Renovera plåtradio STAR SR-550

SM4FPD

Well-Known Member
Jag har fått en sådan på arbetsbordet. Tänkte det kunde vara kul att få liv i den och avnjuta gamla tiders radio.
STAR var ett Japansk fabrikat som jag minns annonserades kraftigt av en firma Sydimport Sthlm, sent 60 tal. Annonser i Radio&Television, Teknik för alla etc. Fanns mottagare och sändare bl.a.
Mottagaren i mitt fall har 10 rör, 1,8 - 50 MHz amatörband, VFO i första mx, och tydligen en låg andra MF för att skapa bandbredder.
Vore kul att höra här om någon har erfaringar av en sådan????
Ett kopplingschema vore kul, de som jag hittat på nätet är så grovt skannade att de är oläsbara. (varför gör sig folk omaket att skanna in något till oanvändbarhet??)
Misstänker nu som första steg rörhållarna, vickade ett rör och vips började det glöda.... Så det är säkert hundra andra glappisar.
I övrigt skall den nog gå att få skapligt snygg, (läs "ren efter sanering").
Otroligt hur skitiga saker kan bli med tiden.

De
SM4FPD
 
Stort tack för schemat XUN!!!!!
Precis vad jag behövde.
Fick ljud i skrället igår.
Glapp i glöden till LF steget.
Verkar vara "olja" i alla rörsocklar.
Bara för att konstatera att allt är en enda stor glappkontakt, och att allt vekar helt söndertrimmat.
Oroligt vad primitivt amatörradiosaker var på den tiden.
Den måste ändå ha kostat en slant, kanske som en ny IC-7100.

Vore kul att höra nån mer som kört en sån??

Frågan är om det är värt att totalsanera den, eller att bara låta den vara ett prydnadsföremål. Lär behövas ett digert jobb att få rent, och får bort glappisarna.
Vi får se.

Sen står det en HQ-180 och väntar på mig, men den är i nyskick och oskrufvad.

De
SM4FPD
 
Hej gjorde några sökningar på radion på Google för att se vad det är och eventuellt någon filmsnutt
För att höra hur en sådan radio kan låta men jag hittade ingenting där ute i cyber rymden
Men jag har sett någon enstaka på tradera någon gång .

Glapp i rörsocklar låter som kina socklar är det oktal eller novalsocklar i radion
 
Hi hi SM0YDO på den tiden slutet 60 talet, var nog inte Kina i farten med tillverkning av rörhållare, då var det Japan som stod för tillverkning av "dålig kvalitet". Förmodligen går det att göra rörhållare med glappkontakt... ja som i dåtidens alla TV. Det lustiga är att alla elektronrör hr helt blåanlöpta stift, dvs rätt väl isolerande.

Ang min HQ180, vet ej vilken efterbokstav, den står rätt undangömd så jag kan inte direkt se.

SM4FPD
 
SM3CIQ, jag tittade på HQ180 idag, de är en A version. En riktigt stor klump, men i gott skick.
Skall bli spännande att någon gång uppleva den.

SM4FPD
 
Nu har hela radion fått en lacknafta tvätt med lång smal pensel, och chassiet börjar se ut som folk...
Rörhållarna har fått bli urblåsta med tryckluft och fått ett par omgångar med oxidlösande spray, liksom portar och omkopplare.
Rören är kladdiga med fastspänt damm, då jag misstänker att trycket på rören kan gå bort vid tvätt provade jag försiktigt med ett blött finger
Och mycket riktigt det vita trycket försvinner av bara vattentvätt.
Nån som har nån bra ide hur man tvättar rören utan att radera texten på dem???? Möjligen är det olika typ av färg på olika fabrikat av rör.
Nu återstår att få rent stiften på rören, kanske med glasfiberborste.

SM4FPD
 
Ställd inför samma problem vid renovering av ett Tektronix 545A Oscilloscope (ca 1962)
30+ kg innehållande 72 elektronrör... Tog jag ur rören, ett efter ett och tvättade dom
i en tvättbalja, märkte dom med sitt resp. posnummer, torkade rent chassiet
och monterade tillbaka rören i de socklar där de suttit. Tom. CRT'et åkte ut
och torkades rent men där gällde det att inte få in vatten i backelitsockeln.

Av någon outgrundlig anledning har alltid Amerikanska tillverkare typbeteckningar
av en sort som inte försvinner vid hantering och de Européiska vita lättavflagnande texter.

Att tvätta rent och diskret märka med en tuschpenna är enda möjligheten.

Ett pläteringsföretag i Göteborgstrakten använder "Yes"
diskmedel som avfettningsmedel. Miljövänligt och (faktiskt) effektivt.
 
72 rör, ja det var inte illa. Nästan som jag minns en rörbestyckad Hammondorgel jag skulle fixa en gång i tiden.
Dessa var ju mekaniska i början, men de kom en tid med rör, ett rör per tangent på manualen, har jag ett minne av.
Nättrafon var i storleksordningen 25 cm stor.... Jag avböjde att åtaga mig reparation då jag insåg att det skulle ha krävts litervis med kontaktspray, och ändå skulle det inte ha blivit bra, eller ens användbart.

Ja tydligen finns det olika schreentryck på olika fabrikat av rör.

YES är ett bra medel för att göra rent fronter och chassin på radiogrejer, ja.
Fronten på en amatörradio kan var enormt skitig. Det lacknafta inte tar försvinner fint med diskmedelslösning på en mjuk trasa.
Så det är nog bäst att använda diskmedelslösning, (YES) som första steg.
Vad är det som är så skitigt på radioapparaternas front då? Frånser vi tjära från rökning så kan man tänka sig vad som avsätter sig på radion vid nysning och hostning. Samt matkladdiga fingrar, kladd från både falukorv och chips, som även avsätter sig på rattar på radion. Jo alla rattar tas av och läggs i blöt i diskbaljan. Ovanpå finns ofta runda märken efter dricksglas. Ofta svårlösning och i vissa fall har märkena smält färgen. Måste vara starka drycker som ställts i glas ovanpå radion.....
Ofta rinner det ner i radion och avsätter sig (bränns fast) på det varma chassiet, där det blir särskilt svårlösligt.
Hur många trimkärnor man kan finna som är spräckta är en senare överraskning....
Till slut kan man njuta av en gammelradios unika sound, som man snart tröttnar på och ställer undan åbäket.
Inlindad i plast kan den står till eftervärlden som förmodligen slänger den i återvinningen.
Så är cirkeln sluten.

Es, jag har en märkpenna för bildäck som skriver med vitt, kanske den kan brukas på rören, skall kolla...

SM4FPD
 
Ett annat mycket bra rengöringsmedel om man exvis vill ha bort gamla inventarieetiketter
vars klister har "ärgat" fast i frontpaneler är Biltemas "Label-Off". (Art # 36-4519).

T-Sprit, Lacknafta osv har ofta den egenskapen att även trycket på frontpanelen
åker med trasan. Label-Off är IMO mycket effektivt och då en av ingridienserna
är Citrusbaserad luktar labbet gott när man tvättat frontpaneler.
 
Ja jag har kört Label off på min bil eftersom den har varit en firmabil och kan hålla med
Om att det är effektivt att ta bort klisterrester efter firmanamn bara spruta på en viss
Yta vänta några minuter och torka ytan så är det färdigt.

Mvh sm0ydo
 
Jo jag har testat det citronluktande medlet en gång, och det var effektivt på gammalt och nytt klister från tejp och etiketter.
T-sprit kan vara bra, men särskilt genomskinliga displayfönster tar snabbt skada av detta. Det orsakar snabbt massor av små sprickor som tyx komma från intet.
Så var väldigt försiktig med just T-sprit.
Lacknafta är ganska snällt i de allra flesta fall.

Provade den vita däckmärkningspennan, jag nämnde ovan. (BILTEMA 33-478)
Funkar fint att skriva på glas med, som då elelektronrör som saknar beteckning.
Blir ganska tjocka streck men klart och tydligt.
Försvinner med lacknafta men håller för vatten och diskmedelstvätt. Verkar oxo klara värmen från röret.

Börjar få lite ljud i den gamla STAR SR-550 nu, men allt är söndertrimmat.
Men ingen AGC, som alstras av en dubbeldiod, 6AL5, som inte verkar ge någon AGC spänning, får ersätta den med två halvledardioder.....

De
SM4FPD
 
-FPD: Behöver du en 6AL5/ECC91 till din plåtradio så säg till. Jag har några stycken.
SM0APK, Stig
 
Tack för erbjudandet Stig!!!!
Men jag satt ditt ett par kiseldioder nu och då blev det rätt ljud ljud i skrället.
Ja AGC och AM-detektorn funkar nu, liksom störningslimitern.
Vilken skrothög egentligen.... Att folk accepterade en sådan radio då på 60 talet, men den var väl billigare än DRAKE Hammarlund etc...
Nja den kommer nog inte att brukas utan ställas undan i en hög för sig damskyddat...
Kul att få liv i den i alla fall.

Lite konstigt ändå att ett så enkelt elektronrör, kan bli felaktigt, förmodligen likriktade det inte samt orsakade brus och knaster.
Inga synliga fel som sprickor i glaset etc.

SM4FPD
 
Mesta ovan känns bekant..*s*
Hittade en mottagare Yaesu FR-50B i garaget (fr 1966)
Funkade inte heller, men en urgammal kontaktspray (som också hittades i garaget) applicerades på alla potar omkopplare och rörsocklar..Plus lite rörvickande.
Så nu, fit for fight...

Visste jag hade "nåt kvar" sen anno-dazumal, blev aktuellt när man annonserade att Radio Nord skulle återuppstå, tillfälligt.
Men tyvärr, denna rig var ju enbart för amatörbanden..
 
Back
Top