Reparation av Anritsu MS2661C

SM0GLD

Vänsterhänt
Har en spectrumanalysator som har en trasig ingångsdämpare.
Tog kontakt med Anritsu för att få köpa den trasiga komponenten men där blev det stopp. Dom ansåg att jag inte kunde klara detta själv utan ville ta in instrumentet för reparation vilket skulle kosta ca 20000:-

Självklart kan man byta ut den trasiga komponenten, den är ju lödd.

step attenuator1_s.jpg
Så här ser stegdämparen ut.

step attenuator2_s.jpg
Om man vänder på den och skruvar bort locket så hittar man tre st dämpare varav den första, 10dB, är trasig.

step attenuator3_s.jpg
Bara att lossa skruvarna och löda loss.


Vem har tillverkat dessa dämpare, kanske kan man gå direkt till leverantören.

Tacksam för tips.

/Micke
 
DEt verkar vara tunnfilm. Substrat av aluminiumoxid med guld och något resistiv metall. Arbetade med YIG-oscillatorer på sådana substrat förr. Det var SiversIMA vet inte om de fortfarande arbetar med den tekniken.

Det kan vara Indiumlod i lödningarna.

Vad är det för fel, har substratet spruckit?

De verkar kallas "attenuators on alumina substrate" på utrikiska! Googla på bilder.

"Flange Attenuators" är ytterligare en söksträng.
 
Last edited:
Kolla om någon SMD-dämpare från Mini-Circuits får plats.
Det finns en hel serie PAT och YAT.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Utan att exakt veta hur switchningen är arrangerad, så vet jag att när det gäller HP/Agilents dämpare sitter det små gummiringar som smutsskydd för de reläpinnar som styr signalvägarna. Dessa har en tendens att "smälta" med åren, vilket gör att mekaniken inte orkar styra om signalen genom de olika dämparstegen. Byter man dessa så kan man ofta få full funktion.

Så kolla att signalvägen fungerar innan Du går på dämparen.

Funkar det inte med MC's små ytade dämpare går det att bygga dämpsats med 0402-motstånd. Jag har reparerat en analysator med den metoden, och jag fick bra noggrannhet upp till ~ 2GHz. Räcker det så är det en utväg, om än inte fullgod.
 
Tack för alla tips.

Jag kollar MiniCircuits och tar mått så jag kan bygga en ny med samma fotprint.

/Micke
 
Störttjusigt! Man blir smått lyrisk.
Fundring: Har di inte lyckats tvätta bort flussmedlet ?!?
/Janne
 
Tunnfilm är en underbar teknik. Vad är det för fel på dämparen, är det avbrott p.g.a att substratet är spräckt? Spexet går ju "bara" till 3GHz så det borde gå relativt lätt att fixa.
 
Tunnfilm är en underbar teknik. Vad är det för fel på dämparen, är det avbrott p.g.a att substratet är spräckt? Spexet går ju "bara" till 3GHz så det borde gå relativt lätt att fixa.

Första dämparen får alltid ta "smällen" om man är oförsiktig.
Den har brunnit av på alla håll.
Tur att det var dämparen som gick sönder och inte första blandaren.

Som läget är nu kan jag köra med 0dB eller -20dB ingångsdämpning.
0dB är farligt och 20dB är lite för mycket men funkar gör det.

Hittar jag inte en Mini-Circuits dämpare så får det bli vanliga smd-motstånd, dom funkar tillräckligt högt upp i frekvens.

/Micke
 
Du skulle ju alltid kunna ha en kvalitets 10dB dämpare "permanent" monterad på ingången.
 
Du skulle ju alltid kunna ha en kvalitets 10dB dämpare "permanent" monterad på ingången.

Jo det är ett bra och säkert skydd men tyvärr fungerar inte internkalibreringen om 10dB-dämparen är trasig.

/Micke
 
Nu har jag lagat min analyzator och det med orginaldelar :)

En vänlig amatör ringde. Han hade observerat min nödsituation och tipsade att jag skulle söka hjälp i Finland.
Jag följde hans råd och fick slutligen kontakt med en amatör som jobbade med dessa analysatorer.

Tack vare goda råd och det faktum att alla inblandade är radioamatörer så kunde jag få ett reserv-chip "free of charge"

Har alltså precis lött in det och allt fungerar perfekt :D

Stort Tack!

/Micke
 
Back
Top