Remotstyrning av amatörradio!

... Nån som fått Telia att funka?

Jag använder Telia, ADSL hemma och 4G med Huawei B593 router remote. Det har fungerat alldeles utmärkt. Det enda man behöver ändra i inställningarna är att aktivera DMZ på 4G-modemet och ange remoterig-enhetens dns-namn som adress. Jag använder remoterigs dynamiska dns.

73 / Göstha
 
Åh, så du fick IP-sound att fungera via 3G, har hört mycket strul med att få igenom udda portnummer genom 3G och Net1. Men det kanske går bättre så länge man håller sig inom samma operatörs mobila nät.
Verkar vara rena lotteriet vilken trafik man kan få igenom hos olika operatörer, abonnemangstyper och vad man kan få kundtjänst att öppna. Typiska problem när man försöker nå mobil enhet från fast internet:
- Tjänsten publikt IP saknas.
- Det tillåts inte att anslutning utifrån etableras.
- De udda portar man behöver för IP-sound, HRD etc är spärrade.
- I synnerhet kontantkort brukar vara strypta...

Vilken operatör och typ av abonnemang har du?

- Kanske sidospår, men jag själv har Telenor 3G billigaste möjliga (inte kontantkort) och dynamisk dns, och där var det stopp för anslutning utifrån!

Men det löste sig. På Telenors tekniska support fattade man ingenting, men då min bostadsrättsförening har Bredbandsbolaget som ISP ringde jag dit och fick klockren hjälp. Vänta sa BBB supporten, och ringde upp moderbolaget Telenor och undanröjde spärren.

Sedan dess går allt bra.
 
Jag använder Telia, ADSL hemma och 4G med Huawei B593 router remote. Det har fungerat alldeles utmärkt. Det enda man behöver ändra i inställningarna är att aktivera DMZ på 4G-modemet och ange remoterig-enhetens dns-namn som adress. Jag använder remoterigs dynamiska dns.

73 / Göstha

DMZ är inte att rekommendera om man har en dator men jag vet inte vad det innebär för remoterig......
 
Nu förstår jag inte riktigt, varför skulle man inte kunna köra två Tre abonnemang mot varandra?

Säg det, det går inte. Jag har försökt få svar från 3 men inte fått det. Antar att dom tar betalt för att dom kan. Möjligheten att få fast IP fanns inte för privatpersoner från början, dom började med det för ca: 2år sedan.
 
Remoterig är ingen dator och med den vid sändaren klarar man sig utan dator där.

/ Göstha

"Måste" man han en dator ansluten till samma router/modem får man helt enkelt installera en bra
mjukvarubrandvägg i datorn.
 
Vad jag kan se så har det utkristalliserat sig tre problemområden:

1. Lokalt:
problem med portar och hur routern talar med den lokala remote utrustningen.
Löses med portforwarding, lägga lanet i DMZ med mera.

2. Nätets genomkinlighet:
Vissa leverantörer sorterar bort paket som de anser inte ska få förekomma i deras nät.
Löses genom byte av ISP eller bråk med densamma

3. Kompatibilitet:
Av okänd anledning går inte vissa ISP:ers nät att kombinera.
i 3:s fall inte ens med sig självt.
 
Äntligen har jag fått klart med remote och första qso blev med KG9N på 17 meter med 10 watt ut från mig, visserligen enbart ett 599 qso, men oavsett så var det ett bevis att jag lyckats!

Nästa steg är att se till att 3G signalen blir bättre med hjälp av en yttre antenn.

Nöjd och lycklig som sig bör!
 
Vad jag kan se så har det utkristalliserat sig tre problemområden:

1. Lokalt:
problem med portar och hur routern talar med den lokala remote utrustningen.
Löses med portforwarding, lägga lanet i DMZ med mera.

2. Nätets genomkinlighet:
Vissa leverantörer sorterar bort paket som de anser inte ska få förekomma i deras nät.
Löses genom byte av ISP eller bråk med densamma

3. Kompatibilitet:
Av okänd anledning går inte vissa ISP:ers nät att kombinera.
i 3:s fall inte ens med sig självt.

- Bra tankegång/ledning när man funderar varför det inte fungerar!
 
Äntligen har jag fått klart med remote och första qso blev med KG9N på 17 meter med 10 watt ut från mig, Nästa steg är att se till att 3G signalen blir bättre med hjälp av en yttre antenn.

- Signalstyrka.
Jag har Telenor billigast mobila 3G bredband, router Dovado Tiny och Huawei modemsticka visande ca 30% signalstyrka (vad det nu innebär). Jag kan köra radio från annorstädes medan barn/barnbarn i stugan strömmar på plats med wifi. Inga problem med 30%!
Gläds åt att kunna höra riktigt svaga stationer.
 
- Signalstyrka.
Jag har Telenor billigast mobila 3G bredband, router Dovado Tiny och Huawei modemsticka visande ca 30% signalstyrka (vad det nu innebär). Jag kan köra radio från annorstädes medan barn/barnbarn i stugan strömmar på plats med wifi. Inga problem med 30%!
Gläds åt att kunna höra riktigt svaga stationer.
Vet inte riktigt vad det beror på, gissar på något i den enskilda stationen, men jag har precis samma fenomen fast ännu lite märkligare. Kör också Telenor, fast ett företagsabb som inkluderar upp till 16 mBps, Huawei sticka och Dovado fast en större modell.

Har möjlighet att nå två olika master, den ena ger mig signalstyrka ca 35%, den andra ger mellan 48-50%. Den sistnämnda ger usel IP trafik! bryter, tappar IP-strömmen, krånglar jämt, medan den svagare masten är stabil som en klippa. Efter en miljon tvåtusen tio samtal till Telenor supporten har jag gett upp att försöka få dem att hitta något fel i deras utrustning. Kör glatt vidare och försöker rikta på den svagare masten ;)

Så signalstyrka är tydligen inte allt, i alla lägen ;)

Johan / SA3BYC
 
Kan det vara högre nyttjande grad på den strulande masten? På landet har jag oftast en
stabil 4G förbindelse med runt 40 % styrka, 2 av 5 stolpar på router/modemet.

En dag, den här sommaren, var det ett större trafikstopp på E20, med milslånga köer
som följd. Stoppet varade i flera timmar, den dagen uppträdde min förbindelse precis på
det sätt som du beskriver att den starkare masten har.

Min teori är att det vara många som desperat försökte få fram information om läget via sina
plattor, mobiler eller vad de nu hade att surfa med.

Masten står naturligtvis mellan oss och E20.
 
Last edited:
KBW de BYC

Ja delvis kan det vara nyttjandegraden på masterna som skiljer. Men jag köper inte att det är hela sanningen för båda masterna är rimligen utnyttjade till bristnings gränsen under högsäsong.

Vi märker direkt när after skin börjar sena eftermiddagen och alla börjar surfa, maila etc. det bara störtdyker ;) Men fenomenet instabil IP-trafik lever vi med hela tiden, oavsett nyttjandegrad. Hade rejäla problem i onsdags o torsdags och nu är det näst intill tomt på turister i byn, så något annat är det också.

Har jagat Dovada med blåslampa och de hävdar absolut att det inte är fel i produkten. Dom har faktiskt ställt upp en hel del för att kolla loggar, låtit mig testa ny mjukvara etc. så ingen skugga på Dovado. Gissar att det bara är att byta operatör till Telia och köpa ny router i framtiden om man vill ha det bättre ...

Förövrigt har det kommit 5-7 cm lappmögel sista 24h, är just nu -3 oC och håller på att klarna upp :)

Johan / SA3BYC
 
Man kan gissa att masterna - stationerna har olika bra förbindelser till nätet men
är det lönt att bråka? Bygg en reflektor och placera din dongel i den och rikta
dig mot den stabila masten.

Har du möjlighet att testa andra 4G-leverantörer är det ju bra. På landet är det
bara tele2 som har 4G inom räckhåll så valet där är enkelt :)

Våra lappar har inte börjat mögla än, däremot så har min granne, Herr Frost, varit
rätt aktiv under natten :)
 
Last edited:
KBW de BYC

Ja delvis kan det vara nyttjandegraden på masterna som skiljer. Men jag köper inte att det är hela sanningen för båda masterna är rimligen utnyttjade till bristnings gränsen under högsäsong.

Vi märker direkt när after skin börjar sena eftermiddagen och alla börjar surfa, maila etc. det bara störtdyker ;) Men fenomenet instabil IP-trafik lever vi med hela tiden, oavsett nyttjandegrad. Hade rejäla problem i onsdags o torsdags och nu är det näst intill tomt på turister i byn, så något annat är det också.

Har jagat Dovada med blåslampa och de hävdar absolut att det inte är fel i produkten. Dom har faktiskt ställt upp en hel del för att kolla loggar, låtit mig testa ny mjukvara etc. så ingen skugga på Dovado. Gissar att det bara är att byta operatör till Telia och köpa ny router i framtiden om man vill ha det bättre ...

Förövrigt har det kommit 5-7 cm lappmögel sista 24h, är just nu -3 oC och håller på att klarna upp :)

Johan / SA3BYC

Jag kör inte remote men tänkte ändå komma med lite info.

Vi bor på landet och har Tres 4G med över 90% signalstyrka och upplever ändå tappade paket. Oftast fungerar det okej, men utan att ha lyckats se något mönster så ökar pingtiderna dramatiskt ibland. I princip är det bara ett fåtal träd mellan mig och masten, så signalstyrkan borde inte vara felkällan. Hastigheten, när det fungerar, är mycket bra.

Min Dovado 4GR har aldrig, oavsett firmware, varit helt stabil med modem anslutet till den. Är det en sådan du har och så du har kopplat?
Nu använder jag det av Tre levererade Huaweimodemet och det är definitivt ingen höjdare det heller. Lånade ett äldre modem från ZTE som fungerade mycket bättre, då med något lägre högstahastighet men det prioriterar jag inte.

Jag tror modemet kan påverka mycket, eller tex en router om man anslutit en sådan. Den mest stabila mobila uppkopplingen jag haft var när jag hade ett "bredbandskontantkort" i en Androidtelefon som fick agera trådlös router. Låg hastighet (3-4 Mbit) men mycket stabilt.
 
Kan det vara högre nyttjande grad på den strulande masten? På landet har jag oftast en
stabil 4G förbindelse med runt 40 % styrka, 2 av 5 stolpar på router/modemet.

En dag, den här sommaren, var det ett större trafikstopp på E20, med milslånga köer
som följd. Stoppet varade i flera timmar, den dagen uppträdde min förbindelse precis på
det sätt som du beskriver att den starkare masten har.

Min teori är att det vara många som desperat försökte få fram information om läget via sina
plattor, mobiler eller vad de nu hade att surfa med.

Masten står naturligtvis mellan oss och E20.

- Nyttjandegrad.
Aha, detta var ju en infallsvinkel, KBW.
Menar du att "systemet" gör att användaren hoppar mellan olika "celler" vartefter beläggningsgrad/efterfrågan?, Och kanske delaytider uppstår? Kan det vara orsaken till "luckor"?

- Sedan undrar jag hur Johan BYC kan välja vilken mast hos Telenor han skall köra på. Är det med en smalt riktat antenn, eller vad?

- I forum Remoterig rekommenderar Micke SM2OAN att man har router med inbyggt modem. Vet inte mer, men han är erfaren.
 
Jag kör inte remote men tänkte ändå komma med lite info.

Min Dovado 4GR har aldrig, oavsett firmware, varit helt stabil med modem anslutet till den.

- Förlåt om jag klipper i din text, men vad menar du med "aldrig varit helt stabil"? Har du varit tvungen att starta om? Är modemet ett problem?
Eller vad?
På vilket sätt visar sig ditt problem?
 
- Nyttjandegrad.
Aha, detta var ju en infallsvinkel, KBW.
Menar du att "systemet" gör att användaren hoppar mellan olika "celler" vartefter beläggningsgrad/efterfrågan?, Och kanske delaytider uppstår? Kan det vara orsaken till "luckor"?

Som jag skrev så är det mer empirisk erfarenhet, vilket stämde bra överens även med
Johans egna "afterskii" erfarenheter. En vän har testat att köra mobilt med remoterigs
utrustning och det blir att ganska intressant "flutter" på signalen - så det finns nog ett
rätt avancerat system för fördelning av användare per mast och vad som händer när
antalet användare på en enskild mast når maximalt antal.


TIll mitt 4G - Tele2 Abonnemang ingick en Huawei B593 modem/router, den har
möjlighet att ansluta 2 externa antenner för att kunna förbättra förbindelsen vid
dålig signalstyrka, Antar att det finns flera liknande router/modem att "välja"
mast med extern antenn är nog inga problem.
 
Last edited:
- Förlåt om jag klipper i din text, men vad menar du med "aldrig varit helt stabil"? Har du varit tvungen att starta om? Är modemet ett problem?
Eller vad?
På vilket sätt visar sig ditt problem?
Jag, det stämmer. Har varit tvungen att starta om, t.ex. när hastigheten gått ner och pingtiderna blivit extrema eller när den "hängt" sig och inte går att komma åt. Detta gäller både för Huaweimodemet och Dovadon.
Den senare startar ibland om sig själv om det sitter modem i den, dock inte om man anslutit WAN istället för modem.
 
Jag har sett att nyare Dovadomodeller erbjuder möjlighet att köra VPN. Kan det vara ett sätt komma runt problemen med teleoperatörenas begränsningar gällande portar och access?
 
Back
Top