RemoteQth Server

Låter som ett alternativ, är dock inte anpassat för oss som betalar per byte och vill ha minimala dataströmmar.
 
Låter som ett alternativ, är dock inte anpassat för oss som betalar per byte och vill ha minimala dataströmmar.
Varför skulle det dra mer data förstår jag inte, förklara gärna för mig.

Jag har idag fyra kanaler för TCP-trafiken från datorn vid radion, plus ljudkanal enligt min mening blir det motsvarande det jag har idag från datorn i shacket. Jag förbrukar högst 2 GB/månad om jag är mycket aktiv!

I mitt intresse ligger även att minska elförbrukningen!
 
Man kan nog anta att webb interfacet tar rätt mycket datatrafik i anspråk - vad jag kunde se var att det är så
du kopplar upp dig mot RemoteQTH RPIn. Kan hända att jag hade för bråttom när jag läste om den.

Fick en känsla av att detta system inte var designat för låg bandbredd.

Själv är jag snart klar med min kontrollenhet/fjärrCW enhet - den har jag designat för låg bandbredd.

Det är två Arduino nano, en vardera ändan av förbindelsen - men den har så klart inte så mycket faciliteter
som denna RPI server :) Har en program bugg att hitta sedan kommer jag lägga ut en beskrivning här.

Nämner det för att jag kanske inte är helt opartisk när jag läser om RemoteQTH.

Visst jag förbrukar även jag minimalt med bandbredd, när det gäller ström så kopplar jag från radion när jag inte kör.
Dock har jag en värmefläkt som aktiveras om temperaturen är lägre än 10 'C men den är bara påkopplad om
radion är påslagen - notan för el får jag återkomma till när jag har samlat på mig lite räkningar.
 
Låter spännande med din lösning!
Min tanke med RPi är att i första hand skyffla data via TCP till hemmadatorn, där jag kör mina program lokalt, så gör jag idag så det blir liksom lite för mycket med en dator vid riggen, inte minst för att Microsoft fortfarande uppdaterar Win7, det drar en massa data i onödan,
 
Möjligt att du har rätt - de har något kallat n2n vpn som verkar fungera på ett liknande
sätt som soft ether, har ingen erfarenhet av det men det kan vara klart intressant att
testa. Blev förblindad av allt webb interface snack när jag tittade tidigare.
Tar gärna del av dina erfarenheter, jag måste debugga som jag skrev tidigare :)

Har slagit av uppdateringen av XP i stugan, räknar kallt med att uppdateringarna gäller
modernare program som jag i alla fall inte använder på den. När jag besöker stugan
kan man alltid uppdatera - mitt telefon abbonemang låter mig samla på mig oförbrukad
"data" sist jag laddade hade jag 19GB och det räcker mer än väl för att uppdatera.
 
Back
Top