Rekommendationer för elektrisk vinsch till Versatower.

SM0RCL

Well-Known Member
Som det står i rubriken.

Är ganska trött på att vinscha upp fyra sektioner för hand. 230V vinsch som klarar lasten, dvs. 800kg+ för att vara på den säkra sidan. Höj och sänk vill jag definitivt köra med el.

För att fälla masten så letar jag efter en vanlig vinsch. Fulton K2550 som rekommenderas verkar vara ur produktion.

Med förhoppning om råd och dåd.

73 de Kai
 
Går det inte att göra nån koppling mellan den befintliga axeln där du fäster veven och någon motor?

Annars så borde ju "båttrailerwinsch" med en vindrutetorkarmotor orka med.
 
Vill nog ha en pålitlig lösning med 230V. Axeln kommer att utsättas för hyfsad skjuvning, så man vill nog ha en fast motor med pålitliga växlar/drev. Så mecklösningar är nog inte aktuella. Dock är jag osäker på om Julas vinsch för 1995 duger..

73 de Kai

PS: Överdimensionering är aldrig fel..

Går det inte att göra nån koppling mellan den befintliga axeln där du fäster veven och någon motor?

Annars så borde ju "båttrailerwinsch" med en vindrutetorkarmotor orka med.
 
Jag hade nog tänkt mig en riktig vinsch. Inte så priskänslig så att jag strular till det. Plus att jag skulle oavsett behöva byta ut den mekaniska vinschen... så det blir inte helt optimalt.

Men roligt tips dock.


73 de Kai


visserligen en mek.lösning men rätt kul grej om man inte längre vill veva....

han gjorde en adapter till Fulton K2550 axeln, har kört med den i 7år
The GD6IA website

julas #Art.nr: 009011 lågprismodell har mjukstart och växellåda - men ingen reversering...
 
Har inget tips om eldriven vinsch men kan avråda från att använda undermåliga vinschar till versatower-master. Jag var en gång med om att vinschen vid nedsänkning av en dylik mast gick sönder så det blev fritt fall ca 2 meter och det var inte alls trevligt. Elementen på beamen slokade ordentligt efteråt och även bommen krökte sig.
 
Underdimensionerar, det gör bara "amatörer".

Exempelvis så är mitt topprör en massiv 7075 Alu stång... Ingen böjning i vinden där, inte.
Och fundamentet är på 4,1m3

Så bra tips emottages tacksamt...

73 de Kai
 
Det är praktiskt med en motoriserad winsch. Men om t.ex. en staglina fastnar i något så märker man det med en manuell winsch i och med att det blir trögt/tar stopp. En stark motoriserad winsch maler på till något brister.

73 Leif SM5KNV
 
Man måste ju också tänka på att trumman ska rymma den mängd wire som krävs.

Har ni några utväxlingar eller är det 20m wire för 20m mast?
 
Underdimensionerar, det gör bara "amatörer".

Exempelvis så är mitt topprör en massiv 7075 Alu stång... Ingen böjning i vinden där, inte.
Och fundamentet är på 4,1m3

Betvivlar inte att du har ordentliga grejer.
Det var mest det här snacket om vindrutetorkarmotorer och borrmaskiner som jag reagerade på.
 
på min versatower (som ännu inte är rest) sitter det en lagrad snäckväxel och på denna en stor remskiva och under den sitter en trefasmotor på ett kraftigt gångjärn och en gängstång som medger lagom justering av kilremmen , tanken är att den ska slira på remmen om nånting fastnar. Teorin återstår att testa i praktiken..
 
Gamla motorn knäckte ett par stag, eftersom jag drog bottenwiren fel. Klantigt, men det gör jag inte om.
Behöver jag säga att växellådan gick också.. inget att reparera med andra ord.

18m 6mm wire måste jag få upp för att ha lite marginal.... Goodwinch-länken var mycket informativ.

Tack för engagemanget.

73 de Kai
 
Så, nu har jag chansat. Beställt en elektrisk 12V vinsch via eBay. Kommer nästa vecka. Och då blir det mast och antennarbeten :D . Kanske till och med såpass bra att jag får upp en 6m beam innan nästa 6m NAC.

Rapport kommer självfallet när det är dags.

73 de Kai
 
I teorin så räcker 15m 6mm wire på trumman. Dock så vill man kanske ha lite marginaler. Beställt vinsch som tar 24m 9,3mm wire. Ska dock byta ut den till mastens egen wire :D

73 de Kai
 
Back
Top