Relästationer, vilka alternativ för öppning ?

sm0yxi

Active Member
Jag bör jar med att lista de sätt jag hittils har hörts talas om:

- med bärvåg
- med subton CTCSS
- med toner DTMF

Vilka andra sätt finns ?
 
Hej,
den ökända 1750 tonen förståss, den glömde du !
I amatörvärlden är det väl ganska väl täckande. CCIR används av några glada amatörer i SM0, men för selektiv öppning av polarnas radiosar. Det finns en mängd andra tonstyrningsystem, ett litet roligt program heter Wintone och det kan du hämta gratis på nätet, tjyvlyssna och avkoda.

73 de SM0GTH / Björn
 
SM0GTH said:
Hej,
den ökända 1750 tonen förståss, den glömde du !
I amatörvärlden är det väl ganska väl täckande. CCIR används av några glada amatörer i SM0, men för selektiv öppning av polarnas radiosar. Det finns en mängd andra tonstyrningsystem, ett litet roligt program heter Wintone och det kan du hämta gratis på nätet, tjyvlyssna och avkoda.

73 de SM0GTH / Björn

Hej!

Här nere i dom mörka skogarna har vi folk som fortfarande visslar upp repeatrar!!!?????
varför ska man ha 1750 tonsändare? HI!!


1750 standarden är bra likaså om det finns en DTMF standard. Om det är kollisionsproblem som vi saknar här nere så tror jag som föreslagits av annan insändare att repeatern bör sända ut den CTCSS ton den vill ha för att öppnas.

Enligt min uppfattning så är trafiken på en repeater som högst när man experimenterar eller är i ett uppbyggnads skede så det är viktigt att frekvenser frigörs för experiment.



73 Håkan SM7WSJ
 
Last edited:
Jovisst Håkan, man kan köra subton på utfrekvensen vid ID utsändning med jämna mellanrum. Så slipper man ligga och lura på frekvensen och invänta ett QSO.

Jag tror att din uppfattning grundar sig på det faktum att själva repeatergänget som plockar upp prylarna naturligtvis provar, testar och krånglar med prylarna i början. Den tekniska kicken de får blir så stor att de havererar och landar i läderfotöljen. Sen blir det ett vacum, tills möjligen några andra glada amatörer slår klorna i repeatern. Händer inte detta så kan repeatern stå tyst och kall i åratal.

73 de SM0GTH / Björn
 
Om vi skall gå in på tekniska detaljer så har jag några såna synpunkter.

Att bara sända ut subtonen från repeatern ibland skulle göra det svårt, men naturligtvis inte omöjligt, att få reda på vad den är. De flesta av dagens riggar skulle inte uppskatta en sådan metod. Subtonen skall naturligtvis sändas ut kontinuerligt när repeaterns sändare är aktiv.

Om en repeater öppnas med 1750 skall den naturligtvis därefter fungera utan subton.

Någon föreslog (var i andra tråden kanske) att repeatern inte skulle öppna om den tog emot fel subton. Som sagt, inte omöjligt, men svårt. En detektor för var och en av subtonerna krävs, men kan säkert fixas med lite mjukvara i en DSP.

Angående lägre deviation så räcker det inte med att skruva ner modulationen i gamla häckar. 12.5kHz kanalseparation handlar om mer än så. Man måste också byta filter i MF-en. I en riktig teknikerversion skulla kanske repeatern kunna koppla om mottagaren dynamiskt under drift beroende på vilken av två subtoner som tas emot, eller med subton eller inte. Fast då blir man inte av med eventuellt störande trafik på grannkanalen.

/Leif
 
Någon skrev någonstans att "DTMF ser jag inte som ett bra alternativ" (för att öppna
en repeater).

Varför inte ?

Den stora fördelen med DTMF är att alla kan, genom att köpa en mikrofon med
inbyggd DTMF, få möjlighet att aktivera en repeater.

Jag föreslår följande:

- Varje repeater inom ett område (0, 1, 2 etc) har en egen subton CTCSS (för att
kunna addressera varje repeater enskilt, om man vill)
- Varje repeater öppnar också på DTMF siffran för området (0, 1, 2 etc)
- Alla repeatrar inom ett område har olika frekvenser

Mvh Robert Lind
 
Hejsan Robert,

visst DTMF är ett bra alternativ. Inte skapat för radio system, men går mycket väl använt för detta ändamål.
Att använda DTMF distriktvis tycker jag är en god tanke, även stora repeatergurus har tänkt så.
Precis som du påpekar kan alla köpa en DTMF mic och löda på en kontakt och vipps så kan de styra varjehanda funktioner. 1750Hz är forntid, något slags teknisk utveckling måste till. CTCSS är mer komplicerad att pula till i en rigg som inte är "färdig" för detta, CCIR kan man glömma.
I SSAs förslag till rekomedation så står det operatören fritt att använda 1750 / DTMF eller CTCSS. För framtiden tycker jag personligen att vi skall enas om ett system, med en eller flera komponenter.

73 de SM0GTH / Björn
 
Back
Top