Rengöring

SA5BYS

Well-Known Member
Har köpt ett begagnat nätaggregat. Någon som har tips på hur jag rengör utan att förstöra den tryckta texten på aggregatet?
 

Attachments

  • Rengöring.jpg
    Rengöring.jpg
    104,9 KB · Views: 57
Jag använder en produkt som heter "DATA-SKUM" från SPOFFICEDATA (spoffice.se) för rengöring av frontpaneler, tangentbord, datamöss mm. Det fungerar kalasbra.

/Arne
 
Räcker inte vatten med tvål eller diskmedel så är nästa steg lacknafta.
Sprit kan funka men kan i värsta fall suga ut beståndsdelar i plasten, särskilt glasklar plast som blir spröd och spricker.
Prova alltid medlet försiktigt på ett ställe där det inte kan göra skada, innan du ger dig på hela ytan.

de
FPD
 
Rengöring

Jag brukar börja med Yes och vatten på en bomullsboll. Om jag får loss delarna lägger jag dessa i blöt i en balja med varmvatten o Yes. Det löser det mesta fingersmutset.
 
En personlig favorit är möbelpolishet "Fulgentin" som funkar till det mesta. Det är också ett snällt medel som inte slipar. Har nyligen snyggat upp min gamla Hammond där det används på trä, bakelit, metall... Den ganska grisiga strömbrytarpanelen blev som ny utan att texten påverkades.

fulgentin.nu
 
Ett förvånande resultat.
Jag skulle ta bort en massa insekter på min husbil och köpte Julas "insect bort", eller "Insect remover", en handsprayflaska med geggamörja. de har två sorter och detta var den billigare typen.

Visst försvann de krockskade insekterna och fronten på bilen blev vit och fin.
Sen var det på de svarta backspeglarna av plast, jodå även där rann de små djuren bort fin, och de belv svarta och fina.

Den vita plasten som formar övergången mellan hytt och husdel, såg hemska ut, fulla av småkryp och gulnande oxiderad plast.
Prov och skiten bara rann bort, den gulnande plasten blev som ny kritvit och som ny.
Häpnadsväckande och inga som helst biverkningar.
Dvs medlet kan göra plast som ny. Plast har en förmåga att oxidera, tål ej UV ljuset och ytan blir förstörd.

Viktigt är att skölja noga.

Nu finns det förstås olika plastkvaliteter, och det kan finnas risk för biverkan, som att det blir sämre, smälter, blir fläckar eller skapar skrickor.
Ta därför detta som ett tips att på egen risk prova, testa först noga.

Medlet verkar vara någon form av alkalie, en lutlösning, känns som tvål, vilken som bekant är en bas, lut och fläsk.

Att blanda till själv av lut, natriumhydroxid, eller sk "propplösare" när det säljs i affären skulle kunna gå, med inblanding av lite YES.
Det gäller bara att få "lagom" starkt. 5- 10 g per liter kan vara ett utgångsläge.
Medel för att göra rent altangolv, som man har i högtrycksvasken är någon liknande soppa.

Men återigen ta dessa saker som tips och på egen risk.
Prova försiktigt först.

Själv gjorde jag en gång ett misstag, skulle renovera en gammal mottgare, en TRIO 9R59 den har en glasskiva som skala, liksom farmors gamla träradio. Med screentryckta skalor.
Tvätt i ljummet diskvatten behövdes tyckte jag.
Visst blev det rent, en helt blank glasskiva, alla siffror och texter bara rann av. dvs screen-trycket var vattenlösligt. Det blev ingen mottagare av denna apparat, utan reservdelar och utfyllnad i soptunnan.

YES är väl någon form av alkalie som dessutom löddrar.

de
FPD
 
T-Röd som -DYZ föreslog fungerar utmärkt om man skall ta bort "Tangentbordsplack", grått smuts från åratals knappande och vridande på tangentbord, möss, etc. Men om det gäller gamla inventarienummersetiketter o dyl. rekommenderar jag Label-Off som finns på Biltema. P/N 36-4519. Fick tipset av bekant och den är ruggigt effektiv. Den verkar sakna den blekande effekten som T-Röd ibland har på vissa plaster.
 
Back
Top