Riktantenn för Bluetooth 2,400 - 2,4835 GHz

SM2GXN

Well-Known Member
Upplevde nyss en påtagligt stigande vånda inför valet av grupp där jag skulle posta fredagens funderingar, men det fick bli "övrigt" och finner det ett för dagen, klokt val.

Nu handlar inte detta om amatörradio även om våra katter kanske har en för mig hemlig agenda om ett kommande prov för instegscertifikat, men vi håller oss icke desto mindre inom radiovågornas domäner så jag hoppas ni förstår och tycker det är okej.

Vi har tre katter och alla är bärare av en GPS för att vi väldigt gärna vill ha god koll på var de håller hus, men ibland händer det sig att de tappar den lilla GPS:en som är fäst i ett sött litet halsband med bjällra och då tar ett ivrigt pejlande vid med hjälp av av en finurlig Bluetooth-app i våra mobiler. Denna app är någorlunda funktionell och visar en signalstyrkemeter i form av cirklar som ökar i antal då fältstyrkan blir starkare, men beter sig tidvis ganska hysteriskt och försvårar då väsentligt möjligheterna att snabbt hitta den borttappade GPS:en. Under en av de svårare sökturerna tändes ett par led (Liljeholmen för er som vill vara lite gammalmodiga) inne i mitt huvud och då kom idén om inköp eller tillverkning av en riktantenn som ansluts till min tinySA ultra – vilken täcker in frekvensbandet (2.400 till 2.4835 GHz ) för Bluetooth.

Aliexpress har det mesta man kan önska sig och det även om vissa saker - t.ex. elektriska specifikationer, storlek och form - kan synas starkt förvanskade jämfört med det som anges på webben då de väl hamnar under luppen på exempelvis köksbordet. Nu handlar det om antenner och hittade faktiskt en som kan axla syftet hos Aliexpress då tyvärr inte min hovleverantör Biltema kunde förse mig med en sådan.

Ska jag bygga en eller tycker ni jag ska förbli antennlat och i stället rekvirera en från Aliexpress?

Skulle nog ha tillagt att jag gärna tar emot förslag på en antenntyp för frekvenssegmentet; kanske en liten Helix och ... i samma andetag hittade jag en kalkylator för Helix-antenner som ska testas. 10 varv på 2450 MHz torde räcka och struntar i de eventuella -3dB mellan linjär och cirkulär polarisation. Vad säger ni om det?

Klart kul att bygga eget. Annars finns det ju massor av färdiga Yagis på nätet om behovet bara är att hitta halsbandet. T ex https://www.svebry.se/product/antenn-18dbi-riktbar-yagi-rp-sma-2400-2500-mhz
Hur långt bort kan katterna övervakas? Bluetooth brukar väl inte nå så långt.
Nu fick du mig att återigen retirera till soffan! Tack för länken och helt klart är det en god idé och dessutom är priset bra mycket lägre än jag kunnat tro. Jag beställer en dylik per omgående för i ärlighetens namn har jag ändå tillräckligt många projekt i gång.

GPS:arna går på mobilnätet så där är inga problem, men de har implementerat Bluetooth av den anledningen att det ska vara möjligt att dels pejla den i fall de tappar den och dels för att aktivera, tror jag, batterisparfunktionen då de är inne i huset. Den lilla GPS:en har också WIFI kom jag just ihåg så m.a.o. är det en liten kompetent mackapär. Svebry har tyvärr inte Yagin i lager men ska spana in om det är någon annan som säljer en liknande för med det priset behövs inga funderingar.

Jag tror du får svårt att pejla. En utsändning, och jag gissar att det är en Bluetooth Low Energy Advertisement består av tre snabba burstar på (och nu har jag glömt exakta värden) kanske 10ms. Sedan väntar sändaren en stund, kanske flera eller till och med många, sekunder innan den sänder igen.

Du kommer att få svårt att se bursten, och ännu svårare att korrelera med nästa.

Jag tror du får svårt att pejla. En utsändning, och jag gissar att det är en Bluetooth Low Energy Advertisement består av tre snabba burstar på (och nu har jag glömt exakta värden) kanske 10ms. Sedan väntar sändaren en stund, kanske flera eller till och med många, sekunder innan den sänder igen.

Du kommer att få svårt att se bursten, och ännu svårare att korrelera med nästa.
Ooops! Ja det kan ju helt klart ställa till med problem och jag hade inte ens en tanke på att kolla upp hur det förehåller sig med Bluetooth. Måste kolla på spektrumanalysatorn hur det egentligen ser ut men så klart litar jag på dina ord.

Testade nyss hur det ser ut på radarn som finns i mobilens GPS-app och om du tänker dig en radarskärm med fem inre ringar som fylls med blå färg från centrum ut mot periferin då fältstyrkan ökar. Vad jag nu märkte då jag närmade mig en av katterna är att det faktiskt uppdaterar signalstyrkan kontinuerligt. Kan det vara så att de har ett speciellt protokoll som används för att det ska bli enklare att pejla?

Jag tror att det är så här:

Om katten och telefonen är så långt från varandra att den inte hör varandra så skickar katten ut dessa Advertisements som jag skrev om ovan. Sällan, med i sammanhanget ganska hög effekt, och med väldigt korta sändningspass. Allt för att dra så lite energi som möjligt.

Om katten och telefonen kommer tillräckligt nära varandra för att höra varandras sändningar så kopplar katten (!) upp sig till telefonen. Katten och telefonen börjar kommunicera, tillräckligt ofta för att du skall se förändringar på telefonen. (Då sänder katten oftare, och man kan då tro att det blir lättare att pejla. Tyvärr är det då både katten och telefonen som sänder, så lätt att pejla blir det inte.

Men hur pejlar man med telefonen? Det finns tre metoder: Om katten sänder GPS-koordinater till telefonen, så kan telefonen jämföra sina koordinater med kattens. Detta skulle kunna vara ganska exakt, och man får en avstånd och absolut riktning.

Andra metoden är att visa signalstyrkan. Det är nog detta som är implementerat i telefonen, med olika stora cirklar. Enkelt att implementera och finns stöd i Bluetooth-standarden och telefoner

Den tredje metoden är att mäta Angle of arrival, d.v.s. telefonen mäter riktning till katten. Det finns stöd för detta i standarderna, sådan inte så många år tillbaka. Däremot är det nog klent med stöd i telefoner. JAg har bara sett stöd för detta i "basstationer" för Bluetooth.

Varför vet jag nu allt det här? Jo,jag har varit med att utveckla delar av Bluetooth Low Energy-standarden. Dessutom har jag kollegor som jobbar med just positionering. Men ännu så länge har jag inte sett några katter i labbet!

OCI

Jag tror att det är så här:

Om katten och telefonen är så långt från varandra att den inte hör varandra så skickar katten ut dessa Advertisements som jag skrev om ovan. Sällan, med i sammanhanget ganska hög effekt, och med väldigt korta sändningspass. Allt för att dra så lite energi som möjligt.

Om katten och telefonen kommer tillräckligt nära varandra för att höra varandras sändningar så kopplar katten (!) upp sig till telefonen. Katten och telefonen börjar kommunicera, tillräckligt ofta för att du skall se förändringar på telefonen. (Då sänder katten oftare, och man kan då tro att det blir lättare att pejla. Tyvärr är det då både katten och telefonen som sänder, så lätt att pejla blir det inte.

Men hur pejlar man med telefonen? Det finns tre metoder: Om katten sänder GPS-koordinater till telefonen, så kan telefonen jämföra sina koordinater med kattens. Detta skulle kunna vara ganska exakt, och man får en avstånd och absolut riktning.

Andra metoden är att visa signalstyrkan. Det är nog detta som är implementerat i telefonen, med olika stora cirklar. Enkelt att implementera och finns stöd i Bluetooth-standarden och telefoner

Den tredje metoden är att mäta Angle of arrival, d.v.s. telefonen mäter riktning till katten. Det finns stöd för detta i standarderna, sådan inte så många år tillbaka. Däremot är det nog klent med stöd i telefoner. JAg har bara sett stöd för detta i "basstationer" för Bluetooth.

Varför vet jag nu allt det här? Jo,jag har varit med att utveckla delar av Bluetooth Low Energy-standarden. Dessutom har jag kollegor som jobbar med just positionering. Men ännu så länge har jag inte sett några katter i labbet!

OCI
Tusen tack för att du delade med dig av din sakkunskap om Bluetooth!!

Vad jag tänkt mig då, d.v.s. då mobil och den lilla GPS:en med BT upprättat kommunikation, är att ha med min tinySA ultra och då med en riktantenn pejla GPS:en. Kan det då fungera då ovanstående kriterium är uppfyllt? Noggrannheten i mobilens GPS kan ge hyfsat goda chanser att finna den borttappade GPS:en, eller katten, men det beroende på dagens väder och dämpning från satelliterna.

Kanske ni kan tillverka en katt-GPS som fungerar bättre, men då gäller det att ni börjar ta in katter i labbet. :)

Back