Regler finns det, dock har jag inte sett några dokument på nätet, finns säkert en hel del om man letar.
problemet är också att "reglerna" i mångt och mycket är bits and pieces ur krav från försäkringsbolag, biltillverkare, trafiksäkerhetsorganisationer, ITU och så vidare.
några tips/regler:
Hämta i första hand spänning via lediga säkringsplatser i centralen
Avsäkra alltid inom 30cm från batteripolerna, på både + och - (för strömtörstiga grejor)
Överbelasta ej generatorn
Använd alltid rätt kabeltyp (ej lampsladd..) helst halogenfri
Ta hänsyn till kabeldimension, kabellängd och strömuttag
Kontrollmät alltid jordpunkterna i chassiet mot - batteripol
Dra ej kablar i stolpar med- eller nära krockkuddar
Sära ej på tvinnade kablar i kabelstammar
Avsäkra alltid med rätt amperetal
Skruva alltid fast reläer
Använd enbart flatstiftssäkringar (undantaget AGU och likn.)
Undvik automatsäkringar som inte är specade för fordonsbruk
Använd alltid kabelskydd vid genomföring i eller över plåtkant
Avgrada alltid väldigt noggrannt när du borrat hål för antennfot
Samla noggrannt upp alla metallspån efter borrning
Tro inte att kopparpasta är jättebra på att leda ström, det är den inte
Använd enbart godkända prylhållare i bilen, givetvis speciellt i islagszonerna
Säkra gärna tunga föremål såsom laptops med vajerslinga för att bromsa de vid ev. kollision
Tänk på att moderna karosser erbjuder en ruskigt dålig HF-jord då de delvis är glest punktsvetsade alternativt enbart limmade, "jorda" med omsorg!
Plastclips till loster och innertak finns ofta hos bilförsäljaren, köp på dig en hög innan då det alltid går sönder några, speciellt om det är kallt..
..nu fick jag skrivkramp men vi kan väl fylla på vartefter, det är bra att ha installationstips samlat
Jag rekommenderar RAM-mount om du monterar tyngre grejor i bilen, de brukar finnas att köpa/beställa hos en del bilradiohandlare,
för mindre grejor som GPS, mobiltelefon och en IC-706 panel så har brodit.se godkända monteringsbyglar som är skräddarsydda för just din bil.