riktadmottagare som säger pip eller lyser

bomull

New Member
hejsan, jag är helt nybörjare som skulle vilja göra en handhållen konstruktion som när jag ställer in den på en viss frekvens och riktar den mot källan så ska den en zumer låta eller en lysdiod lysa.. den för gärna inte vara super känslig lodrätt, men hyffsat exakt lodrätt..
användas för att kunna se att i den riktningen står en radiomast, eller i den riktningen x antal km bort finns en bil med polisradio osv... den behöver som sagt inte kunna mer än att känna av att signalen finns där...
några bra förslag hur jag bygger, altenativt vart jag får information hur jag bygger?




MVH//rasmus
 
Ganska stora krav du har rasmus.
Du behöver en radiomottagare som på flera km skall höra en radiobils sändare, och veta vilken frekvens den sänder på? Under de korta ögonblick de sänder.
Till detta behövs någon form av snabbsökande mottagare av högsta klass.
Vet du frekvensen och trafiksättet är det enklare.

Att den skall pipa eller lysa vid bärvåg är nog en baggis som vi tar sist.

En radiomast är svår att detektera, men om det sitter sändare i den, är de kanske på flera frekvenser, och ibland bredbandiga saker med digital modulation.
Du behöver då en mycket avancerad mottagare.

Det finns en frekvensräkande som heter Scoput från Optronics, i 10 kkr klassen.
Den kan göra det du menar inom vissa gränser, men knappast på dessa avstånd.
10 - 50 meter kanske, då lagrar den hittade frerkvenser, lagrar dessa och hur många ggr den varit aktiva. Denna räknare både lyser och piper om den räknar en ny frekvens i omgivningen,.
Finns i en verrsion för digital mdulation oxo.

Men sen var du ute efter riktverkan. en pejl med de data du är ute efter, kan betinga någon mille kr.
Kan du pejla med en antenn, behöver du minst det som man ser på TV som Vargpejlarna använder.

Vill du pejla kortyvåg behvver du en större lantbruksfastighet för antennsystemet.

En lite mer portabel riktantenn för VHF kan bestå av 15 lement på en 6 meter lång bom, att svinga medan någon sköter mottagaren.

Om du kan minska lite på kraven och specva lite mer kanske det går att ge ett bättre svar.

Frekvensområde? 1-30 MHz 30 - 300 MHz 300 - 3 GHz helst mycket mindre band

Modualtionstyp? AM SSB CW, FM FMn WFM eller digitalt och då vilken bandbredd. TETRA är digitalt som polisen har numera.

Typ av sändning som du vill pejla? Kortvarig av typ PTT ? Mobil som sänder få ggr per dygn? Basstation som sänder flera ggr per dygn?

Omgivningar? I närgheten av rundradiosändare i master är det svårt att skilja på komradio om styrkeslillanderna sär stora, och då beöver du en bra mottgare, som då blir långsam.

Skall du bygga själv måste du nog vara ganska erfaren, och begränsa kraven ganska rejält.

Kanske det är en sprektrumanalysator du skall ha, plus riktantenner?

de
Roy
SM4FPD
 
Om det skulle vara möjligt att göra en sådan anordning som vore enkel nog att bygga själv,
skulle konstruktören bli nedtrampad av div. "lösskäggsverksamheter".
Efter att ha tlillverkat och sålt några 10000-tal av dessa apparater skulle vederbörande sedan kunna se fram mot en ekonomiskt bekymmersfri framtid.

Att göra en signaldetektor eller mottagare som ens har en bråkdel av de efterfrågade egenskaperna är milt sagt besvärligt. Den ska tydligen täcka ett stort frekvensområde, och även kunna hantera stora skillnader i signalnivåer samt slutligen kunna fånga in signaler från sändare som sänder ganska sällan.

Dessa krav är dessvärre motstridiga, ett stort frekvensområde för samtidig passning gör att man blir tvungen att göra avkall på hur svaga eller starka signaler som kan hanteras, och om man vill ha möjlighet att hitta korta sändningar med stora mellanrum blir man tvungen att göra avkall på det frekvensområde som man kan observera i en apparat.

Som Roy skriver finns det en del "knepbetonade" lösningar på problemet, frekvensräknaren "Optoelectronics Scout" kan samla in sändningsfrekvenserna på starka och relativt närbelägna sändare som sänder en i taget, och en besläktad anordning, den bredbandsmottagare som Racal utvecklade på 70-talet som modulationsmätare, kan göra motsvarande insats på något svagare signaler.

I arsenalerna hos stormakternas hemliga verksamheter finns det apparatur som tillsammans kan göra en ganska stor del av det efterfrågade, men någon "svart låda" som innehåller alla funktionerna känner jag inte till.
En bredbandig spektrumanalysator kommer en bit på vägen, men lider av problemet att den riskerar att "missa" kortvariga sändningar.

Som ett exempel på svårigheterna att göra system som klarar av ens något i närheten så krävs det ett ganska stort antal bredbandiga mottagare i parallell för att kunna upptäcka och demodulera signaler med den styrkeskillnad eller dynamik som är typisk för VHF/UHF-området. Bara en sådan mottagare, byggd på digital signalbehandling, kostar 100000-tals kr från de stora leverantörerna i branschen.

Att sedan koppla ihop dessa mottagare till ett system och sedan kunna använda deras utdata till
något användbart är ett helt företag i sig.

De apparater som förekommer i "agentfilmer" och som där gör motsvarande saker är primärt utslag av filmskaparnas "poetiska frihet", och har väldigt lite med verkligheten att göra.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Optoelectronics, Inc. R506 RF Detector

En dopplerpejl i kombination med funktionen Close-Call som
finns i vissa scannrar borde vara en perfekt systemlösning.

//QRP
 
Last edited:
Optoelectronics, Inc. R506 RF Detector

En dopplerpejl i kombination med funktionen Close-Call som
finns i vissa scannrar borde vara en perfekt systemlösning.

//QRP

Apparaten på länken ser ut att kunna en del, men den verkar sakna en display som visar på vilken frekvens den har hittat en sändare på? I texten kan jag bara hitta att den visar styrkan på signalen via 10 st lysdioder. Vad har man för nytta av den då :confused:

73 / Janne
 
Apparaten på länken ser ut att kunna en del, men den verkar sakna en display som visar på vilken frekvens den har hittat en sändare på? I texten kan jag bara hitta att den visar styrkan på signalen via 10 st lysdioder. Vad har man för nytta av den då :confused:
73 / Janne

Om man läser vilka förutsättningar som gällde lite mer noga vad den skulle kunna:
"den behöver som sagt inte kunna mer än att känna av att signalen finns där"
så räcker nog mottagaren från Optoelectronics Inc.

Annars skulle jag personligen satsa på denna WiNRADiO WD-3300 High Performance Direction Finding System

//QRP
 
Last edited:
säkert en oerhörd dum fråga (och antar att jag får ett bra svar, eller bra tips på böcker där man får lära sig varför) av vilken anledning kan man inte skärma av en antenn på sidorna så den enbart ger utslag när den fria sidan är i riktning? typ en antennanalysator och en avskärmad antenn? exakt hur funkar en rikt antenn?
antar att den bästa frågan egentligen är: vad ska jag läsa för att lära mig bättre om grunderna och som kan hjälpa mig med ideer?
 
Bomull

Hej Rasmus,

Den anordning som du beskriver finns redan sedan länge.
Allt sedan radions barndom och behovet av att hitta en källa har alltid varit ett intresse.
Under flygtidens begynnelse rörde det sig om Radiofyrar för att hitta en referenspunkt eller landningsbana, under krig, ett fientligt radioförband som kan länka hemlig information, eller under kalla kriget för att spåra spionsändare i ambassader och föreningslokaler.

I samma takt som radions utveckling gått, så har även dessa sk, spiondetektorer utvecklat sig.
I dag finns sådana utrustningar i bruk i en allt mer omfattande volym och specifika strategier, främst sker detta från satelliter med frekvensomfång som kan tolka från några futtiga kiloherts och långt över det ultravioletta området för ljus.
Crypteringsmöjligheterna är oändliga, och att försöka koda av är av mindre intresse än att kunna se en riktning och avstånd till källan.

Om du kan krympa dina krav till ett specifikt frekvensområde, kanske även vilken effekt ditt mål sänder på! Då vore det mycket enklare :)

MVH/Lars
 
Last edited:
Back
Top