Renovering av nätaggregat Icom PS-15

SM6POP

Foliehatt
Håller på att fixa till ett PS-15 från Icom och behöver byta elyten som sitter i det.
Den är på 56.000uF 25Volt men vilken rippelström skall den klara?
73 de SM6POP
 

Attachments

  • Namnlös.png
    Namnlös.png
    268,8 KB · Views: 31
vilken rippelström skall den klara?
Svårt att säga men ju mer destå bättre (dyrare)
Lite intressant att detta PSU inte har "mjukstart" med en så stor konding.
Om du bygger upp trafo och likriktare i PSU Designer II så ser du hur mycket rippleström kondingen blir utsatt för.
 
Provade att ladda ner programmet men har inte satt mig in i det än.
Hur som helst så är dyrare förstås bättre som du skriver men det skiljer väldigt mycket mellan en billig för dryga 100:- och en riktigt dyr för över 1000:- så det vore bra om någon har erfarenhet/kunskap vad man skall välja då spannet i tålighet och pris är så stort.
 
Vid 20A kontinuerlig last och med ett Cesr på 20mohm blir rippleströmmen ca 26Arms@100Hz.
Under dessa förhållanden blir dalarna i ripplespänningen ca 16V vilket kan bli lite lågt beroende på hur regulatorn är konstruerad.
Dalarna i ripplespänningen får ju inte underskrida regulatorns "drop out" spänning. Om jag då höjer transformatorspänningen för att få lite mera marginal så ökar belastningen på kondensatorn (allt enl PSUD 2)

De flesta nätaggregat är inte dimensionerade för att klara kontinuerlig drift.
Man höjer transformatorspänningen så att den kan tillåtas sjunka lite under last och under denna stund låter man kondensatorn överbelastas en hel del. Man kan inte räkna med att det sitter 1000:- kondingar i en sådan nätdel utan oftast har tillverkaren nöjt sig med "general purpose" kondingar.
 
Ok, den konding jag tittar på har en serieresistans på 11mohm så något bättre, framgår dock inte vid vilken frekvens.
Trafon och resten av kontruktionen är som den är men den kondingen jag tittar på klarar 17A i kontenuerlig rippelström så den borde fungera eller vad tror du?
Jag har en esr-mätare och en läckagetestare som visar motståndet vid DC istället men det är väl bäst att byta den då den är gammal även om jag kan mäta upp den.
 
Last edited:
Min erfarenhet, från dryga 40 års umgänge med "proffselektronik" är att billiga elektrolytkondensatorer primärt har kortare
livslängd i applikationer som har H24 driftprofil. Detta beror primärt på att uppvärmning via I^2R förluster gör att de åldras fortare
än de som har "bättre" innanmäte.

En "dyr" elektrolyt kan t.ex. vara specificerad för 12000 h livslängd vid 85 C omgivningstemperatur och nominell
rippelström, medan "billiga" kan vara specade för 2000 h under samma förhållanden.

Vi vet att Arrhenius-ekvationen

1630050695867.png

är tillämpbar på elektrolytkondensatorer, så att en ökning av drifttemperaturen med 15 C medför grovt en halvering av livslängden, så uppvärmning och i synnerhet inre uppvärmning ger en påtaglig förkortning av livslängden.
En fördubbling av rippelströmmen ger en fyrdubbling av den inre uppvärmningen.

Nu är driftprofilen hos amatörradiomateriel oftast sådan att den sällan överskrider 10-20% medelvärdesbildad över året, vilket gör att
förslitningen kommer att kunna försummas jämfört med åldringen i lagring.

En uppskattning är att 10 års amatörradiodrift motsvarar 8000 - 10000 timmars användning vilket möjligen skulle kunna slita ut en "lågpriselektrolyt" innan åldringen under lagring tagit ut sin rätt. En dyr elektrolyt kanske håller i 20 år innan någon försämring kan märkas. Lagringsegenskaperna torde ha en dominerande inverkan i båda fallen.
 

Attachments

  • 1630050646932.png
    1630050646932.png
    67,3 KB · Views: 2
Last edited:
Då blir det en sådan, skall mäta upp originalet för skoj skull får vi se vad de levererar efter 30-års i hetluften.
 
Back
Top