SM5KYH
Well-Known Member
Av den gode vännen -ZBB fick jag på vårvintern ett FL2100 som behövde vård som han sa.
Alltså ses över då det inte var i bra skick. Han hade haft det på hylla länge - så att säga OOS, inte NOS.
Jag söker tips/råd om hur pkt 6 lämpligast kan åtgärdas
Det stämde:
1 - ena röret överhettat och sprucket vid anodanslutningen och
2 - det andra separerat från sin bruna fot. Det senare kan nog gå att rädda
3 - bägge gallermotstånden brända
4 - bägge vågfällornas motstånd brända och spruckna
5 - motståndet till jord i serie med säkerhetsbrytaren på anodspänningen - den i rörens utrymme - förgasat i molekylfom
6 - omkopplardäcket som ska koppla in 100 pF padding på C1 vid 80 m nästan helt bortbränt - numera unobtanium så kom med förslag!
7 - hårt kört då primären på trafon varit kopplat för 210 volt! Tidigare ägare fick +5% anodspänning enär elnätet då troligast var 220V
Som tur var följde det med två rör 572B "Golden Dragon" NIB (nästan) vilka ni läst om på detta forum för ett år sedan
Angående just de rören så ger det här PA:t nu minst 500W på 40 - 10 m, med exakt de rör jag nyss nämnde - alltså de som ZBB fick utse spott och spe för...
15m med 40W drivning ger som synes bra med effekt, anodström 400 mA och 2,1 kV:
Vad har jag då gjort åt detta PA ?
1 - satt i de bespottade men nu bevisat felfria rören
2 - repat motståndet till säkerhetsbrytaren på anodspänningen
3 - tagit bort gallermotstånd och bias helt, direktjordat gallren
4 - Öppnat jordningen på glöden (katodernas mittuttag och lagt 100k/2w till jord för strypning då nyckling ej sker
5 - "jordat" C1 i samma punkt som gallren d.v.s. grov ledare till gallerboxen
6 - Monterat ett extra PTT-relä för ny bias via 5 seriekopplade 1N5408 samt anordnat sekvens på detta relä och S/M-relät för in/ut så att PA:t ser vettiga impedanser innan anodström släpps på
7 - modifierat kretsen för PTT-anslutning så att den nu är 12V och 3 mA att jorda för PTT
8 - Skyddsdioder och avkopplingskondingar på visarinstrumenten
9 - Kopplat om för 227 V primärmatning på trafon
10 - säkrat av högspänningen på väg till rören och då råkade jag återanvända biasmotståndet om 30 Ohm i serie.
11 - dragit igång PA:t med vridtrafo och höjt inspänningen 20 V per dygn så att filterkondensatorer formerats och glöden sakta värmt det hela
12 - kontrollerat och justerat ingångkretsarnas pi-filter för lägsta SWRin
13 - Testat mot konstlast 40---10 m med 40 W drivning. Ger minst 500W.
So far so good. Och steget verkar stabilt - jag kan inte få det att busa.
MEN jag har kvar omkopplardäcket som ska koppla in 100 pF padding på C1 vid 80 m, däcket är nästan helt bortbränt - numera unobtanium så kom med förslag!
Är det någon av er som har ett 12V-relä med ordentligt "plattavstånd" på minst 3mm så är ja intresserad. Omkopplardäcket kunde jag nämligen laga delvis men det pallar inte jobbet. Min ide är att man kan låta det styra reläström i stället för HF. Då tror jag det kan funka.
Tips nån?
/Lars SM5KYH
Alltså ses över då det inte var i bra skick. Han hade haft det på hylla länge - så att säga OOS, inte NOS.
Jag söker tips/råd om hur pkt 6 lämpligast kan åtgärdas
Det stämde:
1 - ena röret överhettat och sprucket vid anodanslutningen och
2 - det andra separerat från sin bruna fot. Det senare kan nog gå att rädda
3 - bägge gallermotstånden brända
4 - bägge vågfällornas motstånd brända och spruckna
5 - motståndet till jord i serie med säkerhetsbrytaren på anodspänningen - den i rörens utrymme - förgasat i molekylfom
6 - omkopplardäcket som ska koppla in 100 pF padding på C1 vid 80 m nästan helt bortbränt - numera unobtanium så kom med förslag!
7 - hårt kört då primären på trafon varit kopplat för 210 volt! Tidigare ägare fick +5% anodspänning enär elnätet då troligast var 220V
Som tur var följde det med två rör 572B "Golden Dragon" NIB (nästan) vilka ni läst om på detta forum för ett år sedan
Angående just de rören så ger det här PA:t nu minst 500W på 40 - 10 m, med exakt de rör jag nyss nämnde - alltså de som ZBB fick utse spott och spe för...
15m med 40W drivning ger som synes bra med effekt, anodström 400 mA och 2,1 kV:
Vad har jag då gjort åt detta PA ?
1 - satt i de bespottade men nu bevisat felfria rören
2 - repat motståndet till säkerhetsbrytaren på anodspänningen
3 - tagit bort gallermotstånd och bias helt, direktjordat gallren
4 - Öppnat jordningen på glöden (katodernas mittuttag och lagt 100k/2w till jord för strypning då nyckling ej sker
5 - "jordat" C1 i samma punkt som gallren d.v.s. grov ledare till gallerboxen
6 - Monterat ett extra PTT-relä för ny bias via 5 seriekopplade 1N5408 samt anordnat sekvens på detta relä och S/M-relät för in/ut så att PA:t ser vettiga impedanser innan anodström släpps på
7 - modifierat kretsen för PTT-anslutning så att den nu är 12V och 3 mA att jorda för PTT
8 - Skyddsdioder och avkopplingskondingar på visarinstrumenten
9 - Kopplat om för 227 V primärmatning på trafon
10 - säkrat av högspänningen på väg till rören och då råkade jag återanvända biasmotståndet om 30 Ohm i serie.
11 - dragit igång PA:t med vridtrafo och höjt inspänningen 20 V per dygn så att filterkondensatorer formerats och glöden sakta värmt det hela
12 - kontrollerat och justerat ingångkretsarnas pi-filter för lägsta SWRin
13 - Testat mot konstlast 40---10 m med 40 W drivning. Ger minst 500W.
So far so good. Och steget verkar stabilt - jag kan inte få det att busa.
MEN jag har kvar omkopplardäcket som ska koppla in 100 pF padding på C1 vid 80 m, däcket är nästan helt bortbränt - numera unobtanium så kom med förslag!
Är det någon av er som har ett 12V-relä med ordentligt "plattavstånd" på minst 3mm så är ja intresserad. Omkopplardäcket kunde jag nämligen laga delvis men det pallar inte jobbet. Min ide är att man kan låta det styra reläström i stället för HF. Då tror jag det kan funka.
Tips nån?
/Lars SM5KYH