Repeter aktivitet ?

SM7HWD

Skåning
Hur är det egentligen med repeteraktiviteten ? 70 cm 2 m osv. Verkar ganska dött. Är det bara dmr som gäller och inte analogt snack? Förr om åren 70- 80 talet när jag var aktiv på repeter så va det full rulle! Man fick många trevliga QSOn!
 
Jag håller med dig. Tror att det beror på att 50 kHz kanalindelning ändrades till 25. Det var några som tyckte att kanalerna inte räckte till.
Så gick det som det gick. Ja, det var många man kunde prata med, alltid någon som "hade passning".
Men 8o och 40 meter är också glest använda numera, tycker jag. För mycket hemelektronik som orsakar lokala QRM.
 
HF hör jag en del tjatter på om än utländska, men på relästationer är det ganska tyst på analogt hör lite DMR i bland.

Har och ropar ganska ofta men aldrig svar i stortsett. Dubbelmoral med tanke på det ramaskri det var när 2m hotades.
 
I södra Sverige är det väldigt tyst på repetrarna, det var längesedan man hörde något. För cirka 10 år sedan var det däremot ganska mycket prat på dessa, jag tror att det var ett gäng som använde repetrarna ganska mycket, men när dom inte längre var aktiva så har det blivit väldigt tyst.

Jag har lyssnat lite på DMR, det är inte mycket trafik där heller, men man kan höra något enstaka QSO då och då.

En del säger att det beror på att man bytte öppningstonen på 1750Hz till CTCSS-toner, vilket gjorde många äldre radioapparater oanvändbara.
 
Last edited:
Samma hr i Värmland.
Har närmast ständig passning på 145,5000 MHz men det är kanske ett ljud där i veckan.
Relästationerna i Värmland används någon gång då och då för samband vid biltävlingar.
Efter att ha byggt och driftsatt ett antall relästationer på både VHF och UHF och med stor entusiasm drivit dessa och genom tidena kört massor av radiokontakter den vägen, så är intresset för trafiksättet lågt numera.
Kanske tekniken att bygga sådana var drivkraften för mig och sen testa. och nu vet jag hur det funkar.......
Jag kom som radioamatör efter tiden för 50 kHz kanaldelning, dvs när det skulle vara 25 kHz steg.
Än idag hör man radioamtörer som kör +-15 kHz devaitaion, men de är sällsynta.
Allt fler däremot kör någon form av extremt låg deviation +-0,5 till +-1 kHz eller så.
Skillandernna gör att det är inte är treligt att köra FM mobilt numera.
Jag minns när relästaionernna kom hur man byggde 1750 Hz generatoer till sina gamla stationer som inte hade entonsstart.
Byggbeskrivningr fanns i QTC och andra magasin.
Idag är det nog så att de flesta har köpt ny FM station de senaste 30 - 40 år sen, som har 25 och 12,5 kHz steg, samt alla sortes tonsystem.
Så att CTCSS för att köra relästationer skulle var ett problem är knappast troligt. Snarare tvärt om, det ger större möjligheter.
Däremot är halten av gummitummar numera låg.

Ja det är mycket störningar numera även vid FM körning, men fördelen är att tman kan använda tonsquelch, men det kräver kanke läsning av handboken till den nya radion som köptes för 27 år sen....

MInskat antal radioamatörer med genuint radiointresse är numera lågt.
Många har gått SK
Klubbar försvinner.
Ingen talar om hur man skall göra, hur nära miken man skall tala, eller hur man ställer in sin deviation.
En mängd av billiga kinaradio har kommit, dessa vekar sakna mikrofonförstärkare och preemphais.

SM4FPD
 
Har slutat skanna repeaterkanalerna pga alla
dessa evinnerliga databurstar. Saknar de lokala
ringarna som höll igång på mornarna på väg
till sina jobb.
//QRP
 
Norska ringar hör jag runt 3600kHz.
Ett par svenska varav en lokal ring.

Men just nu hör jag inget på HF för antennen måste sesöver.
 
Det är ingen större kontroll på deviationen på repeatrarna heller, när jag skaffade några nya burkar som skulle programmeras från datorn så körde jag uteslutande 12,5kHz på kanalerna men insåg att många av repeatrarna klipper och hackar.
 
Vad jag minns (tidigt 70-tal) är att FM-trafiken började med omtrimmade taxistationer med 50 kHz delning
innan repeatrarna slog igenom, alltså simplextrafik primärt på 145,500 och 145,700.
Ganska snart kom en IARU-R1 bandplan efter tyskt mönster där man betecknade repeaterfrekvenserna
med R

1657462235085.png
och simplexfrekvenserna med S

1657460469746.png
Denna bandplan var uppbyggd runt 25 kHz delning. Repeaterkanalerna var numrerade R1 till R9 med
25 kHz mellan. Har dock ett minne av att man i början primärt delade ut jämna nummer för att kunna hantera även 50 kHz-stationer.

Den första repeatern som jag såg på nära håll, SK4GN på R2, var en Storno-repeater från TGOJ ursprungligen byggd för 50 kHz delning, men i samband med en flyttning till ett nytt QTH 1973 eller 74 sattes ett MF-filter för 25 kHz delning i.
 
Tror att det beror på att 50 kHz kanalindelning ändrades till 25.
Vad jag minns (tidigt 70-tal) är att FM-trafiken började med omtrimmade taxistationer med 50 kHz delning innan repeatrarna slog igenom ...
... i samband med en flyttning till ett nytt QTH 1973 eller 74 sattes ett MF-filter för 25 kHz delning i.
Korrelationen mellan 25 kHz kanalindelning och minskad repeatertrafik verkar väldigt svag, om det tog 30 eller 40 år innan effekten märktes. Jag gissar att @SM7CZR inte syftar på 25 kHz utan på 12,5 kHz kanalindelning. Men jag tror inte på att 12,5 kHz kanalindelning skulle vara orsaken.

Min teori är att minskningen beror på att många nuförtiden pratar i mobiltelefon och använder sociala medier på internet istället. Eller skriver på ham.se. Det känns som att den analoga FM-repeatertrafiken i mina trakter har ökat efter introduktionen av SvxLink.

73,
Jonas SM5PHU
 
Ändrade vanor i samhället torde vara huvudorsaken till den minskade amatörradioaktiviteten, inte bara på repeatrarna.
Något hände i slutet av 80-talet/början av 90-talet vilket gjorde att amatörradion förlorade sin lockelse på ungdomarna.

1657468592176.png
(från SK2AT jubileumsbok)

och detta var t.o.m. innan sociala medier fick sina stora genomslag.

Den som känner sig ha stora behov av konsumtion av struntprat får dessa tillgodosedda med rejäl råge via t.ex. Youtube, Facebook eller Twitter utan att behöva använda det "asociala mediet" amatörradio.
Sociala medier kräver inte heller några kunskapsprov eller andra former av engagemang.
 
Tidigt 70-tal förerepeatrarna användes företrädelsevis SRA och AGA 50 kHz utrangerade Taxi- och åkeriradioapparater här i Skåne. Även Storno m fl förekom. Vi använde 145,700 MHz och aktiviteten var hög.

De flesta hade utomhusantenner så räckvidden var ganska bra.

Sen kom repeatrarna och många flyttade över dit. Utomhusantenner blev färre så direkttrafiken minskade markant.

I samband med införande av 25 kHz kanaldelning försvann en hel del amatörer som inte ville offra pengar på en ny radio och dels för att trafiken på repeatrarna börjat urarta p g a att väldigt många nya amatörer kom från 27 MHz och togmed sig sin trafikkultur till amatörbanden.

Ännu senare samma sak med 12,5 kHz kanaldelning och dödsstöten kom nog med införande av subtoner. De flesta kvarvarande med gamla stationer stängde för gott. Några få köpte nya moderna stationer men nedgången fortsatte till dagens totala nollpunkt.

Vi får försöka inse att repeatrarna inte längre fyller någon funktion och borde stängas av för gott. Idag har vi alla mobiltelefon där vi ringer i princip gratis och kan prata ifred.

Näää, det är slutkört boys. Bättre att satsa på något mer givande inom hobbyn.
 
Vi får försöka inse att repeatrarna inte längre fyller någon funktion och borde stängas av för gott
Jag är av meningen att inplaceringskostnaderna kommer att ordna till detta alldeles av sig själv.
Inte ens inplaceringar av repeatrar för "självkostnadspris" går att bära i längden för klubbar och privatpersoner
med "rimliga" budgetar.

Dagarna när mastägare och fastighetsägare av ren välvilja upplät antennplatser och elström
till amatörradiorepeatrar utan vederlag är för evigt svunna, utan det blir marknadspriser för inplaceringar som kommer att gälla framöver.
 
dödsstöten kom nog med införande av subtoner.
En betydande majoritet av alla analoga repeatrar (hundratals) på 2 m och 70 cm går fortfarande att öppna med 1750 eller bärvåg. Det är en vida spridd missuppfattning att införandet av subton har ersatt 1750. Subton är i de flesta fall ett komplement till 1750.

73,
Jonas SM5PHU
 
SVX-link verkar ha lyft aktiviteten men endast minimalt
i Göteborg med omnejd.

I landsändan där jag bor finns det definitivt fler repeatrar än användare.

Den egna FM-pytsen står oftast på 145.450 SPX som är VMG's
"chattkanal". Där är det aktivitet nu under Es-säsongen.

Annars är det i princip dött.
 
Jag saknar personligen morronpratandet i bilenpå väg till jobbet. Vi var några som hade ungefär samma tider....
Blev inte så mycket sagt egentligen men man var inte ensam :)
Nu gar jag varken jobb eller bil, några har har gått qrt för gott ... Men kul så länge det varade.
 
I QTC 1973 skrev SM6CEN detta om kanal- och repeatertrafiken, vilket är lika giltigt idag:

1657485430060.png
Utöver detta ledde FM-kanaltrafiken till att ett klientel som kom från 27 MHz hamnade på
repeatrarna. Många riktiga radioamatörer upprördes över kvalitetssänkningen,
och bl.a. ett SM7-möte krävde att SSA skulle göra något åt saken.

Det hedrar den dåvarande ordföranden SM5FA(SK) att
han stod på sig och skrev till Televerket och begärde en uppskärpning av proven så att rena
privatradioamatörer inte skulle komma ut på banden.

Man kan fundera över ifall en sådan ryggrad skulle kunna uppbringas idag...
 
Back
Top