Rengöra järn

SM6MUY

Well-Known Member
Jag har skaffat några U-balkar till ett kommande projekt. Först skall de bearbetas lite, sen borsta bort den värsta rosten innan grundmålning men vad rengör man med nuförtiden ? Vad tar bort oljor, fett mm utan att lämna alltför mycket rester kvar ? Allt är ju så möljövänligt så man kan ju knappt göra rent en pensel längre...


1622212216205.png
 
Jag skulle nog börja med en roternade stålborste i borrmaskin eller vinkelslip.
Det ser inte ut som dina järn är galvade utan rent järn.
Med stålbrosten får man bort lös rost och med den fett färgrester etc.
Avfettning med lacknafta, och före färgen thinner.

Vill man gå längre är phosforsyra effektivt, men det ta tid och är mest för smådelar som man kan lägga i en burk, då är det helt metallerna .
Biltema har phsoforsyra medel.
Phosforsyra är smakämne i Coca Cola, men inte nog koncenrerat för att ge verkan.
Ryktet att Colan fräter sönder en tand kommer sig av kolyran, som är en svagt frätande syra. Dvs vatten plus koldioxid blir kolsyra, som är vätskan i Colan.

Sen att välja färg är nog en bra fråga.....
Grundfärg av mönja typ kanske.

SM4FPD
 
Rost på järnbalkar tar man bort med citronsyra och tapetklister :D :D :D
Tro mig det är väldigt effektivt.
Jag har köpt citronsyra i storpack.
Så blandar man citronsyra i vatten tills man har en mättad lösning.
Därefter blandar man i tapetklister så man får en lagom kladdig blandning.
Denna lösning brukar jag spara i en glasburk med lock.

Man penslar på "geggan" på sim järnbit och låter det verka en tid, kanske 30min.
Om lösningen har blivit lite väl gammal och torr kan man först spraya med vatten på ytorna som ska behandlas.

Slutligen sköljer man bort kletet med vatten.
 
Jag har några rostiga prylar som jag tänkte skicka iväg på blästring här i Stockholm eftersom
dom är knepiga att få plåtrena så man kan börja om på nytt med Biltema grundfärg det finns
grå och röd som man kan spruta på med ute förstås.

mvh sm0ydo
 
Tack för tipsen. Har vinkelslip så får putsa så gott det går. Har även en enklare bläster men det här blir för stora ytor. Citronsyra och tapetklister var nytt :p, värt att prova. Och en extra bra grundfärg är nog inte så dumt...
 
Har du hört talas om Kaustik soda eller Natrium Hydroxid NAOH det är starka grejjer det.

mvh sm0ydo
 
Imponerande ambitionsnivå och antal filmer.

Varje gång jag utfört någon (betydligt mindre omfattande) åtgärd på någon av alla bilar jag ägt
och inte efteråt behövt uppsöka en vårdcentral betraktar jag som en seger...
 
@SM6GXV : I alla glassiga youtubefilmer är sekvenserna som inkluderar vårdcentraler bortklippta.

Det verkliga livet är mer ... oklippt.

SM5OCI Per
 
Citronsyra och tapetklister funkade utmärkt ! Tack GLD. Med lite gladpack runt så blev det ännu bättre (långsammare torkning..). Nåväl lite rost kvar kanske men bra mycket bättre. Nu ligger resten av balkarna och "renas" på rost...Sen tvätt och målning :p...

1628889990610.png
1628890130592.png
 
Sandblästring kommer åt överallt och gör det rent och snyggt. Efter det brukar jag lämna mina delar till firma som varmgalvar delarna så snart som möjligt efter blästringen. Det ger ett bra långtidsskydd.

Min motorcykel (som kanske blir ihopskruvad igen en vacker dag) blästrade jag och lackade med två-komponents rostskyddsfärg för att sedan täcka med en två-komponents PU-färg vilket än så länge ser riktigt fint ut och sitter bra men det är lite andra pengar på det.
 
Japp, jag har en handbläster men det hade tagit för lång tid. Helst skall man ju ha en sluten behållare annars går det för mycket sand. Men det hade kanske gått att lämna in. Jag gjorde även ett försök med en sand-tombola (avloppsrör fastsatt på en betongblandare). Funkade bra men tog tid....
Färg blir denna:

 
Back
Top