Repeater RU15 - Brottby

SA0AZT

Well-Known Member
Hejsan alla glada radioamatörer!

Har nu fått upp min repeater på kanal RU15 i Brottby trakterna. Har försökt att få till alla frekvenser så det inte skall störa någon annan repeater och jag kör med -2MHz skift.

Just nu körs repeatern på en antenn pga fukt i ena antenn kabeln. Alla kablar ska dras om när snön smälter och då ska 2 antenner användas. Antennen är idag riktad mot Stockholm och fungerar därför ganska dåligt i Norrtälje.

Så om ni åker i närheten av Brottby trakterna eller upp mot Norrtälje så testa gärna repeatern.

Ev. störningar rapporteras till mig omgående så ska jag se vad jag kan göra!

Mer information finns på min hemsida:

SAØAZT - Amatörradio Operatör

73 de SA0AZT
 
Krock?

Hejsan alla glada radioamatörer!

Har nu fått upp min repeater på kanal RU15 i Brottby trakterna. Har försökt att få till alla frekvenser så det inte skall störa någon annan repeater och jag kör med -2MHz skift.

Just nu körs repeatern på en antenn pga fukt i ena antenn kabeln. Alla kablar ska dras om när snön smälter och då ska 2 antenner användas. Antennen är idag riktad mot Stockholm och fungerar därför ganska dåligt i Norrtälje.

Så om ni åker i närheten av Brottby trakterna eller upp mot Norrtälje så testa gärna repeatern.

Ev. störningar rapporteras till mig omgående så ska jag se vad jag kan göra!

Mer information finns på min hemsida:

SAØAZT - Amatörradio Operatör

73 de SA0AZT

Blir det inte krock med denna??
SK0VR/R GUSTAVSBERG JO99EH 434.9750 +1,6 1750 QRV
 
SK0VR/R kör med 434.9750 som utfrekvens men använder +1.6 och har som jag förstår det 436.5750 som infrekvens vilket gör att deras infrekvens ligger i ett "Exklusivt satellit segment" som ligger 435.000 till 438.000. Mattias lägger sig med -2.0 och har sin infrekvens på 432.975 MHz vilken är helt rätt enligt nya -2,0 anvisningarna.
Mattias tidigare repeaterförsök gjorde att han då låg med sin infrekvens på "Exklusivt satellit segment" vilket han fick väldigt mycket skit för. Nu när han gör RÄTT får han klander för att han stör en repeater som INTE ligger rätt enligt bandplanen!?
 
SK0VR/R kör med 434.9750 som utfrekvens men använder +1.6 och har som jag förstår det 436.5750 som infrekvens vilket gör att deras infrekvens ligger i ett "Exklusivt satellit segment" som ligger 435.000 till 438.000. Mattias lägger sig med -2.0 och har sin infrekvens på 432.975 MHz vilken är helt rätt enligt nya -2,0 anvisningarna.
Mattias tidigare repeaterförsök gjorde att han då låg med sin infrekvens på "Exklusivt satellit segment" vilket han fick väldigt mycket skit för. Nu när han gör RÄTT får han klander för att han stör en repeater som INTE ligger rätt enligt bandplanen!?

Sant, men det är det någon som kollat Gustavsbergs folket avsikter att byta till -2 MHz? Oavsett kommer det ju bädda för ev problem då bägge repeaters sänder på 434.975
 
Jag har försökt kontakta ägaren av den repeatern men han är ett spöke. Sen så har det inte varit några som helst aktiviteter på den repeatern på väldigt länge. Om det är så att dom planerat något så får dom höra av sig så tar vi hand om det. Jag är inte ute efter att störa någon annans repeater.

73 de SA0AZT
 
Jag har försökt kontakta ägaren av den repeatern men han är ett spöke. Sen så har det inte varit några som helst aktiviteter på den repeatern på väldigt länge. Om det är så att dom planerat något så får dom höra av sig så tar vi hand om det. Jag är inte ute efter att störa någon annans repeater.

73 de SA0AZT

Dåså

Då har du ju försökt, jag har ingen aning vem som är ansvarig för den längre

Lycka till.

Du har inte tänkt i banorna D-star repeater?
 
Gubbar är det inte läge att införa s.k. "X-kanaler" även på 70 nu? Det råder inget tvivel om att att repeaterintresset är långt störrre än tillgängliga repeaterfrekvenser. Lägger sig nån utanför bandplanen så blir det ett jävla liv. Och tänka tanken på att lägga en repeater på konventionella direktare är inte mycket populärare det...

När det gäller D-star och andra digitala nymodigheter så är det väl läge att reservera frekvensområden även för det? Här har ju vi ju faktisk en stor fördel när vi endast stjäl 6,25 KHz. Vi kan flytta oss ett snäpp tillhöger och således smälla upp 4 D-star kanaler på samma frekvensutrymme som en konventionell 25 KHz fm-kanal.

Sedan vill jag "störningsgnälla" jag också! Jag tycker Haninge ska flytta sin RU6:a till annan frekvens. Den ligger och stör i Uppsala-trakterna lite väl mycket. Påfallande ofta droppar det in "Haninge-röster" när dessa är igång samtidigt. Sannolikt så inträffar det motsatta också.
 
SM0TSC: Nej jag har inte tänkt nått på D-Star då jag inte har några som helst burkar som fungerar med d-star.

SM0VDT: Blir det inte störningar som bara den om man skulle införa X-Kanaler på 70cm repeater segment pga den smala bandbredden?

SM0VDT: Jag kör med en Radiosystem RS9044 som är moddad till 70cm amatörradio band. Sen har jag lite olika filter och antennförstärkare, resten står på min sida :)

73 de SA0AZT
 
SM0VDT: Blir det inte störningar som bara den om man skulle införa X-Kanaler på 70cm repeater segment pga den smala bandbredden?

Äh, det är väl inga större störningar att prata om på 2 meter? Fungerar det på 2 så fungerar det på 70! Det är bara ställa in på 12,5 Kc kanalavstånd med ändamålsenlig deviation. Lämpligen ser man till att kordinera platserna lite också. Man behöver ju inte göra det svårt för sig liksom...

Nu kommer såklart någon surgubbe opponera sig över att detta inte fungerar med hans gammla radio från 70-talet... Men i så fall är det hög tid för farbror att uppdatera maskinparken...;)
 
Nu är repeatern styrd av svxlink som är en linux baserad logik. Tyvärr så pajjade min sista optokopplare så kör tillsvidare med VOX styrning för RX (fortfarande med 1750, 88,5 osv).

Mer info på min hemsida.
 
Kanon att du flyttat den till en "riktig" frekvens.

Jag kan utan problem öppna den med 2 watt från FT-897:an på hemma-QTH:t, men så bor jag ju inte så långt i från heller :D

Jag får göra lite mobila experiment och se hur bra täckning den har.

Tummen upp hur som helst, jag har lagt till den på min repeaterlista också.
 
Låter perfekt! Kul kul kul!

Den gick nästan hela motorvägen från knivsta / sigtuna till rotebro (stop av test) med hyffsad mottagning. Mobilstationen körde med 50W och antenn på taket. Försvann ibland men gick nästan hela tiden att höra hela samtalet.
 
Back
Top