Repeatrar på satellitfrekvenser?

SM0YUF

Member
Jag satt och läste lite om Amatörradiosatelliter, och på www.amsat.se fick jag veta att svenska repeatrar på 70cm-bandet har positivt repeatershift.

Hur kommer det sig? Det enda jag hört är att det vid något möte någon gång, som jag inte hittat mycket information om, beslutades att repeatershiftet skulle ändras för att slippa störningar från trådlösa hörlurar och annan utrustning. Det visar sig dock att de nya repeaterinfrekvenserna, 436,200 - 436,575 MHz ligger inom 70cm-bandets exklusiva satellitsegment enligt bandplanen för IARU region 1.

Jag skulle vilja se mer information om detta, men från min oinvigda synpunkt verkar det bakvänt att skapa störningar för att slippa störningar. Detta gäller väl särskilt när konsekvenserna potentiellt kan kännas utanför Sverige -- det handlar ju om satellittrafik trots allt. Min korta sökning efter satelliter som agerar på 70cm hittade inga sateliter som ligger inom det "nya repeaterbandet", men det betyder inte att de inte finns.

Finns det mer information om detta beslut någonstans som jag kan ta del av? Jag undrar särskilt över varför störningarna inte eliminerades helt enkelt genom att växla in- och utfrekvenser -- störning på en utfrekvens är nog mindre "viktigt" än störning på en infrekvens.
 
SM0YUF said:
Jag satt och läste lite om Amatörradiosatelliter, och på www.amsat.se fick jag veta att svenska repeatrar på 70cm-bandet har positivt repeatershift.

Hur kommer det sig? Det enda jag hört är att det vid något möte någon gång, som jag inte hittat mycket information om, beslutades att repeatershiftet skulle ändras för att slippa störningar från trådlösa hörlurar och annan utrustning. Det visar sig dock att de nya repeaterinfrekvenserna, 436,200 - 436,575 MHz ligger inom 70cm-bandets exklusiva satellitsegment enligt bandplanen för IARU region 1.

Jag skulle vilja se mer information om detta, men från min oinvigda synpunkt verkar det bakvänt att skapa störningar för att slippa störningar. Detta gäller väl särskilt när konsekvenserna potentiellt kan kännas utanför Sverige -- det handlar ju om satellittrafik trots allt. Min korta sökning efter satelliter som agerar på 70cm hittade inga sateliter som ligger inom det "nya repeaterbandet", men det betyder inte att de inte finns.

Finns det mer information om detta beslut någonstans som jag kan ta del av? Jag undrar särskilt över varför störningarna inte eliminerades helt enkelt genom att växla in- och utfrekvenser -- störning på en utfrekvens är nog mindre "viktigt" än störning på en infrekvens.

Hej!

Du har i mina ögon en helt rätt inställning, tyvärr så finns det amatörer som inte ställer upp på bandplanen som är en gentlemanna överenskommelse, Jag undrar hur det blir med CW segmenten nu när Morse kunskaperna avtar? antagligen blir det samma resonemang som med satellitsegmentet att där hör vi inte så mkt i alla fall.

Som tur är så är det ett 2 mhz - repeaterskift på gång för att komma ifrån LPD utrustningen och en del aktiva ansvariga har redan löst det.

73 Concorde
 
Hej
Det har aldrig beslutats i någon bandplan att flytta upp repeaterinfrekvenserna till fyrbandet,

De som flyttat har gjort det på eget bevåg.

Det som nu beslutats för att undvika problemt är - 2 mhz skift, dock med undantag nära OZ så de hinner flytta digital trafik.

/ 73 Tommy SM6NZB.
 
SM0YUF:
"....men från min oinvigda synpunkt..."

Plusskift är väl inget nytt på 70cm repeatrarna i SM0 med omnejd, +skift har pågått i åratal. Antalet störningar relaterade till satelliter har varit (vad jag hört och läst) noll under den tiden.

Nyligen har det förekommit en störning på en 70 repeater i SM0,
den "nyheten" har kopierats ut på många olika "ham-nyhetssidor" som har ambitioner ha många nyheter att visa upp, så visst har den störningen fått publicitet även internationellt.
Det var väl inget satellit i omlopp, så problemet var mycket lokalt.

Jag vore också intresserad att höra om det verkligen har förekommit störande trafik på satelliter i omlopp, dvs. störningar från plusskiftsrepeatertrafik härstammande från SM0/SM5. Ute i Europa är störda satelliter ett problem, men kanske av andra orsaker än plusskiftsrepeatrar på 70cm.
Min tro är att den mesta oron handlar om att värna om frekvensallokeringen för satelliter,
i konkurrens med ett växande behov av en bättre repeaterfrekvensallokering - och inte så mycket pga. att sat.störningar pga. plusskiftsrepeatrar i SM är ett aktuellt problem (snarare ett aktuellt ämne att diskutera).
Dvs. de plusskiftsbyten i SM som gjorts (utan stöd av repeaterbandplan) har väl alla varit lyckade såvida att det har inte påverkat sat.trafiken och man samtidigt kunnat undvika LPD blockering.

Med en -2Mhz bandplan finns ytterligare alternativ för repeaters.

/NCL - satellit & repeateranvändare :D
 
news?

Det är väl fortfarande så att det finns 0 st. satelliter med upp eller ner länkar som berör 436.0 - 436.6MHz?

Kollar man på "what's cooking" ser man att:
den första nya satelliten som har en DL/UL nånstans mellan 436.0 - 436.6 är P3E och den planeras att skjutas upp "någongång 2005-2006".
Se tabell som visar var P3E vill allokera sina frekvenser:
http://www.amsat-dl.org/p3e/tabelle.htm . Med RUDAK menas väl en FM kanal, dock bredbandig för AFSK, och man kan undra om 150kHz verkligen går åt väl när IARU har koordinerat en P3E RUDAK kanal.

Andra nya satelliter som indikerat 436Mhz tycks lägga sig mellan 436.700-900Mhz, sen finns det väl en och annan satellitallokering som ännu inte publicerats ?. övriga satelliter lägger sig på 437Mhz.

Tycker det ser lite tunt ut med utnyttjandet av den rekommenderade satellitbandplanen,
eller ?

/Christer
 
SM0NCL said:
Det är väl fortfarande så att det finns 0 st. satelliter med upp eller ner länkar som berör 436.0 - 436.6MHz?

Kollar man på "what's cooking" ser man att:
den första nya satelliten som har en DL/UL nånstans mellan 436.0 - 436.6 är P3E och den planeras att skjutas upp "någongång 2005-2006".
Se tabell som visar var P3E vill allokera sina frekvenser:
http://www.amsat-dl.org/p3e/tabelle.htm . Med RUDAK menas väl en FM kanal, dock bredbandig för AFSK, och man kan undra om 150kHz verkligen går åt väl när IARU har koordinerat en P3E RUDAK kanal.

Andra nya satelliter som indikerat 436Mhz tycks lägga sig mellan 436.700-900Mhz, sen finns det väl en och annan satellitallokering som ännu inte publicerats ?. övriga satelliter lägger sig på 437Mhz.

Tycker det ser lite tunt ut med utnyttjandet av den rekommenderade satellitbandplanen,
eller ?

/Christer

Hej Christer!

Jag hänger inte med riktigt! försvarar du repeaterintrånget i strid med bandplanen för att du inte ser att det är någon aktivitet just nu?.

Jag vet ju att du själv är användare och du känner säkert till att det enda tekniskt intressanta för många universitet och studerande ungdomar ligger inom satellit kommunikationen (när dom berör ämnen som kan kopplas till amatörradio).

Jag tror på en framtid med en massa små cubesats där amatörradion blir en del av studenternas vardag. Det här kan om vi ha tur generera lite duktiga tekniker till hobbyn och inte bara ragga upp dom som tycker om att prata radio!.

Kampen mot den alltmer förslappade amatöradion går på alla plan, en bra start är att försvara bandplanen så att det inte i framtiden blir så att alla måste tränga ihop sig på ett minimerat satellitsegment. Nu gäller ju din argumentering bara 70cm bandet och det finns säkert intressantare band för universiteten men vill dom ha in många lyssnarrapporter så är 70cm perfekt!.

73 Håkan SM7WSJ

PS: när vi pratar satellitkommunikation så hörs allt du gör minst 300mil i alla riktningar ibland även till andra världsdelar
 
Hej,
Givetvis skall gällande bandplan följas. Det är ett litet elände att använda 434MHz repeatrar när man som jag har ett arbetsområde från Smygehuk i söder och Gävle i norr. Det finns tre typer av repeaterskift att välja på
1. Enligt bandplanen -2MHz
2. Enligt gamla bandplanen -1,6MHz
3. Enligt nån "egenkonstruerad" bandplan +1,6MHz
SSA borde på skarpen uppmana klubbarna och andra reapeteransvariga att följa den nya bandplanen med -2MHz skift.

Det finns ju olika subtoner oxo, men det ställer till betydligt mindre besvär.

Riktigt stora problem och mycket rattande på radion under körning blir det med tre olika duplexavstånd och 50 olika subtoner, detta blir 150st olika kombinationer PÅ VARJE REPEATER. Inte att undra på att mobilfarande operatörer undviker dessa,
(reapetrarna har väl fortfarande prioritet för 1. mob-mob 2.mob-fast 3.fast-fast.)eller vill reapeterägarna ha en "egen hemlig" öppning av repeatrarna för sig själva och dom närmaste. Då finns MRG att tillgå i så fall.
Subtoner är ju perfekt att använda när det blir problem med dåligt koordinerade repeatrar.
Det är faktiskt inte endast repeaterinfrekvenser som är störda av LPD, även repeaterutfrekvenser är störda eftersom LPD har sin högsta kanal 68 på 434,7500.
Det är inte jättekul att att lysna på P2 eller tvljud WFM på ex 434.7000 smalbandsfm flera timmar i sträck.
Allt detta medför att 434MHz FM används mindre än kanske många skulle vilja. Vi måste slå vakt om våra amatörradioband och använda dom så mycket som möjligt. Komersiella intressen knackar kanske ännu hårdare på dörren och vill "nypa åt sig en större kaka".

SM6MFA/Kenth
 
SM7WSJ said:
Hej Christer!

Jag hänger inte med riktigt! försvarar du repeaterintrånget i strid med bandplanen för att du inte ser att det är någon aktivitet just nu?.

Jag vet ju att du själv är användare och du känner säkert till att det enda tekniskt intressanta för många universitet och studerande ungdomar ligger inom satellit kommunikationen (när dom berör ämnen som kan kopplas till amatörradio).

Jag tror på en framtid med en massa små cubesats där amatörradion blir en del av studenternas vardag. Det här kan om vi ha tur generera lite duktiga tekniker till hobbyn och inte bara ragga upp dom som tycker om att prata radio!.

Kampen mot den alltmer förslappade amatöradion går på alla plan, en bra start är att försvara bandplanen så att det inte i framtiden blir så att alla måste tränga ihop sig på ett minimerat satellitsegment. Nu gäller ju din argumentering bara 70cm bandet och det finns säkert intressantare band för universiteten men vill dom ha in många lyssnarrapporter så är 70cm perfekt!.

73 Håkan SM7WSJ

PS: när vi pratar satellitkommunikation så hörs allt du gör minst 300mil i alla riktningar ibland även till andra världsdelar

Hej Håkan

för att bli mer konkret,
det tycks inte vara så lätt att hitta information om vilka frekvenser nya satelliter har fastställt sig att använda. Den information IARU sat.coord, amsat eller resp. sat.websida innehåller sällan de exakta frekvenserna. De digitala sats. är bättre på att ange exakta frekvensen eftersom man ofta delar samma kanal.
Mao. jag tycker det ser tunt ut med information om var man lägger sig på UHF.

och varför fråga?
söker i huvudsak info på analoga satelliter där duplexkapacitet på den egna stationen är värdfull.
Med de exakta frekvenserna kan man planera UL/DL filter i detalj.
Från det QTH som jag kör satellittrafik på behövs UHF filter pga. starka närliggande
sändare.
Visar det sig att nya sats. ligger med för stora språng mellan 436-437 måste fler filter adderas om man ska bibehålla möjligheten att köra bef. satelliter.
Som det ser ut nu verkar P3E vara först att lägga sig på en ny del av 436Mhz, dvs. en bra bit utanför kapaciteten för några av de duplexfilter jag använder.

/Christer
 
Hej å hå, nu får vi lungna oss en aning.

Jag vill först och främst understryka att SSA INTE har rätt att leka bandpolis och tillrättavisa ev repeaterägare. Detta gäller de repeaterägare som inte är medlemmar i föreningen. SSA är och kommer inte att någonsin vara en myndighet. De som nu händelsevis är medlemmar ska naturligtvis följa av IARU rekommenderad bandplan, eller rättare sagt genom att man blivit medlem i SSA så har man förbundit sig att följa denna.

+1,6 MHz "problematiken" var en nödåtgärd i storstäderna för att slippa undan LPD utrustning. Redan efter detta byte blev det en hel del gnäll, eftersom vissa repeatrar körde minus och vissa plus, ett virrvarr med andra ord. Att nu byta igen till minus 2 tror jag av många repeaterägare känns kontroversiellt. I kongl. hufvudstaden är det flesta repeatrar/ägare inte anslutna till SSA och har enligt PTS och svensk lagstiftning fullständiga rättigheter att köra med +1,6 Mc i repeaterskift, det finns inget som reglerar detta.

När det gäller utnyttjandet av spektrumet så kan man ställa sig frågande om IARUs bandplan verkligen är så bra, kanske kunde man ha satellitsegmentet på 70 som primär användargrupp och repeatrar som sekundär användargrupp, dvs så länge det inte finns några satelliter (som nu) så är det ok att ha en repeater med +1,6 Mc skift. Men så fort en satellit blir QRV tvingas repeatern maka på sin infrekvens. Bara några enkla diplomatiska funderingar. Då utnyttjas sepktrumet hela tiden. Att ha tomma tysta frekvenser är det värsta möjliga. Ett tänkbart scenario är att PTS har totalt smock fullt på sina UHF frekvenser, vilket oftast är fallet i storstäderna. PTS bestämmer att nej nu måste vi nagga lite på amatörernas 70 band. De lyssnar på övre delen av 70 där de sk satellitfrekvenserna är. Men ! Här är ju helt tyst, perfekt, och så blev amatörna av med halva 70cm bandet. Dett är inget overkligt scenario utan kan mycket väl hända.

Allt prat om att det på repeatrar finns prio. för mob-mob trafik eller mob till bas osv är borttaget sedan länge. Det finns inga regler och bestämmelser för "relä-stationer" sedan PTS avsade sig ansvaret för att koordinera dessa sedan vissa amatörer ringt och tjatat och klagat på orättvisor. Det som finns idag är 70cm bandet frekvens A-B, inget mer, sedan hur spektrumet utnyttjas får de som använder bestämma bäst de vill. Dvs de utanför SSA får köra hursomhelst under förutsättning att de naturligtvis inte stör pågående verksamhet, då kan PtS agera. Och de som är medlemmar i SSA skall följa IARUs bandplan, och rätta sig efter denna.

73 de Teemu SMØWKA
v. DLØ
 
Last edited:
SM0NCL said:
Hej Håkan

för att bli mer konkret,
det tycks inte vara så lätt att hitta information om vilka frekvenser nya satelliter har fastställt sig att använda. Den information IARU sat.coord, amsat eller resp. sat.websida innehåller sällan de exakta frekvenserna. De digitala sats. är bättre på att ange exakta frekvensen eftersom man ofta delar samma kanal.
Mao. jag tycker det ser tunt ut med information om var man lägger sig på UHF.

och varför fråga?
söker i huvudsak info på analoga satelliter där duplexkapacitet på den egna stationen är värdfull.
Med de exakta frekvenserna kan man planera UL/DL filter i detalj.
Från det QTH som jag kör satellittrafik på behövs UHF filter pga. starka närliggande
sändare.
Visar det sig att nya sats. ligger med för stora språng mellan 436-437 måste fler filter adderas om man ska bibehålla möjligheten att köra bef. satelliter.
Som det ser ut nu verkar P3E vara först att lägga sig på en ny del av 436Mhz, dvs. en bra bit utanför kapaciteten för några av de duplexfilter jag använder.

/Christer

Hej Christer!

Då hänger jag med lite bättre! jag läste rubriken om repeatrar på satellitfrekvenser och blandade in det i din fråga. Jag förstår att det ställer till problem i en störd miljö när dom utnyttjar hela segmentet.

Jag har fått tag i föreslagna kepler för P3E och i många positioner så kommer dom som kör + skift att komma in på P3E om det blir föreslagna frekvenser som gäller.

Man kan bara informera och hoppas att dom repeateransvariga visar god vilja samt flyttar ur satellitsegmentet. Nu vet jag att störningar är en del av hobbyn i och med att det inte är en skyddad tjänst men nu när det föreslagits en fin lösning med -2mhz skift så bör det ju gå att ordna?.

Något roligare! blir det den bana som föreslagits så kommer vi ha en max elevation på 75 grader samt när vi täcker hela NA så har vi en elevation på 30 grader, något att tänka på när man planerar sin array för nästa DX satellit.

73 Håkan SM7WSJ
 
Last edited:
SMØWKA said:
Dvs de utanför SSA får köra hursomhelst under förutsättning att de naturligtvis inte stör pågående verksamhet, då kan PtS agera. Och de som är medlemmar i SSA skall följa IARUs bandplan, och rätta sig efter denna.

73 de Teemu SMØWKA
v. DLØ

Representerar Du SSA som Vice DL0 i ovanstående inlägg eller är det Din personliga åsikt.

Du menar mao att går jag ur SSA igen så slipper jag att följa Bandplanen, och kan sända ex. FM på de enligt bandplanen exlusiva cw segmentet på VHF,UHF, SHF mm. så länge ingen trafik pågår där när jag tar frekvensen i anspråk?????
För det gäller väl i så fall alla band ex. 10100- 10150, 28000-28150 eller 1296.000-1296.150, är jag inte medlem i SSA är det bara att använda bandsegmentet till ex SSB eller NFM, givetvis stör jag inte pågående verksamhet där och slutar mina expriment om någon annan enl. Bandplanen föreskriven verksamhet kommer igång där, eller gäller detta bara 434MHz repeatertrafik i SM0 och SM5 regionen?

Det BORDE ligga i alla sändareamatörers intresse, oavsett medlemskap i SSA eller inte, att följa IARU's rekomenderade bandplan (eller den svenska tillämpningen av dessa). Om inte dessa följs kommer troligtvis total anarki att följa på banden.

sm6mfa/Kenth Fäger
 
Last edited:
sm6mfa said:
Representerar Du SSA som Vice DL0 i ovanstående inlägg eller är det Din personliga åsikt.

Du menar mao att går jag ur SSA igen så slipper jag att följa Bandplanen, och kan sända ex. FM på de enligt bandplanen exlusiva cw segmentet på VHF,UHF, SHF mm. så länge ingen trafik pågår där när jag tar frekvensen i anspråk?????
För det gäller väl i så fall alla band ex. 10100- 10150, 28000-28150 eller 1296.000-1296.150, är jag inte medlem i SSA är det bara att använda bandsegmentet till ex SSB eller NFM, givetvis stör jag inte pågående verksamhet där och slutar mina expriment om någon annan enl. Bandplanen föreskriven verksamhet kommer igång där, eller gäller detta bara 434MHz repeatertrafik i SM0 och SM5 regionen?

Det BORDE ligga i alla sändareamatörers intresse, oavsett medlemskap i SSA eller inte, att följa IARU's rekomenderade bandplan (eller den svenska tillämpningen av dessa). Om inte dessa följs kommer troligtvis total anarki att följa på banden.

sm6mfa/Kenth Fäger

Kenth det är ingen åsikt, varken min eller SSAs, jag har inte skrivit SSA tycker eller jag tycker utan bara konstaterat att detta är ett faktum!

I enlighet med PTSFS 2004:8 - föreskriften om undantag från tillståndsplikten för vissa radiosändare, läser vi.

Undantag från tillståndsplikten enligt 5 § 26
Frekvensband Maxeffekt
135,7–137,8 kHz 1 W
1 810–1 850 kHz 1 000 W
1 930–2 000 kHz 10 W
3 500–3 800 kHz 1 000 W
7 000–7 100 kHz 1 000 W
10 100–10 150 kHz 150 W
14 000–14 350 kHz 1 000 W
18 068–18 168 kHz 1 000 W
21 000–21 450 kHz 1 000 W
24 890–24 990 kHz 1 000 W
28 000–29 700 kHz 1 000 W
144–146 MHz 1 000 W
432–438 MHz 1 000 W
1 240–1 300 MHz 1 000 W
2 300–2 450 MHz 100 mW
5 650–5 850 MHz 1 000 W
10–10,5 GHz 1 000 W
24–24,25 GHz 1 000 W
47–47,2 GHz 1 000 W
75,5–81 GHz 1 000 W
122,25–123 GHz 1 000 W
134–141 GHz 1 000 W
241–250 GHz 1 000 W
Ovan angivna frekvensband delas eller kan komma att delas med andra
radioanvändare.
Uteffekten på amatörradiosändare skall anpassas så att den inte stör
användningen av andra radioanläggningar. Uteffekten får aldrig överstiga de
angivna effektgränserna för respektive frekvensband.
För ett amatörradiocertifikat krävs godkänt prov för amatörradiotrafik som
visar
- kunskaper i radioteknik
- kännedom om trafikmetoder
- kännedom om gällande bestämmelser
Den som använder en amatörradioanläggning skall ha en egen anropssignal.
Denna framgår av certifikatet.
Sändar- och mottagarstationens anropssignal skall användas i början och i
slutet av varje sändning. Under sändning skall anropssignalerna upprepas
med korta mellanrum.


Detta reglerar amatörradio idag. Inget mer. De som inte är med i SSA behöver endast hålla sig inom dessa ramar för att utöva sin hobby. Det är naturligtvis ur SSAs synvikel önskvärt att även sde amatörer som väljer att stå utanför SSA följer av IARU fastställda rekommendationer. Mer kan inte SSA göra än att "önska", SSA är ingen myndighet.

Genom att tillståndskravet bottagits är amatörradio numera jämställt med pr-radion, vi har den absolut lägsta prioriteten då det exempelvis gäller störningar, vi är sist!

73 de Teemu SM0WKA
v.DL0
 
SM7WSJ said:
Hej Christer!

Då hänger jag med lite bättre! jag läste rubriken om repeatrar på satellitfrekvenser och blandade in det i din fråga. Jag förstår att det ställer till problem i en störd miljö när dom utnyttjar hela segmentet.

Jag har fått tag i förslagna kepler för P3E och i många positioner så kommer dom som kör + skift att komma in på P3E om det blir föreslagna frekvenser som gäller. Man kan bara informera och hoppas att dom repeateransvariga visar god vilja samt flyttar ur satellitsegmentet. Nu vet jag att störningar är en del av hobbyn i och med att det inte är en skyddad tjänst men nu när det föreslagits en fin lösning med -2mhz skift så bör det ju gå att ordna.

Något roligare! blir det den bana som föreslagits så kommer vi ha en max elevation på 75 grader samt när vi täcker hela NA så har vi en elevation på 30 grader, något att tänka på när man planerar sin array för nästa DX satellit.

73 Håkan SM7WSJ

Låter intressant med banan,
då klarar man sig med ett kortare array på azim.rotor och en liten men fast elevation ? gäller kanske inte 1.2G UL.
LEO beteendet har ju sina nackdelar - så en DX satellit med stark eliptisk bana är verkligen önskvärt :)

Enligt det generella förslaget (det enda som jag hittat) så önskar sig P3E en digital-UL frekvens mellan 436.200-436.350, dvs. +skift på RU0-RU6. Eventuella +-skifts repeateranvändare (FM voice) kommer visserligen inte att återutsändas via P3E däremot kommer man kunna störa P3E mottagaren och försämra digitalöverföringen i UL.

/Christer
 
Back
Top