Rekommenderade trafiksätt för nybörjare och återvändare på VHF och UHF?

sm5phu

Well-Known Member
Jag försöker färdigställa ett kapitel "VHF och uppåt" i en ny upplaga av SSA Trafikhandbok.

För olika typer av vågutbredning, vilka trafiksätt är lämpliga att rekommendera nybörjare och återvändare, bland alla FT8, FT4, JT6M, MSK144, FSK441, JT65, CW, SSB, FM? (OK, nybörjaren kanske inte först ger sig på EME, men ändå...) Bör fler kolumner läggas till, exempelvis spridning via flygplansreflektioner?

TropoEsAuroraMSEME
6 mCW, SSB, ...FM, CW, SSBCW, JT6M...MSK144, FSK441?
2 mCW, SSB, FT4/8FM, CW, SSBJT65
70 cm
23 cm

Påpeka gärna att när man kör MS med exempelvis MSK144 eller FSK441 så kan inte alla ligga på samma frekvens och genomföra QSO som man gör med FT8 o.dyl.
Det uråldriga splitsystemet med att ropa på CQ frekvensen och sedan genomföra QSO på en annan frekvens än just CQ frekvensen ska tillämpas. Det är egentligen självklart kan tyckas men sålunda är icke fallet när man lyssnar efter stenarna...

På EME kör man en del Q65 nu för tiden, framförallt på 70cm verkar det som. På 2m verkar det vara mer JT65 än Q65 just nu men jag har precis blivit QRV på EME igen så andra vet det där bättre än mig. Jag är inte QRV på 23/EME ännu så det vet jag inget om.

JT6M eller liknande på aurora kan jag inte svara på, jag trodde bara man kunde köra CW på AU men det går förmodligen med ngt digitalt mode, experterna får uttala sig.

JT6M eller liknande på aurora kan jag inte svara på, jag trodde bara man kunde köra CW på AU men det går förmodligen med ngt digitalt mode, experterna får uttala sig.
JT6M hamnade nog i fel ruta. SSB har jag hört på aurora, men CW är lättare.

Kolumnen Tropo, är det troposcatter som avses då? För vi har ju även något som på engelska brukar kallas tropospheric ducting (vad heter det på svenska?) och där passar väl alla möjliga trafikslag.

Kolumnen Tropo, är det troposcatter som avses då? För vi har ju även något som på engelska brukar kallas tropospheric ducting (vad heter det på svenska?) och där passar väl alla möjliga trafikslag.
Det är nog tillfälliga vågutbredningsfenomen som jag tänker på, alltså "tropospheric ducting". Ja, vad heter det på svenska? "inversionsledskikt"?
Kanske är då båda kolumnerna "Tropo" och "Es" överflödiga; där används väl samma trafiksätt som vid fri sikt, det vill säga alla möjliga.

Last edited:
Som nybliven T-certare i min ungdom så körde jag en hel del 144 MHz SSB-Aurora, 15 element och 25 W, efter ett tag fick man ganska bra kläm på att tolka "Kalle Anka rösterna" som uppstod och det var riktigt roligt att köra.

Apropå aurora,
För ett tag sen nämndes nåt digitalt trafiksätt som klarade aurora. Digitaldelen i PI4 som några fyrar bl a SK4MPI använder sägs klara aurora bra. Jag har sett några rapporter om det på cluster. Ett liknande trafiksätt för QSO borde det funka.
Fast jag kör nästan enbart telegrafi, nån enstaka gång SSB. Jag provade för 40 år sen vid S9++ signaler med LA1K FM via aurora, det funkade inte!
/Jan

Så här ser förslaget ut nu. Det avser vad som anses vanligast förekommande.

AuroraMSEME
6 mCWMSK144JT65A
2 mCWMSK144JT65B
70 cmCWFSK441Q65-60B
23 cmQ65-60C

Back