RG-58 från Electrokit

SM5MX

Well-Known Member
I en annan tråd under "Antenner och master" rekommenderade jag nyligen RG-58 koax från Electrokit som alternativ till Kjell & Co:s lågkvalitativa koax. Bakgrunden var, att jag själv råkat köpa dålig kabel hos Kjell & Co en gång och senare istället köpte RG-58 från Electrokit som var helt OK.

I sammanhanget vill jag nämna att det - något förvirrande - finns två sorters RG-58 med samma artikelnummer i Electrokits katalog, 40110058. Alltså en billigare lågprisvariant med skärm av aluminium, som ej går att löda, samt en mer användbar, något dyrare variant med lödbar Cu-skärm. Det var således den senare som jag talade väl om.

När jag häromdagen köpte mer RG-58 med Cu-skärm från Electrokit expedierade man av misstag fel sort till mig, ett misstag man nu rättar till.

Se för säkerhets skull också själva till att ni håller tungan rätt i mun när ni väljer mellan två helt olika sorters RG-58 - men med samma artikelnummer!

73,
Rolf
SM5MX
 
Föreslå Electrokit att de lägger upp ett eget artikelnummer på kabeln med CU-skärm så blir det inte fel i fortsättningen.
 
Hej NetSurfer,

Gissar att det nya artikelnumret kom till efter dagens tfn-samtal om felexpedieringen.

F ö tycker jag att Electrokit är mkt bra, särskilt imponerad är jag av deras supersnabba orderexpediering, som normalt blir rätt!

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Från Electrokits sida skulle jag vilja ge ett litet förtydligande.

Det har hela tiden funnits två artikelnummer, 40110058 = "riktig koppar RG58" och 40111058 = "lågpris aluminium RG58". Dock skiljer det bara en siffra i artikelnumret - och det har hänt ett par gånger att någon "sömnig" medarbetare plockat fel kabel på lagret. Förmodligen har även kunder blivit förvirrade av likheten.

Vi skall se över detta och ev byta artikelnummer och lagerplats för att undvika förväxling i framtiden.

Naturligtvis rättar vi till ev felleveranser utan kostnad.

/Greger Andersson (SM7JKW)
Electrokit
 
Back
Top