Rengöring av vridkondensator

SM5NFT

Well-Known Member
Rengöra vridkondensator

LMO:n i min SB-102 är inte linjär. Om man justerar den mot skalan i ena bandkanten så skiljer det ca 10kHz i andra kanten, vilket är klart utanför specifikationen. Någon påstod att man ganska lätt kan komma ned under 500Hz avvikelse per 100kHz efter en justering.

Jag har läst mig till att problemet kan bero på dålig kontakt i kontaktarmen i vridkondensatorn, och att det inte är ett helt ovanligt problem.

Jag tycker att det kan vara värt ett försök att fixa till det, men hur gör man för att det skall bli bra kontakt igen? Det lär visst finnas en firma som heter Cardwell som har ett smörjmedel för detta, men jag har inte lyckats hitta det. Finns det andra metoder, eller hur gör ni?

/Arne

Last edited:
En VFO som innehåller en vridkondensator justeras genom att växelvis trimma parallellkondensatorn (ofta en liten kompressionstrimmer som sitter monterad på vridkondensatorn eller i dess närhet) och VFO-spolens induktans (vanligtvis med en trimkärna).

Om ingen detaljerad triminstruktion finns så kan trimkondensatorn ställas in så att skalan stämmer på en punkt 20% från högsta frekvens. Därefter justeras spolen så att skalan stämmer på en punkt 20% från den låga bandkanten.

Du kommer att upptäcka att trimkondensatorn och spolen återverkar men genom att metodiskt öka eller minska trimmern och efterjustera spolen så kommer VFO:n till slut att spåra, d v s stämma rimligt bra över hela skalan.

Om du vill gå vidare och finlira med spårningen så får du börja böja ut eller in sektioner av de yttersta plattorna om vridkondensatorn är av sådan typ, dvs med uppslitsade ytterplattor. Sådan trimning är krävande och man måste arbeta strikt metodiskt.

Jag tror inte att en smutsig kondensator ger upphov till just det felet du noterat men det skadar aldrig att rengöra kullagren och lägga på nytt fett. Själv brukar jag köra hårt nedsmutsade omkopplare och vridkondensatorer i ultraljudstvätten i en blandning av vatten och diskmedel som är skonsamt mot ytbehandlingen.

Vissa fetter är svårlösta och där hoppas jag någon annan kan ge bättre tips. Någon tipsade mig om fotogen eller motortvätt, men det är inget jag provat ännu.

Som fett har jag använt SKF kullagerfett LGMT 2/0.2 men det kanske finns bättre?

Kontaktblecket brukar tappa spänsten och då får man efter rengöringen försöka böja tillbaka det med en liten tunn flacktång eller ännu bättre ta loss blecket och böja det med fingrarna. Ibland går kontaktblecket inte att ta loss utan att demontera hela vridkondensatorn.

Notera att även stoppskruven med låsmuttern i axeländen måste vara rätt spänd. Ställ in för absolut glappfri gång men inte så hårt att kondensatorn går trögt.

/Bengt

Last edited:
Jag har schema men tyvärr ingen trimningsavisning till den. Heathkit var visst lite hemliga kring LMO:n eftersom de inte ville att man skulle '"pilla" på den.

Det finns mycket, ibland motsägelsefull information på internet. Fann citatet nedan på en nyhetsgrupp och det känns som beskrivningen stämmer in då även jag ibland får ett fladdrande tonläge mot en bärvåg vid frekvensändring.

När det gäller smörjmedel så har jag hittat motstridiga uppgifter om huruvida det är bra att använda kontaktolja eller inte.

Citat från rec.antiques-radio-phono:
Code:
Re: How linear are Heathkit SB series LMOs?	
Hi Chuck!!
I've fixed several of these over the years, and what I've found
is that the ground wiper on the capacitor gets dirty (see Bill Turners
response). I'll expand on what Bill said. These things tend to lose
their ground and if it's real bad, you'll get a "warble" when you tune
the radio across the band. If you partially disassemble the LMO, you
can get to the cap and clean and regrease it, and then you can get to
the adjustments inside to be able to re-linearize the thing. I've
gotten many of them to track almost as close as a Collins PTO, easily
less than 1/2 kHz off per 100 kHz. You'll find that TRW used low value
caps to pad the things and usually very little actual repair of them is
needed. FYI, you WON'T find any good info on the thing because Heath
didn't want you inside of it in the first place. Draw a schematic so
you have something to work from.

/Arne

Last edited:
För 15 år sedan så rengjorde jag min kondensator i SB-102 i kemiskt ren bensin och applicerade ett kontaktfett motsvarande CG60 och det har funkat tills nu, så jag har fått samma fel igen. Så även jag håller på och letar efter lämplig smörja som man slipper köpa 0.8 kg.
Det finns många fetter som innehåller små korn av teflon eller silikon och dessa är hopplösa att få i närheten av elektronik, nästan helt omöjligt att tvätta bort.

Antar att om man låter VFO-ratten snurra lite var dag så håller man oxiden borta.

Tack för tipsen, med både kalibrering och kontaktfett. Intressant, Leif, att du har haft samma problem och hur du löste det. Tråkigt att det har kommit tillbaka. Du kanske har försummat Heathkiten lite och då har den surnat till ;)

/Arne

Antar att om man låter VFO-ratten snurra lite var dag så håller man oxiden borta.

Tack för tipsen, med både kalibrering och kontaktfett. Intressant, Leif, att du har haft samma problem och hur du löste det. Tråkigt att det har kommit tillbaka. Du kanske har försummat Heathkiten lite och då har den surnat till ;)

/Arne

Samma fel på min SB-102. Den kräver daglig aktivitet annars beckar den ihop.

Back