Rekommenderad montör efterfrågas

SM0RVV

Well-Known Member
Kort fråga:
Någon som kan rekommendera en bra firma i stockholm (gärna norr om) som kan montera ett par antenner på bilen?

Det handlar förstås om demontering av innertak, borrning, rostskydd mm mm.

Jag vågar inte sätta borren i fin-bilen på egen hand. :rolleyes:
 
Last edited:
Hellströms i Jakan monterade fast mobil i min tjänstebil en gång i tiden. Det jobbet blev ok.

Hellstrms Bilradio AB

Dock vet jag inte hur bra jobbet är i detalj, eftersom jag inte kollade på plats. Men jag antar att de gör enligt branschstandard.

Dock så ska man inte ha några SO239, då de inte är vattentäta. NMO montage är det som rekommenderas. De är vattentäta etc. Till det rekommenderar jag lämplig Diamond antenn som har NMO fäste, t.ex:

Diamond® Antenna ~ CR627BNMO Triband Mobile Antenna

Och om du väljer antenner med PL-kontakt, så kör du en NMO-PL plugg. Men jag skulle nog satsa på NMO helt och hållet. Då slipper man problem med vatten etc.

Du kan också läsa allt mellan himmel och jord angående mobilantenner mm på följande site:

KØBG.COM



73 de Kai

PS: Själv håller jag på och funderar på NMO och 10,6,2m och 70 cm :)
 
Tack för info Kai.
Hellströms ligger ju nära också, toppen. Jag visste inte att de fanns kvar. De var stora på 80-talet här i våra trakter.

NMO? Berätta mer. Jag trodde att jag bara hade 6 mm och PL att välja på. (PL går då bort IMHO).
Därför var jag helt inställd på 6 mm. Men vad är den praktiska skillnaden mellan NMO och 6 mm?
Mekaniskt?
Vattentäthet?
[V|U|S]HF egenskaper?

@SM7DYZ Jag har sett skadad lack efter långvarigt monterad magnetfot, bl a missfärgning. Jag vill ha antennen permanent på bilen, därför går magneten bort. Sedan får man ju fördelen att kabeln kommer in i bilen istället för att bli klämd i en dörr.

73 de SM0RVV
 
Hej Erik.

K0BG förklarar väldigt bra det här med NMO fästen. Fördelen är just att den mekaniska hållfastheten blir riktigt bra, du får dessutom ett helt vattentätt fäste osv. Hellströms finns i Jakobsbergs centrum sist jag kollade.

Om du kollar på Diamond och Comet så finns det i princip bara två typer av antennfästen, NMO eller PL. Och du behöver troligen inte fundera så mycket på vilken av dem som är "pro"-version. På eBay kan du hitta PL-NMO-adapters om du har befintliga antenner med PL. Men jag misstänker att du börjar från noll. Så då är NMO bäst.

Funderar själv också på antenner till bilen, både till högre frekvenser och HF. Men då behöver jag ett par duplexers också för att det ska funka med min IC-7000. Men man ska ju ha lite projekt, som det heter :) .

73 de Kai
 
... @SM7DYZ Jag har sett skadad lack efter långvarigt monterad magnetfot, bl a missfärgning. Jag vill ha antennen permanent på bilen, därför går magneten bort. Sedan får man ju fördelen att kabeln kommer in i bilen istället för att bli klämd i en dörr.
Du har för ny bil! :)

/ Göstha
 
Halva sanningen är tyvärr att jag är fantastiskt trött på rundradio-antennen i värmetrådarna i bakrutan. Den är katastrofalt dålig. Jag tänkte montera två fästen varav det ena ska användas för vanlig FM-radio. Det andra kommer bära en ham-antenn iaf. :)

Jag har begärt pris från Hellström, får se var det landar.

Min förra bil hade en pinne på taket och enormt mycket bättre mottagning.

73 de SM0RVV
 
Tack för info Kai.
Hellströms ligger ju nära också, toppen. Jag visste inte att de fanns kvar. De var stora på 80-talet här i våra trakter.

80-talet? :)

Jag köpte min första stump RG-58 och ett par Pl259 där 1977 till min Lafaytette Micro 3.
Jo, vänta... jag köpte också mina första Boney M-singlar där också.

Det var tider :)
 
Om du har antenn-problem så tycker jag att du skall kontakta en seriös radioamatör så kan han säkert hjälpa dig med att montera en eller flera antenner på din bil.

I annat fall så måste du använda din egen "moraliska" fantasi och se till att det blir så bra som möjligt med jordförbindelse och täthet.

Att ta ner innertaket är inte så svårt, det kan vilken bilmekaniker som helst göra, och att borra hål i taket är som ungarna säger "lätt som en plätt".

En grabb på 14 år monterade mina tre antennkontakter på taket på en eftermiddag och han var mycket noga med att vi skulle använda "båtsilikon" som tätning under kontakterna.

Dom läcker inte ännu, efter 5 år!!
 
Jag skulle inte göra något dylikt med en modern bil.

SIDOKROCKKUDDE....

Nuff said...

/Kai

PS: För den som inte vet, dessa brukar finnas i sido och takstolpar oxo...


Om du har antenn-problem så tycker jag att du skall kontakta en seriös radioamatör så kan han säkert hjälpa dig med att montera en eller flera antenner på din bil.

I annat fall så måste du använda din egen "moraliska" fantasi och se till att det blir så bra som möjligt med jordförbindelse och täthet.

Att ta ner innertaket är inte så svårt, det kan vilken bilmekaniker som helst göra, och att borra hål i taket är som ungarna säger "lätt som en plätt".

En grabb på 14 år monterade mina tre antennkontakter på taket på en eftermiddag och han var mycket noga med att vi skulle använda "båtsilikon" som tätning under kontakterna.

Dom läcker inte ännu, efter 5 år!!
 
Jag har sidokrock-kuddar i min bil, men kablarna drogs inte den vägen, dom gick ner via A-stolpen vid framrutan och interfererar inte med sidokrock-kuddarna.

Man måste ibland använda "huvudet" när man jobbar :)

"Använd huvudet grabben sa snickaren och grabben skallade till spiken men fick gå hem med blödande panna"
 
@SM6XYY Det vore ju kalas om man hittade en firma som har en radioamatör anställd.

Förutom aspekten komplicerade moderna bilar så finns garantiaspekten. Låter jag en firma göra jobbet så har jag allt vad konsumentskydd gäller. Låter jag någon göra det privat står jag med hela risken själv. Så enkel riskspridning är mitt huvudskäl. Jag står fortfarande med en viss risk, men en del är iallafall överförd på monteringsfirman.

73 de SM0RVV
 
Helt rätt.

Ansvarsförsäkringar och F-skatteregistrerade företag är underskattade när man ska borra i dyra kapitalprylar som bilar. Plus att metallslöjd kan bli komplicerat, beroende på hur hållfastheter och konstruktioner är beräknade.

Jag är helt säker på att du blir jättenöjd med ett proffsmontage. Visst skulle jag kunna tänka mig att borra i en gammal Golf, men inte en modern Passat t.ex. Framförallt med tanke på att verkstadsmanualerna idag är CD/DVD-skivor som kostar kring 10 papp styck....

73 de Kai

PS: Du är välkommen att titta förbi och visa underverket när det är klart :)


@SM6XYY Det vore ju kalas om man hittade en firma som har en radioamatör anställd.

Förutom aspekten komplicerade moderna bilar så finns garantiaspekten. Låter jag en firma göra jobbet så har jag allt vad konsumentskydd gäller. Låter jag någon göra det privat står jag med hela risken själv. Så enkel riskspridning är mitt huvudskäl. Jag står fortfarande med en viss risk, men en del är iallafall överförd på monteringsfirman.

73 de SM0RVV
 
Back
Top