Relä för att koppla in 4:1 trafo i delta loop.

SA6HMA

Active Member
Har satt upp en helvågsloop på 80m mellan skorsten-träd-träd-skorsten. Den hänger väl ca 7m ovan mark och det råkar ge en exakt 50 ohms impedans på 80m med SWR på 1.08:1 utan tuner. Funkar kanon för NVIS. Men nu vill jag ju använda loopen på andra band och då behöver jag koppla in en 4:1. Tanken är att ha ett relä som kopplar förbi 4:1 när jag kör 80m. Typ som bara kortsluter förbi. Finns det uppenbara problem att göra så? Vilken typ av relä ska jag använda för att klara upp till 30mhz? Antar att jag inte behöver ett svindyrt gigahertskoaxrelä? Kanske inte heller ett bilrelä från Biltema?
 
Guanella strömbaluner lämpar sig väl för det.


4-1-balun.jpg


OBS att antenn sidan är åt vänster i bilden.
 
Den var fiffig. Man behöver ett lämpligt 2 pols relä då. I ena läget blir den en 4:1 och andra läget en 1:1? Vad för relä skulle kunna funka? Det ska ju sitta uppe vid matningen av loopen så man får dra med en kabel för 12v styrning.
 
Inte för jag vet svaret men om du specar vilken effekt du kör med så är det enklare att ge förslag.
 
Skulle nog testa med ett bilrelä för de är designade för tuffa miljöer. Svårt att skatta kapaciteten på reläet men ett par Ampere och ett par hundra Volt bör det nog klara. Du kommer antagligen växla under mottagning inte sändning.

Ja den kopplingen växlar mellan 4:1 och 1:1
Obs lockas inte att bygga med endast en kärna för de varianten fungerar inte.
Micke, SM0GLD har en bra lösning som är baserad på ferritrör. Det finns en tråd om den här på forumet.
 
Back
Top