Robotgräsklippare

SM4CTI

Well-Known Member
Vad händer om kabeln blir skadad i isoleringen och mer eller mindre kontakt med jord? Tappar man signalen och/eller säger laddstationen att något är fel? Någon som vet?
 
Kan vara lite lurigt med skadad isolering eller lite glapp i skarvdon. Kan fungera ibland.. och sedan regnar det och signalen försvinner. Det bästa är att ta en multimeter och få vetskap om ett Ohmvärde på slingan. Har du en multimeter med ledningstest (ton när man har ledning) så ger även det bra infomation. Har du en modell med bara gränstråd så är det ju bara två trådar men har du även guidekablar så får du även mäta dom. Då mäter du mellan guidekabel och gränskabel på båda håll.

Lite olika laddstationer och hur dom informerar omgivningen. De flesta ändrar hur dom blinkar eller hur lampan lyser.

Lycka till!

73 Håkan
 
Jo, ohma trådarna går fint och dom är hela men mellan jord och ledarna har jag bara 30-50 ohm!! Verkar nästan som att isoleringen läcker efter 10 år. Förmodar att signalen från laddstationen tappar styrka pga jordläckage. Ligger i alla fall nu och krälar och spikar ny 300 m ledning :);)
 
Hej Sten!
Jag hade för kort tråd så skarvade i kanske tio meter med en halv 1000DL av förkrigsmodell, med vävisolering. Det funkade bra kanske ett år. Sen blev Linnea (Hon kom till oss på namnsdagen 13 maj) vilsen mitt på gräsmattan. Gick en bit, snurrade lite, gick en bit till osv. Förmodligen gick strömmen lite var den ville i jorden. Nu har jag en bit FK istället. Klipparen är en Grouw med endast begränsningslina. Komplett sats för 900 m² kostade knappt 5000 när den köptes för några år sen.

Den skickar ut pulser på linan, och när strömmen till pulsen bryts så fortsätter slingan att driva ström med spänningen ca 60 V, negativ relativt pulsen. Den spiken stör! Med lite snubber bestående av några tiotal ohm i serie med några hundra nF så minskar spiken drastiskt.

Jag följde en länk här på ham.se till standard för EMC-provning av klippare. Mätuttaget i testutrustningen har en liknande koppling som snubbern jag gjorde! Bara lite större motstånd och mindre kondensator och delad på två i serie med utgång till mätutrustningen mellan de två. Det skulle kunna förklara att den klarar EMC-standarden men inte EMC-kraven!

Hälsningar
/Jan
 
30-50 ohm kan vara i högsta laget. Min Robomow säger max 40 ohm (de räknar med 1ohm/40m vilket stämmer ganska bra då jag har 10,3ohm på 355m). Husqvarna säger 18-20 ohm, helst under 15-16 ohm.
 
Hej Janne, kul med Linnea. Vår heter "Tulle" ;) Har inga problem med störningar från klipparen vad jag kan höra. Intressant att höra om din dåliga kabel. Det var det jag funderade på om min slinga på något sätt har åldrats eller skadats eftersom jag mäter 30-50 ohm ledare till jord. Nu skrotar jag gamla installationen och spikar ner en helt ny slinga. Tack för inläggen.
 
Jag har läst om klippare som inte har slinga runt området den ska klippa. Hur fungerar det? GPS?
 
Helt ny trådinstallation nu klar och känns bra att bli av med alla gamla skumma skarvar och skadade trådar etc. Så nu blir det hammocken en stund.
 
Ni har väl överspänningsskydd till era laddstationer.
Annars kan det vid blixtnedslag gå som för den här:
 
Tack för info, fick jag lära mig vad en "Wago-dosa" är för något. Har aldrig sett en. Åskskydd o_O:oops:
 
En varning till er alla Robotägare. Behövde en del skarvdon och hittade till ett skapligt pris på nätet från en firma "Lysiq". Köp dom inte. Alla skarvdon jag tidigare köpt från diverse håll har alltid varit proppfulla med fuktskyddsgel. Dessa från Lysiq är helt tomma från gel. Fuktskydd = 0? Dessutom är dom omärkta = piratkopior av 3M.
 
Back
Top