Regler för att montera utrustning i bilen?

SM4RNA

Well-Known Member
Tänkte höra om någon har koll på, eller har länkar till det som beskriver reglerna för hur man monterar extra utrustning i bilen. Har fått för mig att det tidigare var rätt hårda regler. Numera så monteras navigationsutrustning, mobiltelefoner och t.o.m. hela laptop-datorer rätt friskt i bilarna.

(PS Självklart kommer jag att nyttja ev. utrustning stillastående med säkerhetsbälte, cykelhjälm, arbetshandskar och skor med stålhätta på...)

Regler finns det, dock har jag inte sett några dokument på nätet, finns säkert en hel del om man letar.
problemet är också att "reglerna" i mångt och mycket är bits and pieces ur krav från försäkringsbolag, biltillverkare, trafiksäkerhetsorganisationer, ITU och så vidare.

några tips/regler:

Hämta i första hand spänning via lediga säkringsplatser i centralen
Avsäkra alltid inom 30cm från batteripolerna, på både + och - (för strömtörstiga grejor)
Överbelasta ej generatorn
Använd alltid rätt kabeltyp (ej lampsladd..) helst halogenfri
Ta hänsyn till kabeldimension, kabellängd och strömuttag
Kontrollmät alltid jordpunkterna i chassiet mot - batteripol
Dra ej kablar i stolpar med- eller nära krockkuddar
Sära ej på tvinnade kablar i kabelstammar
Avsäkra alltid med rätt amperetal
Skruva alltid fast reläer
Använd enbart flatstiftssäkringar (undantaget AGU och likn.)
Undvik automatsäkringar som inte är specade för fordonsbruk
Använd alltid kabelskydd vid genomföring i eller över plåtkant
Avgrada alltid väldigt noggrannt när du borrat hål för antennfot
Samla noggrannt upp alla metallspån efter borrning
Tro inte att kopparpasta är jättebra på att leda ström, det är den inte
Använd enbart godkända prylhållare i bilen, givetvis speciellt i islagszonerna
Säkra gärna tunga föremål såsom laptops med vajerslinga för att bromsa de vid ev. kollision
Tänk på att moderna karosser erbjuder en ruskigt dålig HF-jord då de delvis är glest punktsvetsade alternativt enbart limmade, "jorda" med omsorg!

Plastclips till loster och innertak finns ofta hos bilförsäljaren, köp på dig en hög innan då det alltid går sönder några, speciellt om det är kallt..

..nu fick jag skrivkramp men vi kan väl fylla på vartefter, det är bra att ha installationstips samlat :)

Jag rekommenderar RAM-mount om du monterar tyngre grejor i bilen, de brukar finnas att köpa/beställa hos en del bilradiohandlare,
för mindre grejor som GPS, mobiltelefon och en IC-706 panel så har brodit.se godkända monteringsbyglar som är skräddarsydda för just din bil.

Last edited:
Tack för svar.

Tänkte även på vart grejerna får sitta. Det är väl kanske det som blir mest uppenbart t.ex. på bilprovningen.

Besiktningen är till för din och andras säkerhet i trafiken.

Att plocka bort något man vet är farligt för sig eller andra är.....dumt på sätt och vis, jag tycker absolut inte att det är en ickefråga.
Det finns en anledning till att besiktningen bryr sig om (eller brydde sig..) vad du har skruvat fast i islagsytorna.

I islagszonerna bör man undvika att placera utrustning, såsom mobiltelefon eller handapparatshållare.
Gör man det skall man utan undantag använda en godkänd monteringsbygel som splittras till icke vassa delar vid islag vid en kollision.

En hemgjord hållare i 3mm stålplåt ger ett garanterat bestående intryck i pannan :rolleyes:
Visserligen gör förstås även din handapparat även den ett intryck...

Vid senaste besiktningen hade jag 4st RAM-B-166U med 2st radiofronter, en GPS och en 7" VGA-skärm monterade. Alla sugproppar satt i framrutan. Det enda besiktningsmannen var intresserad av vad alla prylar var för något. För övrigt tyckte han det verkade krocksäkert pga gummiupphängningen.
Kan verkligen rekommendera RAM fästena, inget har någonsin lossnat av sig själv.

Search Results

http://www.ram-mount.se/

/Kenth

Last edited:
Islagszoner och sånt definieras i ECE-dokumenten R17, 21 och 25 för den som vill ha riktigt sövande kvällslektyr :)

Du hittar de dokumenten och en massa annat matnyttigt här:
ECE Regulations

Back