Ringar 80 m

SA7PTR

Well-Known Member
Hej,

Äntligen har jag fått upp min dipol för 80 m i trädgården! Hoppas få fler kontakter inom landet nu än med vertikalen.

Men vilka frekvenser rekommenderas?

Jag är med i NSRA och de har Öresundsringen på 3636 KHz varje dag kl. 11.

Några andra ringar på 80 m? Är dessa endast för inbjudna eller är det ok att checka in? Vad är brukligt?

73 de SA7PTR
 
Måste du köra Ringar? Lägg dig på ledig frekvens och ropa allmänt anrop så får du säkert svar. Prova mellan Kl 08.00 -11,30 så finns det många Svenska stationer igång samt en massa andra nordiska stationer!! 73 de Dan Andersson SM3MTQ i Delsbo
 
Det går bra som MTQ skriver, ropa så får du svar. Det brukar inte heller vara några problem att hoppa med i ringar, vänta till en lucka i ringen och anropa med din signal och fråga sen om det är ok om du hoppar med. Jag har aldrig fått nej men det är kanske en bra idé att kolla om ringens ämne är något som du är intresserad av. Det finns ringar som har en viss radiotyp eller annat som huvudämne och då kanske det är bra om man har samma inriktning.
 
Ringledaren brukar ju annonsera med "QRZ" och därmed inbjuda hugad att deltaga. - Annars så kan jag rekommendera 3658 Khz vid 0830, och är du 10-15 minuter tidigare där så kan du ropa på "SM5YZE" och han brukar svara på en blink om du hostar en maning.

/Sven.
 
Back
Top