riktadmottagare som säger pip eller lyser

bomull

New Member
hejsan, jag är helt nybörjare som skulle vilja göra en handhållen konstruktion som när jag ställer in den på en viss frekvens och riktar den mot källan så ska den en zumer låta eller en lysdiod lysa.. den för gärna inte vara super känslig lodrätt, men hyffsat exakt lodrätt..
användas för att kunna se att i den riktningen står en radiomast, eller i den riktningen x antal km bort finns en bil med polisradio osv... den behöver som sagt inte kunna mer än att känna av att signalen finns där...
några bra förslag hur jag bygger, altenativt vart jag får information hur jag bygger?




MVH//rasmus
 
Ganska stora krav du har rasmus.
Du behöver en radiomottagare som på flera km skall höra en radiobils sändare, och veta vilken frekvens den sänder på? Under de korta ögonblick de sänder.
Till detta behövs någon form av snabbsökande mottagare av högsta klass.
Vet du frekvensen och trafiksättet är det enklare.

Att den skall pipa eller lysa vid bärvåg är nog en baggis som vi tar sist.

En radiomast är svår att detektera, men om det sitter sändare i den, är de kanske på flera frekvenser, och ibland bredbandiga saker med digital modulation.
Du behöver då en mycket avancerad mottagare.

Det finns en frekvensräkande som heter Scoput från Optronics, i 10 kkr klassen.
Den kan göra det du menar inom vissa gränser, men knappast på dessa avstånd.
10 - 50 meter kanske, då lagrar den hittade frerkvenser, lagrar dessa och hur många ggr den varit aktiva. Denna räknare både lyser och piper om den räknar en ny frekvens i omgivningen,.
Finns i en verrsion för digital mdulation oxo.

Men sen var du ute efter riktverkan. en pejl med de data du är ute efter, kan betinga någon mille kr.
Kan du pejla med en antenn, behöver du minst det som man ser på TV som Vargpejlarna använder.

Vill du pejla kortyvåg behvver du en större lantbruksfastighet för antennsystemet.