Att få en av dagens ungdom, eller äldre som vill börja med radio, att bygga rörgrejer, eller att överhuvudtaget bygga en sändare som det bara går att sända bärvåg med, och Morse är nog något vi aldrig någonsin kommer att uppleva mer.
Sådana saker är helt borta ur folks medvetande.
Att längta tillbaka till det som varit och tro att någon vill göra om det, är fullständigt otänkbart.
Det bara finns inte.... och kommer aldrig igen.
Och behövs heller inte.
Kloka ord av Roy, (Jag redigerade citatet lite som förtydligande).
Vi har haft många skolkommissioner där man försökt att titta framåt, problemet är ständigt att de resonerar ungefär som "... på min tid var det ordning i skolan, så därför skall skolan vara som för 50 år sedan...". Problemet här är att vi ständigt missar anledningen till att skolan var "bra" för 50 år sedan är just att den skolan fanns i ett samhälle som oxo fanns för 50 år sedan, men som inte finns nu...
Jag brukar säga att man skall ha med sig det historiska perspektivet, men vill man utvecklas måste man våga att titta framåt. Tittar man bakåt riskerar man att gå in i många lyktstolpar. Vill man envist gå framåt men titta bakåt så funkar det om man går väldigt väldigt väldigt långsamt... vilket en del oxo gör. Jag själv håller fortfarande på och optimerar radio från 70-talet med 15 - 20 rörfunktioner, mest bara för att jag kan och för att jag slipper att löda under ett mikroskop. Men jag finner även ett nöje i att modifiera moderna digitala radioapparater, men där är utmaningen för mig att modifiera algoritmerna, så jag slipper att löda.
För oss som gillar att modifiera till gränsen för suboptimering är en sådan gränslinje hålmontering / ytmontering, ofta även sammanfallande med plåtpanel / plastpanel. Men varför inte utmana sig att passera några gränser, byta funktion på knappar och rattar genom att byta algoritmer i stället för att borra nya hål i plastpanelen...
.
Tyvärr har det blivit så att det inte kommer några efter oss som
uppskattar "boatanchors" eller "vintage test instruments".
Det gäller dock att se hur lång är tiden för att bli "Vintage", det som är vintage för oss är rimligen inte vintage för de som är 20 - 30 - 40 år yngre, de har rimligen sin tidsskala för vad som är vintage för dem, vi får titta framåt så ser vi morgondagens vintage