.

SM4FPD
 
Förstår inte vad en rejäl väl synlig strömbrytare är för problem när det gäller att stänga av solcellerna,
Solpanelerna ligger kopplade i serie så det behövs en strömbrytare mellan varje panel för att för att hålla nere den genererade spänningen.
 
Back
Top