Resonant högtalare

sm0cuh

Well-Known Member
Jag har en modern rig med digital brusreducering och många rattar. När jag lyssnar efter svaga signaler drar jag ner MF-filtret till 150Hz bandbredd och ställer Audiofiltret på Narrow. Jag drar som vanligt på mera volym eftersom signalerna är svaga. Nu uppstår ett ganska kraftigt brus, vasst och ilsket, vilket jag antar beror på den smala bandbredden. Detta tycks dock vara den optimala inställningen för att läsa svaga signaler och kanske inget ovanligt med det.
Bruset är irriterande men går det att filtrera bort?? Om jag minns rätt från skolan så går det inte att filtrera vidare utan att även signalen försvinner..
Dock - läser jag ibland om experiment med avloppsrör och dylikt monterade framför högtalaren, och som ger resonans och reducerar bruset. Lösningen känns inte särskilt vetenskaplig, så jag undrar om någon har eller har sett någon elektronisk lösning på detta.
Alla sätt att trolla bort brus har nog redan provats eftersom det är ett grundläggande problem och hinder.

Har någon testat detta eller är det hokus pokus?
Alltså - kan man filtrera bort brus med avloppsrör, så infinner sig tanken att ersätta avloppsrör med elektronik.
/OLa
 
Det går att använda ett rör framför en högtalare för att skapa ett filter men det är inget magiskt med det.
Det fungerar som vilket filter som helst, du kan likaväl använda ett filter i LF kedjan och använda en normal högtalare istället.
Däremot så kan det ge ett behagligt ljud med en högtalare och ett rör, det "ringer" inte lika mycket eftersom det antagligen inte ger ett filter med särskilt högt Q.

Bland radioamatörer verkar det som det var en vanlig lösning innan OP förstärkaren fanns på marknaden och gjorde det enkelt att bygga LF bandpass.
En vanlig liten 2 eller 3 tums högtalare och ett papprör från en hushålspappersrulle eller toarulle fixar jobbet.
Länden bestämmer resonansfrekvensen. De jag sett tillverkade var ofta avskurna med ett vinklat snitt ca 45grader, antagligen för att ge lite större omfång i passbandet.

//Harry
 
Jag har en modern rig med digital brusreducering och många rattar. När jag lyssnar efter svaga signaler drar jag ner MF-filtret till 150Hz bandbredd och ställer Audiofiltret på Narrow. Jag drar som vanligt på mera volym eftersom signalerna är svaga. Nu uppstår ett ganska kraftigt brus, vasst och ilsket, vilket jag antar beror på den smala bandbredden. Detta tycks dock vara den optimala inställningen för att läsa svaga signaler och kanske inget ovanligt med det.
Bruset är irriterande men går det att filtrera bort?? Om jag minns rätt från skolan så går det inte att filtrera vidare utan att även signalen försvinner..
Dock - läser jag ibland om experiment med avloppsrör och dylikt monterade framför högtalaren, och som ger resonans och reducerar bruset. Lösningen känns inte särskilt vetenskaplig, så jag undrar om någon har eller har sett någon elektronisk lösning på detta.
Alla sätt att trolla bort brus har nog redan provats eftersom det är ett grundläggande problem och hinder.

Har någon testat detta eller är det hokus pokus?
Alltså - kan man filtrera bort brus med avloppsrör, så infinner sig tanken att ersätta avloppsrör med elektronik.
/OLa

Om ett filter görs tillräckligt smalt så kommer det att framhäva de spektralkomponenter som finns i bruset vid mittfrekvensen
till den grad att de upplevs som mer eller mindre en kontinuerlig signal. Detta beror på "svänghjulsverkan" i filtret och är fundamentalt samt kan inte elimineras helt på något realiserbart sätt.

Det som står till buds är att använda metoder för digital brusreducering som tittar på den statistiska distributionen av signalen genom att jämföra den med en fördröjd kopia av sig själv innan den filtreras så att endast signaler som är koherenta (dvs tar upp en liten bandbredd, som en telegrafisignal) går vidare till filtreringen med smal bandbredd.

Då går det, i varje fall i teorin, att minska uppbyggnaden av bakgrundsbrusets nivå på filtrets mittfrekvens.

En annan, mycket enklare, metod är att använda en lägre mittfrekvens för signalen (200 - 300 Hz istället för 1000). För en given bandbredd så behöver man ett lägre Q i filtret när mittfrekvensen sänks (Q=fo/BW). Då minskar också upplevelsen av det "vassa bruset" genom att örats selektivitet används bättre.

Även filterkurvans form har betydelse. Om man använder en Gaussisk filterkurva så minimeras ringningseffekterna till priset av att flankerna blir mindre branta.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Känner inte igen detta riktigt.
Men saken handlar lite om vad du lyssnar i oxo.
Många riggar har en dålig inbyggd högtalare som lever ett eget liv. Dvs ger kraftiga resonanser och distorsion, som tillsammans med MF och LF filter kan ge dåliga egenskaper.
Det finns filter och filter, såväl som förr när filter var kristallfilter och LF filter som idag när filter byggs med DSP.
Ibland används DPS bara för att göra riggen billigare och för att få med de magiska tre bokstfverna DSP. Jämför med "TURBO"
Vad är det för rig du försöker köra Morse med som har DSP filter?

Har ni sett en gammal ubåtsfilm och hört ljudet av sonaren, eller pingen så vet ni vad ringning är. Där användes förmodligen smala LF filter som nästan går själv, dvs går nästan i resonans och sk ringning uppstår. Men brus?? nej....

Din förklaring med brus går för mig inte riktigt ihop med den typen av distorsion som kan förknippas med filtrets egenskaper.

de
FPD
 
Tack för intressanta svar.
Jag använder oftast hörtelefoner, dels för att slippa ekon i rummet vid QRQ och dels för att inte själv orsaka aukustisk QRM för de omusikaliska som inte uppfattar cw som vacker musik. Svaga signaler kräver samtidigt hög volym och nu kommer bruset. Efter någon timme piper det även när man gått QRT vilket kan vara en varning för begynnande tinnitus.
SM0AOM: Att sänka mittfrekvensen har jag redan gjort men kanske inte tillräckligt. Jag hör ju att bruset reduceras men har haft känslan att örat inte är optimerat för den lägre beat-frekvensen. Kanske har jag fel, skall sänka lite till.
SM4FPD: Riggen är IC-7600 som är en fantastisk rig, och bruset härrör utan tvekan från yttre källor i huset, grannar och atmosfären. Jag tvivlar inte på att allt redan gjors i ämnet men när man läser om ventrör, papprör osv infinner sig tanken att det kanske finns ytterligare något sätt att reducera bruset. När detta mål har nåtts finns säkert en ännu svagare signal osv... läs: männinskans driv att kontinuerligt förbättra fast det redan är bra?
En rekommenderad inställning för svaga cw-signaler vore intressant för min Icom, om det finns.
Ja, nästa steg blir att ge sig på antennen men det är ett annat förbättringsprojekt.

Alla förslag på ultimat brusreducering mottages tacksamt. Nu skall jag ut i garaget kapa några rör, först rakt och sedan diagonalt.
/OLa
 
Det är ju genom att minska bandbredden vi kan minska bruset.
OLa, signalen , dvs tonen från en fjärran CW-sändare som nycklar Morse är i en kvalitets DSP som IC-7600 lika stark nästan oavsett bandbredd. Man lurar örat genom att minska bandbredden, försök hålla volymen kvar på samma nivå som vid stor bandbredd.
Jag har mätt upp detta, och man lurar sig, och örat och hjärnan tror att både nyttosignalen och bruset blir vagare med smalt filter.
Ett viktigt steg är att lära sig använda måttlig ljudstyrka i öronklaffofonerna. Allt för att förhindra hörselskador och tinnitus.

Varför örat och hjärnan gör så här vet jag inte, men kanske örat är avsett att filtrera själv.
Dvs lurar lyssnare att dra upp volymen när det låter smalare.

Den som inte tror mig bör sätta en LF-voltmeter på högtalaren....

Jag lyssnar mycket med IC-756PROIII med smala filter och tycker att denna DSP som skapar dessa filter slår allt i filterväg som jag har testat genom åren. Och då har jag byggt lådvis med filer av alla slag. Mycket njutbart till och med vid 50 - 100 Hz bandbredd.

Låt även AGC i din mottagare göra jobbet att reglera lagom ljudstyrka, dvs skippa tekniken man använde med BC-348, som gick ut på att dra ner RF-gain och maxa AF-gain och reglera manuellt med RF-gain. Detta gör man inte i en IC-7600, den sköter detta jobb bättre automatiskt.
Dessutom är max AF-gain och min RF-gain helt olika på olika konstruktioner. Glöm dock inte att ställa in ganska långsam AGC. Default AGC tid i CW på IC-7600 är alltför snabb, prova med 2-6 sekunder.

Slutligen är det viktigt att anpassningen radio till lurar och öron blir rätt.
Har man för känsliga hörlurar och inga hörselskador kommer man att få använda väldigt låg AF-gain och man hör då LF-slutsets egenbrus. Eller har hörselskador som häver en viss ofördelaktig frekvens. Hörtelefoner är väldigt olika.
En tumregel är att anpassa hörtelefonerna så att man måste ha lite med AF-gain vid lurar än med högtalare. Man sitter ju rätt nära högtalarna i lurarna....

Jag minns när moderna Japanska hörlurar började komma, de var föresdda med 2 st 8 Ohm små högtalare. Man kopplade dessa direkt till mottagarens högtalarutgång, och fick sitta och pilla med volymkontrollen vid noll och hörde ändå LF-stegets brum och brus och höll på att få hörselskador. Sen kom 100 Ohm i serie med lurarna...

de
SM4FPD
 
Back
Top