RF störningar & antennplacering

SM7UZY

Well-Known Member
Jag och mina problem...

Pratade på 40m igår och fick bekräftat att jag har RF störningar in till radion. Det är kanske inte så konstigt med denna provisoriska antennplaceringen. Antennen är uppsatt från fönstret på övervåningen (ca 40cm från ytterväggen!) in i ett träd 22meter bort. Och bakom väggen sitter det ett jordat element.

Inte nog med det så är radion placerad drygt 3-4 meter från väggen, så typ 4 meter från antenns ände! :)

Under QSOet så provade vi att sänka effekt, men det hjälpte inte.


Efter pratstunden så kollade jag om jag kunde fixa det. Fick tips om en choke vid radion, så jag lindade 10varv, men det hjälpte inte. Satte upp en annan station med konstlast andra sidan huset som jag lyssnade via, när jag testade. Märkte att “Speech Pro” switchen i IC730 försämrar allt. Lägger jag ut en bärvåg med max mik-gain (oavsett PA-effekt) så låter det som rundgång med ett alram långt bakom! Slår jag av swichen blir det som natt och dag.. inte perfekt, men i stort sett. Problemet är att jag få knappt ut någon uteffekt. Denna stationen skall vara fult fungerande (bortsett från min 730) då den var inne för kontroll och justering hos Svebry innan jag fick tassarna över den innan.

Men jag är för nära antennen. Lägger jag ut en bärvåg och kör med handmiken som jag vrider och vänder så vid olika placeringar ökar “störningarna” i mottagaren andra sidan huset. Så sändaren får in massa effekt från antennen. Riggen var DC jordad (ej RF jordad).


Jag skall placera om allt, i två etapper. Först helt nya antennplaceringar (bifogad bild), sen skall alla stationer flyttas till annat rum, nya antennkablar etc. Men det är framtiden...

Idag, hur kan jag minska dessa RF-störningar?

Jag kommer nog inte kunna sätta upp antennen vid den nya placeringen på ett litet tag, så det är till att fixa problemet eller skippa att köra HF.


Min andra fråga är:
I den bifogade ritningen är min tänkta antennplacering. Det kommer vara ca 10 meter till grannens hus. Vad jag är rädd för.. kommer jag störa? Vad tror ni? En del av antennen kommer vara 1.7 meter från mitt hus (drygt 4meter av antennen). Men mitt mesta bekymmer är för om jag kommer störa grannen. Inga tester är gjorda, och idag stör jag ingen (är 16 meter till grannen idag, samt mycket lägre antennhöjd).. om jag inte räknar med att störa mig själv.. ;)

Är mina antennplaner helt galet för övrigt?
Första steget är bara att få igång sakerna utan att allt skall vara provisoriskt. Sen framöver kommer jag förbättra etc. Kanske slänga upp dem på taket etc.

Har funderat på en invetet V på taket i stället, men masten kommer bli 9 meter lång + (gärna) en gp på det..
Dock kommer antennen inte vara i 45 graders vinkel, utan 59 med en 10-80M eller 64 grader med en 10-180M.
 

Attachments

  • antpla.jpg
    antpla.jpg
    889 KB · Views: 31
Är det samma antenn (dipol) du har i den tillfälliga uppsättningen?
Jag ser ingen balun i ritningen. När du går över från obalanserat (koax) till balanserat (dipol) behövs en balun (även om en del hävdar att det inte behövs).
Choken bestående av ett par varv luftlindad koax ger tyvärr ingen större common-mode dämpning på de lägre frekvenserna.
Med en uppsättning av dipole som på ritningen (fast med en "riktig" balun/bra choke) så har jag mycket svårt att tro att du skulle få så bra koppling genom luften att det ställer till problem.
 
Jag tror du har problem med common mode strömmar på dina kablar.
Om du inte har en rf-strömprobe så rekommenderar jag att du bygger en sådan.
http://www.robkalmeijer.nl/techniek...ek/hambladen/radcom/1992/10/page33/index.html
Det finns flera exempel på dessa probar på nätet.

Själv har jag använt en sådan probe och adderat flera chokar på min antennkabel tills dess att jag inte kunde mäta några cm-strömmar.
Även jag har ganska litet avstånd till antennen.
 
När jag experimenterade hemma med en dåligt balanserad trådantenn fick jag RF feedback / störningar på min sänding, och ganska ofta rapporter om dålig ljudkvalite på SSB. Min lösning var att sänka effekten ,sätta ferriter på *alla* kablar till och från riggen, samt sätta min tuner så nära antennens matningspunkt som bara möjligt. Då blev det märkbart bättre. Gick nog kanske inte ut så mycket effekt i luften, det mesta fastnade nog i ferriter och matchningar :).
När jag senare bytte antenntyp till resonant loop kunde jag plocka bort alla ferriter, men lät en 1:1 balun sitta kvar ( 12 varv rg58 tätt lindat runt en toroid #31 ).

Edit: Kan denna stämma ?, med tanke på dämpningen vs antal varv ? http://www.dxsupply.com/images/2631803802graf.jpg
 
Last edited:
XHJ: Sedär! Helt rätt, det "sitter" en 1:1 balun på antennen, men hade glömt den på ritningen. Suck... Det kommer troligtvis inte vara samma antenn, även om jag tycker denna är bra. Men funderar på en annan. Den jag kör med nu är hembyggd, intrimmad. Men den sitter bara i trådarna, så den är en aning böjd.

GLD: Det är en sådär manick som jag funderade på att sådan måste finnas. Men hade ingen aning om vad den hette.. där är den! Tackar.
Och nu när du säger det.. kör ju på mina (20) år gamla kablar. Jag har glömt byta dem! Det var ju bara temporärt, sen har det inte slagit mig tanken.

CNH: Jag hade provat med ferriter, men har inga. Bara tre små som varken gör nytta eller skada. Det skall till när jag bygger om allt här. Jag provade sänka effekten till 25W PEP, men lät illa då också (dock var detta med speech pro aktiv, innan jag märkte att det blev mycket bättre utan).


Efter mitt sökande igår så stötte jag på en 66 sidor långt dokument om RFI som verkar vara matnyttig. Har dock inte läst igenom allt än... en del sidor.
http://audiosystemsgroup.com/RFI-Ham.pdf


Till att börja med genom att införa en "riktig" choke i matningspunkten på dina antenner.
Skall göras nu till helgen! :)
 
Hej
Av din beskrivning verkar det som du drabbats av störningar som kommer in via mikrofonkontakten.
Detta är (har ) varit ett väldigt vanligt problem främst på kortvågsriggar med ett kort avstånd till antennen.

Börja med att montera ferriter på mikrofonsladden, så nära riggen du kan och prova sedan om problemet minskat.

Du kan även kolla om skärmen till mikrofonen är hel vid kontakten till riggen.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Ok.. nu har jag spenderat timmar idag. :) Hade egentligen inte tid med det, men....

Någon choke har jag ännu inte satt upp, måste ner med antennen etc. Så det väntar helgen till. Men jag gjorde massa annat.

Slog ner ett provisoriskt jordspett i marken. Inget långt, är väl bara 50-60 cm, men det var det jag hade. Satte jordpunkten vid radion då jag inte har ATU, och anslöt alla andra “boxar” till den punkten. Ingen skena då det kan bli “rundgång”. Massa grundbrus försvann direkt. Så även en del av mitt RF problem.

Skruvade i sönder handmiken MH7 och kollade kablarna enligt tipsen ovan. De var hela. Men där satt en pre-amp. Det förklarar varför det är mer studs i den än med HM15.
Testade också ferriter, men ingen hjälp där.

Lekte med denna dumma speech pro, och stängde av den. Kör med den externa mixern igen och boostar upp signalen därigenom (och ingen dum speech pro), nu allt RF jordat, och jag tror det kan bli bra det här! Lyssnade med den andra stationen under mina tester, och det låter bra. Dock har jag inte gjort nån QSO än, så jag vet faktiskt inte hur det låter långväga!

Jag får inte kontakt med Winmor i alla fall. Det har jag kollat, inte med min andra station heller, så det måste vara nått med datorn (SSTV funkar inte heller, QSP31 funkar) eller är det dåliga konditioner eller nått. Skall kolla detta mer under helgen.


Sen fick jag sparken i r... och lagade min andra station, och nu när den igång också. Den som hade brum etc. Har bytt drygt 20 kondensatorer, 2 trissor och fick göra en del trimning, men nu låter den förbaskat bra igen!

Känns som man har fått en del gjort på radiosidan idag.. Imorgon skall vi fixa den där choken.
 
Nej, har ingen. Kommer bara göra en ful-choke med 20 varv/d-10 cm av rg-58 imorgon (enligt länken du skickade) för att se hur mycket det hjälper. Sen skall jag införskaffa en kärna.

Hur stor skillnad är det mellan T200-2 eller FT-240-43? De mätte på 240 kärnan, och det är ju rätt stor skillnad mellan kärna och luft.
Sen väckte det ännu mer frågor.. hur många varva skall man nu välja.. Var hisklig stor skillnad... i alla fall mellan grönt och rött, sen hur stor påverkan det har i praktiken är ju en annan sak.

11T RG58 2xFT240-52 är ju rätt trevlig, men inte vid 80m.
En 17T RG58 FT240-43 är intressant med.

Näää.. nu blev det svårt. Aja.. inget jag skall göra imorgon ändå, men..
 
Glöm dom luftlindade varianterna och T200-2, dom ger inte den effekt som behövs.
Jag använder FT140-43, har inga problem med den storleken upp till 100W.
Det är givetvis inte optimalt att använda samma ferritmaterial över alla banden men -43 har visat sig vara ett väldigt användbart "allround"-material.

1to1 choke_s.jpg
Den vänstra är 8 varv lindad med RG58 och Den högra är en FT140-43 lindad med 12 varv 3mm teflonkoax.
Som du ser så är det svårt att få på mer än 8 varv med 6mm koax.
 
Kollade skillnaden mellan 140 och 240, och det är bara storleken som skiljer dom åt om jag fattar det rätt.

Njaaa... kommer nog sikta in mig på en 140/240, och sen köra 12 varv då de banden ser bäst ut.
Så det blir tun kabel.. var köper man teflonkoax?

Kollade på LMR-100, men om man nu byter kabel så kommer man få andra värden. Är det något att hänga upp sig? Kan ju å andra sidan inte bli sämre än utan.
 
Det är den sista siffran -2 respektive -43 som anger material och därmed egenskaper. En kärna av typen -43 ger mycket mer induktans per varv, och det är vad du vill ha. Det finns flera andra egenskaper som skiljer, men det lämnas åt TS att läsa på om :)
 
Jaa.. det där med att läsa.. ju mer man läser och sätter sig in i ämnet... ju fler frågor får man! Och ju fler sidor hittar man..
Det kan aldrig vara enkelt.. 1+1=2
 
Det kan aldrig vara enkelt.. 1+1=2
Näe och är man inte helt analog så .. 1+1=1 :D.

Intressant länken , som GLD la in. Att chokar i vissa fall kan försämra dämpning av CM strömmar, och göra koaxen en ännu bättre del av antennen.
Gäller få dem att arbeta så resistivt som möjligt ( med mindre reaktiv del ), om jag förstår texten rätt.
 
Jag VET :)

Men det är så man lär sig och att det kommer nya frågor är ett bra tecken på det!

Magnetiska material och induktanser är ett snårigt kapitel inom elektroniken som de flesta skyggar lite för.
Men det går att tränga in i, åtminstone en bit, då blir val av material för chokar mycket enklare.
 
Ja snårigt, om tänker efter, så är 1+1=10. 1+1=1 går ju få till med helt analoga komponenter. Var går gränsen ? :)

Har du lyckats bygga en anti-choke ?, precis som exemplet i GLDs länk ? :eek:
 
Last edited:
Back
Top