Repeater för jaktradio 155MHz

Markus.Nilsson

Well-Known Member
Skulle det vara möjligt att sätta upp en repeter för 155MHz, flera av mina kompisar har jaktradios som dom använder en del, men räckvidden är inte tillräckligt bra för att alla ska kunna vara med.

Vad säger lagen, är det tillåtet?
 
Har för mig att icke tillståndspliktig komradio inte får köras med fast antenn, och med en max effekt.
Dvs bärbar radio.
En relästation är en fast station.
Att nyttja två frekvenser är nog inte så populärt bland grannjaktlagen, dvs om en relästation behöver.
Bandet är 125 kHz stort, från lägsta 155,4 till 155,525 MHz, att få till en relästtion med 125 kHz frekvensavstånd är inte lätt.
Har för mig att VACCUM i USA kunde göra duplexfilter i VHF området för full duplex, med 200 kHz dulexavstånd.
Såna filter kostar en mycket fin skjorta, 10 000 kr minst.
Återstår att använda två sajter, en för mottagaren och en för sändare, men km avstånd krävs.

Så varken tillåtet eller så vidare tekniskt möjligt.

SM4FPD
 
Förmodligen inte.
I Undantagsföreskriften finns dessa frekvenser angivna för "jaktradio":

1665837234739.png

Frekvensplanen nämner endast en-frekvens eller simplex-trafik.

Tittar man sedan i de svenska och europeiska frekvensplanerna så saknar frekvenserna "duplex-band" vilket omöjliggör laglig användning av en repeater, eftersom den opererar som en duplex-station.

Försöker man sig på att göra en repeater som använder jaktradiofrekvenserna så blir det besvärligt rent hårdvarumässigt, eftersom det största duplexavståndet endast kan vara
125 kHz, och då kommer radioprestanda att få sista ordet. En "plastradio" klarar inte sådant, inte ens en dyr.

Man skulle i och för sig kunna göra så att nerlänken är på 156,000 MHz och upplänken på
någon av jaktradiokanalerna på 155 MHz, men då uppstår problemet att hitta typgodkända handapparater med semi-duplex. Dock har jag en känsla av att de som är intresserade av sådant inte bryr sig särskilt mycket om ifall det "skulle vara lagligt".
 
En simplex-repeater vilken lagrar trafiken och sedan återutsänder den
fungerar, men kan upplevas som väldigt främmande för användaren.

För länge sedan, tidigt 80-tal, gjorde Plessey en simplex-repeater som arbetade i det taktiska VHF-bandet men som inte lagrade trafiken. Med hjälp av lite signalbehandlingsknep gick det att undvika rundgång, men installationen och inställningen blev kritisk.
 
Simplex-repeatern verkar vara en enkel lösning, hittade en kontroller för det på Amazon för 600kr :) Sedan är ju frågan om man kan göra det regelmässigt, så att man inte bryter någon lag.
 
Back
Top