RF Choke, placering

SA7CNG

Well-Known Member
Efter diverse experimenterande med antenner har jag nu fått upp en "stealthantenn" på mitt hus, 0.5mm koppartråd i en ändmatad inverted V konfiguration. Antennen fungerade inte markant sämre på de övre banden än mina vertikaler, men betydligt bättre på 40/80m. Det kombinerat med "osynligheten" och avstämningsbarheten gör att jag tycker att detta är en bra kompromiss.

Ett märkligt problem som infann sig var att min radio(IC7200) stängde av sig när jag sände på full effekt, en RF-Choke lyckades bota detta problem(10varv rg58 på en FT240-43)

Frågan är, var på coaxialkabeln är det bäst att placera rf-choken? Direkt under 4:1 balunen(spänningsbalun), eller där antennsladden går in till radion? Coaxialkabeln är 10m RG58.

LW_antenna_stealth.jpg
 
Last edited:
Direkt efter balunen för att koaxen inte ska ingå i antennsystemet.
För egen del fick jag även klämma på en ferrit aldeles invid radion.
 
Intressant.. Jag gillar stealthantenner...
Hur lång antennwire har du? La du jordwirena på marken längs med busken? Ser ut att du körde en 90 graders böj till höger.
Intressant bygge.
 
4:1 spänningsbalun låter lite lågt om antennen är nära en multipel av en halvåg.
Matningsimpedansen kan då gå upp i flera kiloohm, dessutom brukar aldrig
spänningbaluner bete sig som man tänkt sig.

Någon föreslog att man i matningspunkten i har en parallelresonanskrets som
får mata den högohmiga tråden. Det verkar som du i så fall får ta fram en lösning
med ett servo som styr kondensatorn.

Dessutom, att du har RF på skärmen betyder att du antagligen har otillräcklig motvikt,
kan du utöka den - kanske t.o.m få den resonant?
 
"Någon föreslog att man i matningspunkten i har en parallelresonanskrets som
får mata den högohmiga tråden."

Se t.ex. http://www.aa5tb.com/efha.html

Själv stämmer jag av med en fjärrstyrd (reläer) L-tuner i matningspunkten. Ingen direkt balun men ferriter och upplindad coax vid atu:n samt 1 ferrit vid stationen.

/p-a
 
Själva antenntråden är runt 20m tror jag, jord trådarna går i höjd med busken(där är ett staket som tråden vilar på), mycket riktigt är där en 90graders vinkel. Jag hade tänkt att göra försök med tunnare antennwire(0.3mm) och kanske se om jag kan gräva ner några fler jordtrådar också. Erfarenhetsmässigt brukar fler jordtrådar ge bättre SWR.
 
Då är den lågohmig på 80m och högohmig på 40m och 20m.

Du behöver nog en autotuner vid mstningspunkten för att få den att fungera optimalt.
 
Jag skulle sätt en HF-spärr (RF-Choke) vid balunen och sedan minst en utefter koaxialkabeln.
Det finns lägen där man kan dra en HF-spärr i form av ferritrör, utmed koaxen och uppleva hur saker förändras.



Ett par frågor till forumet bara:
Varför heter tråd WIRE när det gäller antenner?
Det engelska ordet Wire betyder tråd, exvis ser man på avbitaren att den klarar 0,5 mm PIANOWIRE.
Ingen säger väl bogserwire.
Gäller det flertrådig heter det Stranded Wire, eller kopplingstråd: stranded hock up wire.
Kardelarna i en stranded wire kallas för strands.
På svenska: tråd helt enkelt, entrådig eller flertrådig. Flertrådig är en lina.
Det svenska vajer, (nyord) är en lina , dvs flertrådig. Vajer har inget med wire att göra.

Andra frågan: varför använder svenska radioamatörer punkt som decimal? Komma är Internationell Standard (SI) för decimal, England har i EU dispans för punkt som decimal dock. På andra sidan atlanten vet man nog inte vad SI är.

De
SM4FPD Roy
 
Wire används väll i dagligt tal på Engelska allmänt för "elkabel". Tror inte gemene man bryr sig om den är flerkardelig eller ej.

varför använder svenska radioamatörer punkt som decimal? Komma är Internationell Standard (SI) för decimal
Nja, SI godkänner både komma och punkt som decimaltecken:
http://www.bipm.org/en/CGPM/db/22/10/

Vad gäller trådantennen så får jag känslan av att något är fel i mätningen eller antennen ovan. Enligt SWR-grafen varierar SWR mellan 1:0(?!) och ungefär 1:4 som sämst. Bortsett från det udda 1:0 som är helt omöjligt, så är det snudd på omöjligt att bygga en trådantenn som har så jämn impedans över ett så stort frekvensspektrum. Hade du 1:4 balunen inkopplad när du gjorde mätningen? I så fall gör om mätningen med analysatorn inkopplad direkt på matningspunkten på antennen och sätt referensimpedansen i analysatorn till 200 ohm istället. Jag anar att balunen till stor del bara agerar konstlast, därav den väldigt plana SWR-grafen.
 
Jag har jämfört SWR-kurvan med vad min radio säger, och dom stämmer överens. Denna antennen hade jag uppe tidigare, ungefär som en Inverted L. Förmodligen är den fina SWR-kurvan på grund av förlusterna i balunen eller någon annan stans.

Longwire.jpg
 
Kan du mäta vid matningspunkten utan balun, och sedan vid matningspunkten med balun. Det skulle ge en hum om det är balun eller matarkabel (koax) som ger de stora förlusterna (som antagligen ligger i häraden 90%).
 
Balunen i sig ska ha mindre än 1dB i förlust som värst, enligt desginern http://vk6ysf.com/balun_4-1.htm men jag har inte haft möjlighet att mäta förlusterna i den.

Jag har mätt direkt på balunen, med 40cm RG58 stump(kortaste jag hittade). SWR som följer enligt mitt instrument:

80: 2.2:1
40: 4.6:1
20: 2.6:1
17: 1.97:1
15: 2.7:1
12: 2.9:1
10: 3.9:1

Resultaten när jag kopplar in anten/jordtrådarna i mätintrumentet är som följer:

80: 4.5:1
40: >10
20: 8.6:1
17: 5.5:1
15: 3.9:1
12: 5:1
10: 9.3:1

Inplottad i Excel så ser det ut så här(röd = utan balun, blå = med balun)

LW_test.jpg
 
SWR >10, vad har du för instrument att mäta med? Är det en vanlig SWR-meter eller en antennanalysator?
Hur långa är de olika "benen" på antennen?
 
Antennen ser ut som på ritningen, måtten är ungefärliga. Jag har försökt att modellera den i EZNec, men inte lyckats. Alla lägstapunkter sitter 110cm över mark.

Mätinstrumentet är en Sark100 SWR analysator

ant.jpg
Grönt = 4:1 balun, Svart = jordtrådar Röd = antenntråd
 
SA7CNG_antenna.jpg
SA7CNG_antenna_plot.jpg

Simulerad med en ideal 4:1 balun och tråd med dielektricitetskonstanten = 2,5
Är din tråd isolerad, i så fall vilken typ av isolering.
Jag tog fasta på att din antenn är 20m. Kanske är den då lite lång eftersom du har angivit 16m "spännvidd"
 
Vid en snabb simulering med 4nec2 får jag:

sa7cng-swr.png sa7cng-impedance.png

Resonansfrekvenserna stämmer ganska bra med dina mätningar, men SWR utanför resonans blir betydligt högre.
 

Attachments

  • sa7cng-impedance.png
    sa7cng-impedance.png
    34,9 KB · Views: 3
  • sa7cng-swr.png
    sa7cng-swr.png
    24,6 KB · Views: 2
Balunen blir svår att simulera.
Induktansen är ju ganska låg endast ca 3,5uH på ingången.
 
Har du möjlighet att köra analysator (+PC om den behövs) batteridrivet utan koppling till elnätet för att eliminera mätfel p.g.a. common mode strömmar?
 
För att se hur antennen beter sig så gör mätningar och simuleringar utan balun till att börja med. Koppla sedan in balunen och kolla att allt fortfarande ser ut som det borde.

Slänger med en graf med 200 ohm som referens, alltså som det borde se ut efter balunen.sa7cng-swr200.png
 
Tack för all simuleringshjälp!

Samtliga trådar i antennen och jorden är 0.5mm lackad koppartråd(sådan man lindar transformatorer med tex). Antennanalysatorn går på eget batteri och är inte ansluten till något annat. Förmodligen inverkar något på antennen, kanske metallstaketet?

Är det möjligen någon som skulle kunna simulera fram ett strålningsdiagram för antennen?
 
Back
Top