Remotstyrning av amatörradio!

SM2VJX

Riktig radioamatör!
På allmän begäran startar jag nu tråden om remotestyrning.

Berätta hur ni gör, vilken utrustning ni använder och vilka gropar ni har fallit i under resans gång.

I olika andra trådar har jag läst om gamla riggar som inte klarar remotkörning fullt ut, wake on lan som inte funkar och andra bekymmer.

Berätta gärna hur ni har löst internetfrågan också, då jag inbillar mig att man ofta sätter upp remotegrejorna någonstans där man kanske inte har fast internet och dom mobila bredbanden ofta kanske dras med instabilitet, datamängdsbegränsningar och andra problem.
 
Att köra remote kan vara den enda lösningen för många amatörer idag, i synnerhet om
man bor i en större stad, vilket de flesta i gör nu för tiden. Griniga värdar, föreningar
eller illvilliga grannar sätter stopp för vettiga antenner och lägger dessutom ut stördimmor
från sin (Kina)hemelektronik ;(


4G utbyggnaden har öppnat fönstret för remote körande för många fler amatörer, och det
fungerar bra, åtminstone med vissa ISP:er. En vän har t.o.m börjat köra mobilt via 4G, han
använder remoterig, IC706 front och dongel i bilen. Sedan något år tillbaks har även vi fått
tillgång 4G på landet och jag funderar själv lite på att ordna till något


I mångt och mycket har väl remotekörande blivit synonymt med att använda Remoterigs
utrustning, de har ett eget supportforum som man kan gå in och läsa i. Men det finns
andra lösningar och sidor att titta på på nätet.
 
I KRAS Kalmar Radioamatörsällskap erbjuder vi våra medlemmar fri tillgång till KRAS fjärrstyrda kortvågsstation.

Stationen består av:
IC-7200
LDG autotuner
Antennväxel
Rotorstyrning

För närvarande har vi tre antenner att välja på: TH6DX, Lanabo Vertical - Dipole, samt en horisontell loop ungefär 170 meter.

För att fjärrstyra radion står det fritt att använda antingen Icoms remoteprogram RS-BA1 eller HRD/SKYPE.
Rotor och antennväxel styrs via ett egenutvecklat webbgränssnitt.

Allt står uppställt i vår klubbstuga och nås enkelt via internet. Internetaccessen till klubbstugan går via Radio-LAN från välvillig sponsor.

Det finns lite mer info på vår hemsida www.sk7ca.org

Vi har haft lite problem med Icoms programvara. Den har på vissa datorer helt vägrat att koppla upp sig mot remotestationen. Detta är inte löst ännu. men för det flesta fungerar det bra. Tidigare var handhavandet lite bökigt men även det har vi rättat till med ett nytt webbgränssnitt.
 
SEK de APQ

Bra jobbat - fin installation.

Kommer RNA att utnyttja denna REMOTE-anläggning?

73
Bengt
SM6APQ
 
Jag har nu varit QRV med remoterig (Remoterig.com) drygt ett år och väldigt nöjd med den lösningen. Det är skönt att "slippa" ha en dator ståendes på radiositen som kan strula och hänga sig.

Styrningen från remoterig är väldigt stabil och driftsäker. Den erbjuder flera inställningsmöjligheter, bla val av olika codecs beroende på vilken internetanslutning som finns tillgänglig. Nu är jag lyckligt lottad som har adsl-förbindelse vid radioanläggningen, men även 3G/4G skall fungera utmärkt. Dock krävs lite handpåläggning för bra prestanda vid telegrafikörning.

För enkelhetens skull kör jag en T2FD-antenn samt en Lannabo-vertikal (5 band). Men möjlighet finns att styra både antennrotorer, antennväxlar osv.

Fjärrstyrning är kul att experimentera med. Möjligheterna är många!

73 de SM6URQ
 
Det finns en fråga angående fjärrkörning av radio som inte verkar vara alldeles glasklar, nämligen var man anger att man sänder ifrån vid sin identifiering. SM2VJX var inne på det här tidigare. Det blir ju onekligen lite schizofrent när operatören befinner sig på annan plats än radioanläggningen. Personligen anser jag att det ska vara självklart att identifiera sig som varandes på den fysiska platsen för radio- och antennanläggningen men det verkar vara lite si och så med praxis här.

Alltså borde jag om jag fjärrstyr en utlokaliserad radioanläggning hemifrån ange SM3ZBB/3 vid id. Åtminstone om fjärranläggningen befinner sig i samma distrikt, annars passande besiffring. Likaså gäller locator etc. för där radioanläggningen befinner sig, inte operatörsplatsen.

Kanske är det läge för ett nytt tillägg till suffixet i stil med om man är /M, /P osv. /R är ju upptaget så kanske /S (separated) eller /L (link) vara lämpligt. I så fall skulle mitt call i exemplet ovan bli SM3ZBB/3L. Fast det kanske stökar till det och /3L eller /3S får en att utlokaliseras till Sydeuropa eller bortre Asien istället.. :)

Synpunkter?
 
Jag tycker nog inte att det är så krångligt. Där antennen finns, där sänder du från. Så är du SM3ZBB och har antenn i SM3-distriktet, så ser jag ingen mening med att lägga till /3 efter signalen. Däremot så om stationen finns i SM0, så blir det SM3ZBB/0. Däremot skulle jag nog överväga att skaffa mit ett SM0 vanity call för att göra saker och ting enklare.

Samma sak med lokator, distrikt, kommun osv. Det anges från antennen, för det är ju den som strålar.

Ser heller ingen motsättning i att köra remote på något sätt. Om koaxialkabeln är bara 10m eller 300m eller om det är en ethernetkabel på 1000km spelar ingen roll. Om stationen finns i ett annat land, då ska man ju ha en giltig licens i det landet.

Än en gång, mina personliga åsikter i frågan.

73 de Kai

PS: Bättre remote-aktivitet än ingen aktivitet.
DS: Däremot är jag emot att man använder sig av nät-SDR för att ta emot, om denna är lokaliserad avsevärt långt från sändaren. Här finns det nog ett anständighetsmått att fundera på. Inte för inte som vissa contest anger att RX/TX måste vara inom en viss radie.


Det finns en fråga angående fjärrkörning av radio som inte verkar vara alldeles glasklar, nämligen var man anger att man sänder ifrån vid sin identifiering. SM2VJX var inne på det här tidigare. Det blir ju onekligen lite schizofrent när operatören befinner sig på annan plats än radioanläggningen. Personligen anser jag att det ska vara självklart att identifiera sig som varandes på den fysiska platsen för radio- och antennanläggningen men det verkar vara lite si och så med praxis här.

Alltså borde jag om jag fjärrstyr en utlokaliserad radioanläggning hemifrån ange SM3ZBB/3 vid id. Åtminstone om fjärranläggningen befinner sig i samma distrikt, annars passande besiffring. Likaså gäller locator etc. för där radioanläggningen befinner sig, inte operatörsplatsen.

Kanske är det läge för ett nytt tillägg till suffixet i stil med om man är /M, /P osv. /R är ju upptaget så kanske /S (separated) eller /L (link) vara lämpligt. I så fall skulle mitt call i exemplet ovan bli SM3ZBB/3L. Fast det kanske stökar till det och /3L eller /3S får en att utlokaliseras till Sydeuropa eller bortre Asien istället.. :)

Synpunkter?
 
Det finns en fråga angående fjärrkörning av radio som inte verkar vara alldeles glasklar, nämligen var man anger att man sänder ifrån vid sin identifiering.

Synpunkter?

Alla jag har pratat med har någon gång under qso't sagt att dom kör remote (väldigt många berömmet prylarna från remoterig), men vid contest eller cw kanske man inte tar sig den tiden då kanske ett /R(emote) skulle vara bättre även om jag tvivlar att det kommer att användas i stridens hetta.

Men eftersom reglerna för distrikt siffror tydligen har luckrats upp så anser jag att det primära att ange är var sändar antennen är belägeb
 
Naturligtvis talar man om att man kör remote. Det brukar bli ett trevligt diskussionsämne när vädret är avklarat. Och naturligtvis är det där antennen är placerad som gäller som sändarställe. Jag befinner mig på Öland lite då och då, men anger Kalmar som QTH när jag kör remotestationen. Vore ju bedrägeri att dela ut IOTA EU-37 bara för att jag sitter på ön när sändaren står på fastlandet.
 
Jag har nu varit QRV med remoterig (Remoterig.com) drygt ett år och väldigt nöjd med den lösningen. Det är skönt att "slippa" ha en dator ståendes på radiositen som kan strula och hänga sig.

Styrningen från remoterig är väldigt stabil och driftsäker. Den erbjuder flera inställningsmöjligheter, bla val av olika codecs beroende på vilken internetanslutning som finns tillgänglig. Nu är jag lyckligt lottad som har adsl-förbindelse vid radioanläggningen, men även 3G/4G skall fungera utmärkt. Dock krävs lite handpåläggning för bra prestanda vid telegrafikörning.

För enkelhetens skull kör jag en T2FD-antenn samt en Lannabo-vertikal (5 band). Men möjlighet finns att styra både antennrotorer, antennväxlar osv.

Fjärrstyrning är kul att experimentera med. Möjligheterna är många!

73 de SM6URQ

- Helt rätt! Jag kör i stort sett samma.

Fast isp (BBB) vid Ctrl, och Telenors billigaste mobila 3G bredband vid Radio.
Ibland vissa luckor i bredbandstrafiken, men sällan. Har fått rådet att byta router och dongel mot router där SIM-kortet kan sättas i routern. Någon som vet?

Vid cw skall man justera delay-värden i förhållande till pingtider, Då går det bra.
Remotekörandet tar mycket liten bandbredd. Jag och anhöriga strömmar friskt ur nätverket.

Hög flerbandsdipol med atu och 706. Allt batteridrift då strömavbrott är återkommande i området.
Jag har en Raspberry P1 (på egen port i routern) som övervakar och rapporterar diverse, spänningar, temperaturer mm. Men det är överkurs.

Utrustningen står i ouppvärmt utrymme, dock i en fd systembolagskartong där en 25W glödlampa dimmats ned till lämplig temperatur, då switchen visats sig inte arbeta under fryspunkt. Man lär sig!!

Allt knallar och går som en gammal Volvo, jag kan ägna mig åt annat radiopyssel.

Enda fundersamheten är åskväder, men än har inget hänt! Synpunkt och kommentarer?

- Nu är allt detta inom distrikt SM0, men självklart anger jag anläggningens QTH.
 
Last edited:
I KRAS Kalmar Radioamatörsällskap erbjuder vi våra medlemmar fri tillgång till KRAS fjärrstyrda kortvågsstation.

Stationen består av:
IC-7200
LDG autotuner
Antennväxel
Rotorstyrning

För närvarande har vi tre antenner att välja på: TH6DX, Lanabo Vertical - Dipole, samt en horisontell loop ungefär 170 meter.

För att fjärrstyra radion står det fritt att använda antingen Icoms remoteprogram RS-BA1 eller HRD/SKYPE.
Rotor och antennväxel styrs via ett egenutvecklat webbgränssnitt.

Allt står uppställt i vår klubbstuga och nås enkelt via internet. Internetaccessen till klubbstugan går via Radio-LAN från välvillig sponsor.

Det finns lite mer info på vår hemsida www.sk7ca.org

Vi har haft lite problem med Icoms programvara. Den har på vissa datorer helt vägrat att koppla upp sig mot remotestationen. Detta är inte löst ännu. men för det flesta fungerar det bra. Tidigare var handhavandet lite bökigt men även det har vi rättat till med ett nytt webbgränssnitt.


- Ser mycket bra ut, borde fylla ett efterfrågat behov.

En fråga: Installationen tycks medge endas en (1) användare åt gången. Är det så? Och hur har man i så fall arrangerat turordningen i en så attraktiv anläggning? Tidsbegränsning?

Om flera samtida användare, finns någon sorts "kösystem vid högtrafik"? Tidsbegränsning?
Frågan är kanske ur ett snävt 08-perspektiv, men intressant att höra er hållning. Tror detta är kommande.
 
Man behöver ju inte göra bokningssystemet svårare än att man har en gästbok på klubbens hemsida där man skriver sin anropssignal och sedan får man köra i en timme, om ingen annan bokar nästa timme innan den första är slut så kan man få förlänga.

Omvänt kan man Avboka sin timme om man bara ids köra 20min

Till exempel.

Jag vet att SJ2W har remote på flera radios samtidigt, men det är ju en multi/multi station så dom har ju redan styrboxar för prioritet på banden och antennerna när dom sitter flera lokalt och kör, jag antar att det funkar likadant på remoten
 
Jag tänkte göra ett försök till "Remote Lite" dvs bara lyssna med min SDR till att börja med.
Har kollat upp möjligheten till 4G i stugan och det ser att funka.
Här hemma har jag fast IP så det funkar jättebra men i stugan blir det att fixa till DDNS via någon gratistjänst.

Tänkte använda mig av en Huawei b593, 4G-modem/router.
Då dokumentationen är i det närmaste obefintlig undrar jag om någon känner till om Huawei b593 har DDNS funktion?

/Micke
 
Här hemma har jag fast IP så det funkar jättebra men i stugan blir det att fixa till DDNS via någon gratistjänst.

/Micke

- Gratistjänsternas tid är nog dessvärre förbi, undantaget Remoterig.com. Om du inte sedan tidigare är kund hos någon av bolagen.
 
Min billiga remotelösning!

Var upp till qth:t idag och fixa till det jag inte hann i helgen.

En del i spindeln är en nybyggd YCCC SO2R box, kopplar mot rätt rigg, styr ljudet och handhar nycklingen.

Alla mjukvarukopplingar är på plats med hjälp VSPE ( Virtual Seriell Port Emulator), dels kopplingar för den lokala kommunikation på plats liksom en TCP Server för fjärrkopplingen!

Hemma har samma typ av emulator satts upp för TCP Client , connector och splittar.
.
Nycklingen från N1NN och DXLab som jag använder som loggprogram liksom riggstyrningen av både K2 o KX3 fungerar perfekt.

Nu återstår det att programmera om en mjukvarukeyer som används lokalt dels för att jag skall höra loggprogrammens nyckling samt för att ansluta en paddel, medhörningen från riggarna stängs ju av.
 
- Ser mycket bra ut, borde fylla ett efterfrågat behov.

En fråga: Installationen tycks medge endas en (1) användare åt gången. Är det så? Och hur har man i så fall arrangerat turordningen i en så attraktiv anläggning? Tidsbegränsning?

Om flera samtida användare, finns någon sorts "kösystem vid högtrafik"? Tidsbegränsning?
Frågan är kanske ur ett snävt 08-perspektiv, men intressant att höra er hållning. Tror detta är kommande.

Ja det är riktigt, endast en användare åt gången. Vi har hittills inte behövt tidsbegränsa. Men vill man vara säker på att stationen är ledig en viss tidspunkt så bokar man den enkelt i kalendern på hemsidan.
 
Back
Top