RF - delningsfilter effekt på HF-bandet

mikael.andersson

Well-Known Member
Finns det något lätt sätt att dela upp en RF-signal på HF-bandet, så att man stoppar in t.ex. 100w i ena ändan, kör 95w in i antennen och 5w till en konstlast, för att t.ex. mäta effekten. Jag vet inte riktigt vad manicken skulle kallas, så jag vet inte vad jag ska söka på. Målet är att kunna bygga en sådan.

1645014613555.png
 
Jag ställde en liknande fråga för 144 MHz i tråden https://ham.se/threads/effektdelare-med-olika-foerdelning.25781/
Jag delade och fördelade effekten med olika impedanser i parallellkopplade matningar, och fixade till resultatet till skapligt nära 50 ohm. Det finns andra lösningar i tråden men ingen bredbandig. Det kan kanske funka med spartransformator? Med kvoten 20 i effekt blir det ca 4,5 i spänningskvot. Kopplar du 95W-lasten med 50 ohm parallellt med trafon lastad med 50 ohm lastar du källan fortfarande med ca 50 ohm, parallellkopplat med 1 kohm.
Hur trafon ska vara gjord vet jag inte, men borde likna unun som diskuterats flitigt.
/Jan
 
Det enklaste är att göra en halv "Stockton coupler", alltså en strömtransformatordelen i en riktkopplare med 13 dB kopplingsfaktor, eller ett varvtalsförhållande 1:4,5 c:a. Dock kan man fråga sig varför en så fast kopplingsfaktor ska vara bra för.

Effekt mäter man enklast och bäst på milliwatt-nivåer. Ett bra riktvärde för en utkopplad spänning är 1 eller 2 V fullt utslag motsvarande 20 eller 80 mW, vilket i sin tur motsvarar en kopplingsfaktor vid 100 W fullt utslag av 37 eller 31 dB
 
Back
Top