Rektangulära WS runda element

SM6IPL

New Member
Hej på er.
Jag bygger lite antenner och har en fråga, om man använder alu rör som element så är dessa ofta 6,8,10,12 mm i diameter, men om man nu vill använda rektangulära element typ 10X2mm vad motsvarar det i den runda värden.
Jag gjorde antagandet att det är den yttre ytan som är av betydelse.
Typ 8X3,14 ger 25,12mm yta och 10X2mm ger 24mm vilket då skulle motsvara 7.64 mm rör, jag kanske har lite fel i mina tankar, 2M antenner med 2X10mm element går bra men 23 element på 70cm blir inte vad jag räknat med.

Och när jag ändå funderar har det någon betydelse om elementen "står eller ligger" ner i antennens riktning.

Någon som kan rätta mig.

SM6IPL
 
Det är den elektriska längden som beror på elementens diameter och tvärsektion. Inga enkla samband finns mellan diameter och elektrisk längd,
så man får låta t.ex. en simulator räkna på olika alternativ.

Om man använder VK5DJ:s "Yagi Calculator", vilken beräknar Yagi-konstruktioner enligt DL6WU:s algoritmer så kan man ändra elementens tvärsnitt, och en rektangulär remsa på 10x2 mm motsvarar 7 mm diameter hos runda element när det gäller elektrisk längd på 144 MHz.

Det har sannolikt ingen elektrisk betydelse hur man orienterar elementen, men det är gynnsamt ur monteringssynpunkt om remsan "ligger ner".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det här är väl enda gången som jag kan säga emot Karl-Arne. Men borde inte hållfastheten vara högre, om man har "rektangeln" stående? Visst kan väl vinden få en större area att jobba mot, men jag misstänker att den feta kråkan kan få en 2mm att böja sig ganska rejält. Till slut kan man få en väldigt konstig antenn, både mekaniskt och elektriskt.

73 de Kai


Det är den elektriska längden som beror på elementens diameter och tvärsektion. Inga enkla samband finns mellan diameter och elektrisk längd,
så man får låta t.ex. en simulator räkna på olika alternativ.

Om man använder VK5DJ:s "Yagi Calculator", vilken beräknar Yagi-konstruktioner enligt DL6WU:s algoritmer så kan man ändra elementens tvärsnitt, och en rektangulär remsa på 10x2 mm motsvarar 7 mm diameter hos runda element när det gäller elektrisk längd på 144 MHz.

Det har sannolikt ingen elektrisk betydelse hur man orienterar elementen, men det är gynnsamt ur monteringssynpunkt om remsan "ligger ner".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
om man nu vill använda rektangulära element typ 10X2mm vad motsvarar det i den runda värden.
SM6IPL

Eftersom det handlar om behändiga mått skulle jag nog, för att vara helt säker, tillverka två dipoler, en med rektangulära element och en med cirkulära och sedan mäta var resonansen hamnar för respektive dipol.
 
Jag har de övervuxna resterna av en 4x9el antenn för 144 MHz liggande bakom kåken. Den har rektangulära liggande element av hård aluminium. Antennerna har vikta dipoler vilket går extra lätt att tillverka av rektangulära element. Minns inte måtten, men kan gå och mäta om så önskas. Bommen har kvadratiskt tvärsnitt så elementen är nitade i den.
 
Det här är väl enda gången som jag kan säga emot Karl-Arne. Men borde inte hållfastheten vara högre, om man har "rektangeln" stående? Visst kan väl vinden få en större area att jobba mot, men jag misstänker att den feta kråkan kan få en 2mm att böja sig ganska rejält. Till slut kan man få en väldigt konstig antenn, både mekaniskt och elektriskt.

73 de Kai

Dessutom mindre yta att lägga snö på vintertid om man bor där sånt spelar roll.
 
Jag byggde 2 stycken 9-elements 2 m antenner i mitten på 70-talet efter beskrivning i tidskriften Radio & Television. De var uppbyggda med rektangulära element av hård aluminium med tvärsnittet 10x3 mm om jag minns rätt.
En av dessa antenner sitter fortfarande uppe och har klarat sig väldigt bra. De skador den har fått har nog mer berott på yttre åverkan från min sida vid flytt och liknande. Eller så är kanske inte kråkorna så tunga här uppe i Uppland.

Klart enklare att bygga med rektangulära element på fyrkantbom än runda element på rund bom. Dessutom lätt att böja till den vikta dipolen om man nu skall ha en sådan.

Den andra antennen har fått offra sin bom till en 70 cm antenn istället då den blev utsatt för "misshandel" på marken.
Lycka till med bygget!
 
Dessutom mindre yta att lägga snö på vintertid om man bor där sånt spelar roll.

Min erfarenhet är att mängden snö som kan stapla sig uppe på inte soelar nån roll. Riktig nedisning verkar däremot fastna på allt och då pratar man vikt.
 
Den 2M antennen jag byggt är en 28/50 ohm enligt
7-El.-2m-Yagi, 28Ohm, 3,00m
Den fungerar bra å andra sidan så är denna väldigt snäll mot nybörjare den har bra SWR och stor bandbredd och alla element är av 10X2mm dural aluminium, bommen 25X25 alu T6. elementen är isolerade liggande på bommen men är vridna så att spetsarna är stående detta för att få mindre snövikt och förhoppnings vis mindre ljudvibrationer när det blåser. När det gäller kråkor så får det vara den typen som är uppvuxna på pommes och hamburgare :) elementen kroknar men rätar säkert ut sig.
den jag inte lyckas få rätt är
23-Element-28Ohm-DK7ZB-Longyagi
den ser helt konstig ut på antenn instrumentet, den ser bra ut runt 380Mc.
Jag har använt 10X2mm och gått efter 8mm runda element, driv elementet har jag provat både 12mm runt och 15X2 17X2mm det ser ungefär lika dant ut.
Ska se om jag kan få över en bild från instrumentet, jag har i kväll kapat upp 8mm rund stång och ska byta på en av antennerna i veckan och se vad som händer

Rolle SM6IPL
 
Back
Top