Repeater byggd av 2 st mobilstationer?

SM2DLA

Well-Known Member
Vi funderar på att modernisera vår 2m-repeater, ett sätt är att bygga den med 2 st mobilstationer (nya köpesriggar)

Någon här på forumet som har gjort något liknade och i s f med vilka stationer? Alla mobilstationer har inte aux- eller optionkontakt, vilket kan komplicera styrning mm.

/SK2AU gm Sören
Skelleftea Amateur Radio Society
 
sk6fv i Halmstad är byggd med två stycken ic-f410, dock är det lite pilligt att löda in kablagen på kretskorten i radion, väljer du att köra med till exempel Motorola GM-340 så har du alla pinnar du behöver i tillbehörskontakten baktill på radion.
Försök inte med Yaesu FT-1900, det är närapå omöjligt att dels hitta rätt signal och sen få dit en kabel..
 
OK, tack för info!

IC-F110S är ett val, men såvitt jag förstått, så är det en äldre rig, manualen har datum 2002-2003. På Öland jobbar de med 2 st IC-2200H i ett repeaterprojekt, den stationen har ingen optionkontakt alls.

Håller på att kolla lite på Alinco DR-135, i bilen har jag en FT-7800 skall kika på den också. Polisen använder Motorola-mobilstationer i sin reläbas, tydligen en bra rig.

Kuriosa; när vi fick vårt första repeatertillstånd 1973 så fick vi signalen SK2FV. Efter nått år så kom påbudet om ett "R" som första bokstav i suffixet.
 
Några viktiga saker är att mottagaren skall ha möjligghet till smal FM, och en stabil brusspärr som man slipper upp och justera om när det blir kallt.
Sändande radio skall ha symmetrisk deviation och kunna ställas för +-2,5 kHz. Vid den smala devaition vi skall användavid 12,5 kHz kanalavstånd brukar en äldre kristallstyrd sändare bli väldigt osymetrisk, ha hög distorsion och låter då svagt och illa. det gäller att utnyttja den smala FM som numera påbjuds. Även frekvenskruvor , dvs preemphasis och deemphasis är vikiga.

Apparaternas bredbandiga oönskade brus är viktigt, men ofta finns ju bra kavitetsfilter.

Gamla amatörradiorelästationer kan ibland ha gamla kommersiella radiostationer med 50 kHz kanaldelning. Man fick ju ta vad som bjöds på den gamla tiden. Ändå var det en dyr affär att bygga en relästation för en radioklubb då.

Skall man modernisera är det bra att ha möjlighet att ställa om från 25 ner till 12,5 kHz kanalsdelning med tillhörande bandbredder.

de
SM4FPD
 
ICOM IC-F110S vore ett utmärkt val. Det finns ju en option plint på den inne i radion där man har allt man behöver. Dom har dessutom NFM = 12,5.

Vi använder två IC-F310 på våran 2 meters repeter och två IC-F410 på våran 70cm repeater i Trollhättan. Fungerar utmärkt.

Att använda vanliga amatörradio stationer i en repeater är inte att rekommendera, kommersiella stationer är att föredra.
 
Last edited:
Att använda vanliga amatörradio stationer i en repeater är inte att rekommendera, kommersiella stationer är att föredra.

Det är en sanning när det gäller gamla prylar, idag är skillnaden inte så stor, eller ens någon i många fall.
 
Det är en sanning när det gäller gamla prylar, idag är skillnaden inte så stor, eller ens någon i många fall.

Kan hända att dom är bättre idag men jag har testat med flera amatörradiostationer i stadsmiljö och dom tar emot en massa skräp som dom kommersiella stationera inte hör. Och då med en liten antenn på bilen, hur blir det inte då om man kopplar in dom på en antenn i en mast med flera närliggande sändare?

Jag har testat att lyssna Borås repeatern 12,5khz ifrån våran repeaterfrekvens en bit utanför stan. Med ICOM IC-706 och Yaesu FT-7800 dränks Borås totalt när sändaren på R6x startar men är klart läsbar på en ICOM F310 med samma antenn.

Skall man bygga en repeater som skall fugngera bra så finns det ingen anledning att snåla utan skaffa grejor som håller, kommersiella stationer är bättre och tål tuffa radiomiljöer betydligt bättre än vad en amatörradiostation gör.
 
Kan hända att dom är bättre idag men jag har testat med flera amatörradiostationer i stadsmiljö och dom tar emot en massa skräp som dom kommersiella stationera inte hör. Och då med en liten antenn på bilen, hur blir det inte då om man kopplar in dom på en antenn i en mast med flera närliggande sändare?

Jag har testat att lyssna Borås repeatern 12,5khz ifrån våran repeaterfrekvens en bit utanför stan. Med ICOM IC-706 och Yaesu FT-7800 dränks Borås totalt när sändaren på R6x startar men är klart läsbar på en ICOM F310 med samma antenn.

OK, tack för info! Just sådana här aspekter på radioutrustning är svår att få fram genom att läsa om dem. Kommersiella repeatrar har tyvärr oftast ett för högt pris för en radioklubb.

Vi har R4:an i TV-masten f. n. och är byggd av surpluskort från BHIAB, Sonab RU-16. Den klarar sig otroligt bra i den svåra miljön och ändå är brusspärren ställd på 0,6 uV om jag minns rätt. Några bilder: R4-repeatern Ã¥ter i drift!

Lutar åt 2 st IC-F110S då...
 
ICOM IC-706 och Yaesu FT-7800
Alla stationer är absolut inte bra, men att jämföra mottagarprestanda och selektivitet med fler- och duobandsstationer med singelbandsstationer blir lite väl orättvist.
 
Kändes som ett tänkbart alternativ,
numera säljer som TAIT 2000 i par för samma pris.
men har ingen koll på det fabrikatet.
De säljs via ebay.
/ Staffan

Jag har aldrig hört talas om Tait 2000, ändå har jag varit i branschen i över 40 år. En sökning på Google ger bara ett fåtal svar och nästan bara till eBay.

Utöver "refurbished" så kanske de är "renamed" också...
 
Jag har byggt en hel del från det klassiska Hamtronics (klassiskt i USA!). Jag har testat både syntes och kristall-varianterna med gott resultat.


Några för/nackdelar enligt mig:

+ Bra prestanda, utmärkt LF och Squelch karaktäristisk!
+ Möjlighet att montera i olika lådor, mångsidighet.
+ Enkelt att bygga och sammankoppla med logik.
+ Levereras med bra manualer och bygganvisningar.

- Priset, dollarn är billig, men tull och moms gör produkterna aningen dyra.
- Tyvärr tar det några veckor (3-4 veckor) att få hem grejorna.
- Svårt att hitta matchande slutsteg till deras exciters. Låg uteffekt (2-3 W).

Hamtronics, Inc. VHF & UHF Radio Equipment

Lycka till!

73 de SM6URQ, Christofer
 
Jag har aldrig hört talas om Tait 2000, ändå har jag varit i branschen i över 40 år. En sökning på Google ger bara ett fåtal svar och nästan bara till eBay.

Utöver "refurbished" så kanske de är "renamed" också...

Jag har bara 15 år i branschen och är ganska bekant med märket då jag monterat rätt många bl.a. i taxibilar. :p
Min erfarenhet av TAIT är att det är bra grejor, lite svårt att hitta programmeringsutrustning och det ställer ju till det litegranna, radiomässigt är det inte kattskit men det är heller ingen stridsvagn som Motorola.

Jag skulle rekommendera att köra på säkra kommersiella kort som ICOM eller Motorola, F110S som du nämnde ä ju inte så dumt, men vad kostar dom styck?
 
Last edited:
Jag har byggt en hel del från det klassiska Hamtronics (klassiskt i USA!). Jag har testat både syntes och kristall-varianterna med gott resultat.

Tack för info! Hamtronics namn har jag stött på men aldrig hört någon använda grejer från dem, förrän nu. Känns dock lite enklare att hålla sig i Europa...

Jag har bara 15 år i branschen och är ganska bekant med märket då jag monterat rätt många bl.a. i taxibilar. :p

OK, konstigt att man inte får någon företagsträff på "TAIT" hos Google? Är det rätt stavat eller är det en förkortning som inte används officiellt?

Jag har jobbat i lurverket med de statliga radionäten och flygplatsunderhåll och det handlade om Sonab :mad:, Storno, Ericsson, Motorola och Philips flygradio.

V g IC-F110S så ger SRS rabatt till radioklubbar som skall bygga repeater. Börjar bli lite less på att skruva i 30-40 år gammalt junk...

/Sören
 
Här kan vi se Värmlads största relästation, Sunne repeaten, på bild och med lite av tekniken: KSA Karlstad Sändareamatöreer
Klicka på "Repeater SK4AV/R"
Vi ser en bild på den gamla VHF engeeninrng repatern med filter, chassit, modifierad nätdel och sändaren är vad som återstår av originalet.
Mottagaren har fått en ICOM F-100S kommersiell station, som går i smal FM.
det ahr diskuterats komemrsiell eller Amatörradiostation här, en viktig skillnad är att de komemrsiella är optimerade på selektivitet och amatörradisotationerna på känslighet. En PRE-amp med någon fin BF transistor föregår därför F100S stationen.

På bilden ser man motsvararen UHF station som fungear som simplex UHF länk till repeatern. 433,425 MHz.

Vi ser oxo filtren 4 st riktigt feta 250 mm burkar. 4 st räcker väl trots pre-amp på den mottagarende ICOM stationen.

Tänk på att denna relästation går i en stormast!!! Där det finns ganska mycket annat i form av starka sändare.

Det går att från hemsidan ladda ner en manual på Sunnerepatern där tekniken med DTMF, CTCSS och entonssytem beskrivs.

Det har aldrig någonsin hörts ett enda ljud av icke önskade signaler.
Detta trots placeringen, i stormasten, trots att PRE-amp används etc. det har aldrig funnits önskemål om att ställa upp eller ställa ner bruspärren.

En IC-2200H skulle även funka fint och behöver då inte pre-amp.

Det finns fall där en cirkulator är nödvändig även i en amatörradiorelästation.

Framtiden är att byta även sändaren, till en ICOM, skälet är att få bättre FM, vid smal modulation. Lägre dist, mer symmetrisk modulation som bättre tar tillvara den smala deviation som gäller.

de
Roy
SM4FPD
 
Tack för info Roy och trevliga bilder från Sunnerepeatern. Vi har ju vår R4 också i stormast, vi har nog haft tur med antennplaceringen för vi har inte mycket yttre påverkan, 2 dB tror jag det var senast jag mätte.

Vi har inte tagit något beslut om inköp av ny rpt-station, vi har en del jobb nu med loppis och 50-årsfest. Skelleftea Amateur Radio Society

En cirkulator skulle säkert göra nytta, men de verkar inte vara så lätt att hitta för 2m. För 70 cm har vi flera...
 
Back
Top