Remotstyrning av amatörradio!

Nu har jag kommit hem och tryckt i Telenor igen (tyvärr uppsagt men med 3 månaders uppsägning) å si nu fungerar det som vanligt. Vid närmare eftertanke tror jag att jag noterat att portarna inte är öppna om man kör 3 - 3.
Skall ta kontakt med Tre för att förhöra mig om detta, i mina ögon, konstiga inställning.

Kontakt med 3:s support utmynnade i ..... God Dag yxskaft!

Någon tekniker skall återkomma under veckan som förhoppningsvis kan bringa klarhet i det hela!
 
Last edited:
Nu har jag kommit hem och tryckt i Telenor igen (tyvärr uppsagt men med 3 månaders uppsägning) å si nu fungerar det som vanligt. Vid närmare eftertanke tror jag att jag noterat att portarna inte är öppna om man kör 3 - 3.
Skall ta kontakt med Tre för att förhöra mig om detta, i mina ögon, konstiga inställning.

Kontakt med 3:s support utmynnade i ..... God Dag yxskaft!

Någon tekniker skall återkomma under veckan som förhoppningsvis kan bringa klarhet i det hela!

- Kanske nmap kan svara på om vissa portar är öppna eller ej.
Nmap – Wikipedia
Tyvärr har jag själv ingen erfarenhet av detta, men kanske någon annan?
 
I utbildningssyfte - och ja du "skannar" av vilka portar som är öppna på en maskin med viss
IP-adress. Det finns till Windows ett grafiskt interface som heter zenmap.

Men det är mer vilka portar som den skannade dator/router svarar på och inte vilka som är
genomskinliga via nätet, det kanske går att använda programmet för det här problemet men
det går utanför min horisont.

Kan denna port forwarding tester vara till nytta?
 
Last edited:
Jag har ju full koll på båda sidorna från modemen in till datorn, så det är ganska meningslöst att använda program för att scanna portar därute.
Endera går trafiken fram vilket jag direkt kan verifiera annars stannar den på vägen.

I det här fallet med 3 på båda sidorna så går inte ens port 80 fram, den port som jag använder för att nå routern!

Jag får avvakta samtalet från någon tekniker som kan beskriva varför och framförallt kan öppna upp som minst de portar jag begär om inte alla är möjliga att öppna
 
Nu äntligen har jag lyckats komma förbi tre supporten där man fokuserar på mina routerar och förstått frågan.
Svaret är JA portarna är stängda mellan två 3 abonnemang.
Lösningen är att skaffa statiska IP-adresser!


Den nya lösningen blir det nyligen införskaffade bredbandet om 50 GB för 149 :- / mån plus att jag delar den potten till min remote-plats till en kostnad av 49 :-/ mån.
Båda får statiska ip-adresser a 49 :-/ mån + (moms, tror jag) per abb.
(49:- är tydligen en populär summa :rolleyes: )

Dessutom slipper jag dynamiska adresser vilket hos DynDns redan innebär en kostnad och troligen kommer säkert No-IP att följa efter vad tiden lider.
 
Last edited:
Kan det vara för att det är troligt att företag har olika siter och att man därmed kan få merförsäljning för fast ip.
 
Hej.
Jag hade portproblem vissa tider på dygnet och bara mellan Tre och Tre men ej Tre-ADSL och bara med Huawei-4G router men ej DLink DWR923. Lösningen blev att Tre bjuder på fast ip för 4G-abonnemanget som jag kör hemma och alla problem försvann.

Kör nu Microsoft RDP för att styra SDR-radio och samtidigt få ljudet eftersom det följer med RDP.
Dessutom VNC för att styra Apple-datorerna med annan radioutrustning, rotor, strömswitchar mm.
Även Remoterig tillsammans med IC-7100 som här:
https://www.youtube.com/watch?v=1LiSDE3qdDs

Eller har man väskan med sig som här: remote_IC7100.JPG

Kör Huawei E-5276 med extra isatt antennuttag (har original bara 1 uttag men 2 interna antenner för mimo) för att få dubbla uttag för Tres 4G på 800 MHz och 2 magnetfötter på biltaket med 1,3 meter lågförlustkabel med ca 0,3 dB förlust. Detta blir mycket stabil diversity-4G förbindelse för bilens hotspot. Se de 2 nymonterade SMA-kontakterna här: (skippade original SMA-uttaget helt) Huawei_ombyggd.JPG
Samma modem hemma (också ombyggt) men till en Cross-polariserad Kathrein bas antenn med 17,5 dBi på 30 meter över backen med dubbla 1-1/4-tums koax ner till modemet i huset. Fri sikt över träden härifrån Söderåsen ned mot basstationen vid Ekeby som är 11 km bort. 30 MBps nedlänk och 21 MBps upplänk gör gott för fjärrskrivbordet mm :)
Se bild på antennen som sitter ungefär mitt i masten (avlång låda 2,6 meter hög). 1-1/4"-koaxarna inte helt färdigmonterade när bilden togs så sitter på sniskan längre ned. 4G_antenn.JPG

-44 dBm i mottagen signalnivå rapporterar 4G-modemet.

För den som är nyfiken på antennen. Datablad: http://a2dcorp.us/pdf/kathrein/739624.pdf

Ett gott alternativ för bredband här ute på landet där man inte kan få så bra hastigheter på telefontråden :)

Var det någon som sa att internet inte är radio?? ;)

Mvh
Per YES.
 
Last edited:
Kan tillägga att man har stor glädje av en läsplatta också om man vill lyssna på radion när man inte är hemma. Det kräver bra utgående bandbredd hemifrån förstås om man som här vill titta på spektrumkurvor medan man lyssnar:

https://www.youtube.com/watch?v=CBGjMyBXoro


Kanske detta kan inspirera fler att bruka sin hobby, inte bara när man sitter i schacket :)

Kan även köras i Iphone/Android förstås om man vill passa banden medan man kör bil. Ligger man och lyssnar längre och inte behöver titta kan man minimera SDR-programmet så att grafiken inte belastar bredbandet och då går man ner från ca 4 Mbps till runt 10 kbps istället och får stabilare ljud under färden och sparar sina GigaByte på mobila bredbandsabonnemanget. En stillbild som skrivbordet drar ingen bandbredd.

Mvh
Per YES
 
Inför hösten resa till Spanien så skulle jag behöva uppdatera mina möjligheter till remote körning.
I dagsläget så får jag bara 3G signal som tyvärr inte är så bra för remote.
Önskvärt vore 4G vilket jag troligen kan åstadkomma med någon form av yttre antenn. Så frågan är vad ni använder för externa antenner ni som kör remote via mobilt bredband?
 
Mina modem har 2 antenningångar så det behövs endera en MiMo antenn eller så behöver jag två antenner för max prestanda!
 
Mina modem har 2 antenningångar så det behövs endera en MiMo antenn eller så behöver jag två antenner för max prestanda!
Ja så är det.
Jag kör med en vertikal antenn än så länge.
Det finns ett tillbehörsfäste för horisontell montering har jag sett.
 
Har nu stött på ett nytt problem med remoten.
Jag använder SDR console med tillhörande remote server.
Datorn statar jag med VoL och i autostart ligger SDR server som hittills alltid har startat och kopplat upp min sdr-rx helt automatiskt.
Nu plötsligt vägrar SDR server att koppla upp mottagaren.
Om jag då via remote desktop startar om servern så fungerar det igen.

Vad är det som har hänt, det gick ju så fint tidigare och helt automatiskt.
 
Back
Top