Remotstyrning av amatörradio!

du fick inloggningen till min router i ett mess gå in och kolla hur det ser ut på min speciellt på ARP-listan i IP/Mac-bindning

Tack för titten.
I mina ögon ser det ut som om vi gjort lika inställningar.

Port forward
IP reservation
IP/MAC binding


.......ska det vara nåt annat hemligt som jag inte inser?

/Micke
 
Jag har inte läst hela tråden, eller ens allt om problemen med WoL än, men det slår mig att det kunde vara värt att testa en router (remote) med t ex OpenWRT som OS. Det låter dig göra lite mer som du själv vill. Behövs det kan du slänga ihop ett eget program för att skicka WoL under givna förhållanden.

Det finns många tokbilliga routrar som man kan installera OpenWRT på, och det går också med Carambola 2 som säljs med stöd för just OpenWRT.

Om du inte särskilt har behov av en router remote, för att ansluta flera datorer där, utan du behöver något som länkar 3G-modem till nätverk och andra datorn, så fungerar även en Raspberry Pi utmärkt och är strömsnål.

Kör du mobilt internet där så kan din IP-adress ändras med tiden, så du kanske vill använda DynDNS eller något liknande. Jag vet att OpenWRT har stöd för bl a DynDNS, och jag är ganska säker på att du kan fixa det på en RPi också.

Både med RPi och t ex Carambola 2 har du tillgång till GPIO, så du skulle kunna skippa WoL och helt enkelt ställa in datorn där på att starta när den får ström, och styra en strömbrytare istället. Det är enklare, färre saker som kan gå fel, och du slipper förbrukning i standby-läge. Ett sätt att göra det är med billigast möjliga fjärrstyrda strömbrytare (tänk Nexa, men billigare) och en lika billig sändare för 433,92 MHz ISM. Protokollen finns beskrivna, jag har själv gjort det med Arduino.
 
Jag har en Yaesu FTM-400DE som inte ger några möjligheter till fjärrstyrning i sig själv, men all styrning av radiodelen sker från en separat kontrollenhet. Denna ansluts till radiodelen/basenheten med fyrtrådig kabel med RJ10-kontakter (samma som en vanlig telefonlur till gamla icke-trådlösa telefoner med separat lur). Detta gör det enkelt att tillverka en egen kabel med precis den längd som passar ens behov, och det ger andra intressanta möjligheter.

Eftersom det handlar om att analysera kommunikation mellan två mikrokontrollers, sannolikt på förhållandevis låg nivå, valde jag att först ta upp det på Elektronikforumet. Jag gjorde en kabel som låter mig avlyssna kommunikationen mellan kontrollenhet och basenhet, och anslöt en logikanalysator. Det visade sig vara seriell kommunikation med den udda hastigheten 100 kbps, vidare analys sker senare.

Om jag kan ta reda på hur kontrollenheten och basenheten kommunicerar, och kopplar högtalarutgång och mikrofoningång till exempelvis en RPi via extern ljudkort, borde det gå utmärkt att köra även denna rig remote. Det är inte ett projekt som är högst på min lista, men tanken och möljligheten finns.
 
Vad jag kan se så har det utkristalliserat sig tre problemområden:

1. Lokalt:
problem med portar och hur routern talar med den lokala remote utrustningen.
Löses med portforwarding, lägga lanet i DMZ med mera.

2. Nätets genomkinlighet:
Vissa leverantörer sorterar bort paket som de anser inte ska få förekomma i deras nät.
Löses genom byte av ISP eller bråk med densamma

3. Kompatibilitet:
Av okänd anledning går inte vissa ISP:ers nät att kombinera.
i 3:s fall inte ens med sig självt.

En lösning torde vara att låta all trafik gå via en tredje burk på Internet, eller åtminstone att initiera kontakten den vägen. Alla sätt att ansluta sig till Internet tillåter, så vitt jag vet, utgående trafik på vilken port som helst (frånsett att vissa ISP blockerar anslutning till SMTP frånsett sin egen). Om både hemma-delen och borta-delen initierar anslutning till en tredje part (tänk webb-hotell, t ex) kommer det inte att finnas några problem med detta. Skapa ett VPN och kör all trafik i en tunnel så kan du använda precis vilka portar du vill.

Kanske Tor är en lösning, som dessutom ger anonymitet/avlyssningsskydd. Det tar en del bandbredd, men med tanke på att IP-telefoni klarar sig gott och väl med 64 kpbs per röstkanal (duplex) och att fjärrstyrningen med största sannolikhet kräver närmast negligerbar bandbredd torde det inte vara något problem.

Vad gäller ljuddelen av överföringen är min spontana tanke att just IP-telefoni-teknik borde vara optimalt för detta. Jag skulle primärt tänka mig en basal Asterisk-server i vardera änden, IAX-protokollet (som inte kräver några öppna portar) för kontakt mellan dem. Det finns färdiga lösningar för överföring av ljud i telefonkvalitet över nätet, varför uppfinna det igen?

Fjärrstyrningen skulle jag kanske köra som HTTP på port 80, om fjärranslutningen går med på att ta emot trafik där. Annars vore en bättre och säkrare lösning att använda SSH. Jag har inte testat att ansluta mig med SSH till en enhet som använder mobilt Internet, men det går utmärkt att ansluta till datorn hemma (ADSL, Telia). Kan man etablera en SSH-anslutning går ju allt att tunnla över denna vid behov.
 
Kan det vara högre nyttjande grad på den strulande masten? På landet har jag oftast en
stabil 4G förbindelse med runt 40 % styrka, 2 av 5 stolpar på router/modemet.

En dag, den här sommaren, var det ett större trafikstopp på E20, med milslånga köer
som följd. Stoppet varade i flera timmar, den dagen uppträdde min förbindelse precis på
det sätt som du beskriver att den starkare masten har.

Min teori är att det vara många som desperat försökte få fram information om läget via sina
plattor, mobiler eller vad de nu hade att surfa med.

Masten står naturligtvis mellan oss och E20.

Jag vet att detta inlägg är besvarat, men jag vill ändå kommentera.

Ja, bandbredden per mast/cell är begränsad, och om det är många användare som använder mycket bandbredd kommer var och en att få mindre bandbredd, så en mast med sämre signalstyrka där färre användare skickar mycket data kan var mer fördelaktig.
 
Om inte modemet går bryggat så går det med NAT, dvs den translerar IP:n från operatören till tex 192.168.1.1. Då stängs alla portar redan i modemet. Den IP adress som modemet får av operatören måste nå ända fram till routern (modem i bryggat läge). Då kan man sen göra port forward mm i routern om den stöder det...

Nej.

NAT betyder Network Address Translation, alltså att översätta den enda externa adressen till någon av de interna adresserna, och vanligtvis kommer portnumret inte att påverkas. Inget kan få modemet att blockera några portar, det sker antingen hos ISP eller i routern.

Om jag inte är helt vilse är NAT aktuellt för utgående trafik, för att se till att den enhet i det interna nätverket, med lokala adresser som t ex 192.168.*.*, som initierat en kontakt också får svaret. Med andra ord, om min laptop begär kontakt med www.ham.se:80 så kommer svaret på en annan port, och routern ser till att detta skickas till min laptop, inte till någon annan av datorerna i nätverket hemma. Det är det som är NAT.
 
En enkel fråga Micke, har du startat om routern efter att du gjort forwardingen och IP/Mac bindningen?
Verkar helt barockt att det inte finns en Mac adress ihop med ip-adressen på burken
 
En enkel fråga Micke, har du startat om routern efter att du gjort forwardingen och IP/Mac bindningen?
Verkar helt barockt att det inte finns en Mac adress ihop med ip-adressen på burken

Jag har rebootat så många gånger att jag snart inte har koll på någonting:)

Läste nånstans att bindingen måste göras med den aktuella datorn igång och den var igång men jag ska försöka göra om den setuppen ......till helgen.


/Micke
 
Nej.

NAT betyder Network Address Translation, alltså att översätta den enda externa adressen till någon av de interna adresserna, och vanligtvis kommer portnumret inte att påverkas. Inget kan få modemet att blockera några portar, det sker antingen hos ISP eller i routern.

Om jag inte är helt vilse är NAT aktuellt för utgående trafik, för att se till att den enhet i det interna nätverket, med lokala adresser som t ex 192.168.*.*, som initierat en kontakt också får svaret. Med andra ord, om min laptop begär kontakt med www.ham.se:80 så kommer svaret på en annan port, och routern ser till att detta skickas till min laptop, inte till någon annan av datorerna i nätverket hemma. Det är det som är NAT.


Varför kommentera ett flera månader gammalt meddelande nu !? Vad jag menar med modem är en USB 3G/4G dongle. Läs tråden...Om den har NAT (vilket många har numer) så har den förmodligen någon form av inbyggd router också. En förbindelse som initeras på WAN sidan måste "kopplas" vidare med routern (i modemet) till LAN-sidan. Har man inte port forward aktiverad till en specifik maskin (+port) så vet inte paketen vart de skall ta vägen....De kommer inte fram till i detta fall "nästa" router. Så därför kör man modemet i bryggat läge...
 
Fick ett ryck och åkte ut till stugan, man är för otålig för at kunna vänta till helgen:)
Efter dubbelkoll av alla inställningar i både bios och NIC så hittade jag en obegriplig inställning som hade med "Power management" att göra.
Detta var tydligen den felande länken då rätt MAC-adress nu visade sig i routerns IP/MAC-binding.

Med hjälp av WoL-mottagaren som FPG länkade till så kunde jag nu konstatera att paketet kom fram till remote-datorn.

Slutsats: Det finns alltför många inställningar i en dator som måste vara rätt för att det ska fungera. Det räcker alltså inte med att bara slå ingång WoL. Vissa av dessa inställningar är inte lätt att lista ut på förhand.

Tack vare hjälp och goda råd från er alla här på Ham.se så har jag nu en fungerande remote-mottagare.

Stort TACK! det funkar nu:D:D:D

/Micke
 
Varför kommentera ett flera månader gammalt meddelande nu !? ... Om den har NAT (vilket många har numer) så har den förmodligen någon form av inbyggd router också.

Förlåt, jag var inte medveten om att nyare modem kan ha routerfunktioner och NAT inbyggda. Det är inte den typ av nätverk som jag har arbetat med många år. Jag valde att kommentera ett äldre inlägg eftersom jag uppfattade informationen som felaktig, och eftersom jag tror att det är lättare att få saker att fungera om man har korrekt bakgrundsinformation.
 
Micke GLD skrev bl.a.

... inställningar i både bios och NIC så hittade jag en obegriplig inställning som hade med "Power management" att göra.

Nu blev jag nyfiken. Kan du, nästa gång vid stugan, vara snäll och kolla vad det var för inställning du fixade? Det låter som nåt man bör ha i bakhuvudet.

/Janne
 
Micke GLD skrev bl.a.



Nu blev jag nyfiken. Kan du, nästa gång vid stugan, vara snäll och kolla vad det var för inställning du fixade? Det låter som nåt man bör ha i bakhuvudet.

/Janne

Bättre än så.....jag har redan fotat allt:)
Jag är bara så trög på att processa all data.

I bios är det enkelt, man aktiverar WoL.

I inställningarna för NIC/nätverkskortet finns det flera fallgropar.
Alla datorer har inte alla inställningar och dom heter lite olika saker.
Här följer en sammanställning på de funktioner som är inblandade och som måste ställas in rätt.


Under "Avancerat"-fliken kan man hitta följade inställningar.

Property.....&....Value.
Enh LAN Power Mgmt : ENABLE.
RWU Magic Pkt: ENABLE.
RWU ARP: DISABLE.
RWU Ping: DISABLE.
PME: ENABLE.
Wake on settings: Wake on magic packet.

Under fliken "Energisparfunktioner" finns följande inställningar.

Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström.
OBS! När man sätter ett kryss för denna funktion dyker nästa viktiga inställning upp.
Tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge.
Denna inställning kunde man alltså inte se utan att först ha kryssat i den förra.

/Micke
 
Arf! Det där ser ut som Window$-saker. Får försöka överföra det till sånt jag begriper (bättre).

Den där "dolda" parametern var en lurig en. Tack för info.

/Janne
 
Verkar som att 3 stängt portarna på mobilt bredband. Någon mer med 3 som kan verifiera detta. Om så är fallet är mitt remote körande över.
 
Last edited:
Verkar som att 3 stängt portarna på mobilt bredband. Någon mer med 3 som kan verifiera detta. Om så är fallet är mitt remote körande över.

- Tråkigt!

Har du talat med 3 tekn support och förklarat problemet?
 
Skall ta kontakt och lyssna av vad som hänt.
Möjligen har det blivit som hos Telenor att man kan få en annan Apn med öppna portar då mot extrabetalning.
Mitt bredband blev nog en dålig affär för 3, 149 kr för 50 GB o 64 MB/sek
 
Kanske lika bra först som sist att sätta upp en vpn server på remote qth så slipper man en massa överraskningar framöver.
 
Skall ta kontakt och lyssna av vad som hänt.
Möjligen har det blivit som hos Telenor att man kan få en annan Apn med öppna portar då mot extrabetalning.
Mitt bredband blev nog en dålig affär för 3, 149 kr för 50 GB o 64 MB/sek

Ja det avtalet är väl lite för bra för att vara sant.
Det blir intressant att höra vad du kommer fram till, hoppas problemet bara är en tillfällighet.

Jag tycks ha en stabil uppkoppling till mitt remote-qth just nu men man vet ju aldrig vad operatören tar sig till.
Svensk Infrastruktur drar nu in fiber som vi har väntat på i många år och det är väl ett bättre alternativ jämfört med 4G.
En liten nätt summa på 30000:- kommer det att kosta men då får man ju göra rotavdrag med 12000:-, jag överväger inte ens detta alternativ.

/Micke
 
Back
Top