Rigol DS1104Z Plus, bra eller dålig?

SM2OWW

Well-Known Member
Har länge varit i tankarna på att köpa ett oscilloskop men det har inte blivit av, till stor del för att jag inte hållit på så mycket med laborationer/byggnationer/felsökning under de senaste 20 åren!!! Men nu såg jag att det var kampanjpris på Rigol DS1104Z Plus och började då fundera på om jag inte ska slå till...

Då jag inte hållit på så mycket så vet jag egentligen inte vad jag kommer att ha för behov när jag väl börjar laborera/bygga/felsöka så det blir lite som "hur långt är ett snöre".

Men om man bara ser till pris / prestanda, är det ett bra oscilloskop?


Sedan finns även https://instrumentcenter.se/sortime...cilloskop-inklusive-logikanalysprob-(rpl1116) som kan, beroende på vad man vill hålla på med, vara bra att ha till oscilloskopet.
 
Även om modellen är gammal så står sig pris/prestanda fortfarande väldigt bra.
Med den ungefärliga budgeten hade jag idag kikat på Siglent SDS1202X-E, bättre skärm och MMI i mitt tycke.
Du måste nog fundera klart på om det måste vara 4 kanaler, vilken är den högsta frekvens du vill kunna mäta på om du behöver några speciella triggerfunktioner eller avkodningsmöjligheter.
Du kan även leta begagnat, mer pang för pengarna men å andra sidan är det mest gamla grejor utan garantier.
Tänkte du ändå lägga några tusen på en funktionsgenerator kan ju detta vara ett alternativ:
Jag har ett "reseoscilloskop" Picoscope 3204D som fungerar över förväntan, när man väl vant sig vid användargränssnittet, på bänken står ett RTB2004 som jag är hemskt nöjd med.
 
Med den ungefärliga budgeten hade jag idag kikat på Siglent SDS1202X-E, bättre skärm och MMI i mitt tycke.
Vill bara förtydliga att SDS1202X-E inte går att uppgradera med 16-kanalsprob, men jag tycker såklart att du är helt rätt ute.

SDS1104X-E är en bättre motsvariget.
 
För 5 år sedan köpte jag ett Rigol 1054Z. Skulle jag köpa ett nytt idag skulle jag välja 200MHz bandbredd, dvs Siglent SDS1202X-E före 4 kanaler 100MHz. De gånger man vill spionera på en digital buss med fler än 2 ledare är för min del lätträknade och då funkar oftast en billig USB-logikanalysator bättre.
 
Det räcker med att man en gång suttit och försökt avkoda seriell kommunikation med ett gammaldags analogt minnesoscilloscope för att man skall ge upp och beställa något nytt digitalt som inte är en halv meter djupt bakom skärmen...

Jag köpte också ett Siglent för någon månad sedan.

Vi har några på jobbet ("Brandade", märkta Teledyne) som står på 24/7 och som varit igång i snart två år utan avbrott.
 
GVX, jag menade tom att nya digitala inte heller är rätt verktyg för seriekommunikation men de är ju bättre än analoga.
 
Blev en ändring av beställningen i sista stund, lade först beställning på en Siglent SDS1104 och en Siglent SDG1032, ändrade mig sedan och tog en SDS1204 istället för SDS1104.

Har precis hämtat ut prylarna, får se när jag får tid att börja använda dom...
 
Blev en ändring av beställningen i sista stund, lade först beställning på en Siglent SDS1104 och en Siglent SDG1032, ändrade mig sedan och tog en SDS1204 istället för SDS1104.

Har precis hämtat ut prylarna, får se när jag får tid att börja använda dom...
Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag måste få veta om du är nöjd eller inte. :)
 
Har tyvärr inte hunnit använda dom något, i princip inte alls... :-( Har bläddrat igenom lite i menyerna, och det enda jag egentligen provat är att jag gjorde ett litet test där jag snabbt lödde ihop ett 50 ohm Feed-Through som jag sedan provade att svepa över mha Bode-plot där instrumenten syncar ihop sig. Så någon utförlig recension kan jag tyvärr inte komma med...
 
Back
Top